OA-2212 L

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

OA-2212 L

Post by Gurraman »

Hej gott folk.
Vill presentera mig själv och samtidigt tacka för ett mycket trevligt forum.
Gustaf var namnet, ingen direkt audiofil.Men jag kan höra skillnad på bra och "dåligt" ljud.
Har suttit i 15 år och lyssnat på ett par JPV Ap-2:or som jag drivit med min Luxman L-113A ihoptåtade med Audioquest Type 4 sladdar.
Baselementet i en av högtalarna gav upp, övervägde länge mellan att kanta om baselementet eller helt sonika skaffa nya högtalare.
Lyssnade på Canton (metalliskt), ett par begagnade Ap-3or(inget större lyft mot Ap-2).Läste tester och blev mer och mer villrådig...
Kom och tänka på Carlssonhögtalare som jag lyssnat mycket på när jag växte upp, mestadels oa12 och oa14.Började läsa mer och mer om dessa förnämliga högtalare på erat forum.Åkte ut till Hifi-Punkten i Trollhättan och lyssnade på Larsen-4, Mycket fint ljud men någonting saknades i mitt tycke..kan inte ta på vad det var, men något köp blev inte av.En mycket trevlig lyssning blev det i alla fall, i form av Stefan som ägnade mig och min sambo 2-3 timmar och besvarade den ena dummare frågan efter den andra av en som inte är så hemma i Hi-Fi svängen längre.Tack Stefan!
I förrgår slog jag dock på "STORT", köpte mig ett par totalrenoverade OA-2212 l i Mycket fint skick.
Vad ljudet beträffar så är det en upplevelse som jag inte kommit i närheten av sedan jag chockades av välljudet som strömmade ur studiomonitorhögtalarna som Vivaldistudion i Mölndal använde sig av i mitten av 80- talet.Kommer tyvärr inte ihåg vad de hette.
Jag har dock ett problem. Den ena högtalaren är av möblemangsskäl tvungen att stå nåra ett hörn, med medföljande basmullerbludder som följd.Prövat att flytta ut högtalaren 3-4dm från hörnet, bluddret kvarstår dock.Även prövat med att hänga en filt i hörnet bakom högtalaren vilket hjälpte lite, mer distinkt och fokuserad bas i alla fall.Vidare har jag märkt att avståndet mellan högtalarna kan ökas till att vara lika brett isär som mitt lyssnsingsavstånd till högtalarna, kanske inte mest ortordoxa högtalaravståndet, men i min lägenhet funkar detta och ljudbilden blir i mitt tycke inte för spridd.
Tyvärr känns det som om min förstärkare är i klenaste laget, funderar på Marantz pm 7001ki.Någon som har erfarenhet av dessa.Jag är inte av hävd tillbedjandes "rakt" spelandes förstärkare, kan acceptera lätt varm färgning så länge det låter snyggt.Smaken är som baken.Återigen tackar för ett mycket trevligt forum.

Gurraman
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: OA-2212 L

Post by robban61 »

Välkommen gurraman!

OA-2212,, jojo det är att gå på det tunga artilleriet direkt, helt rätt av dig :D Problemet är placeringen! Testa och gör en drömuppställning flytta den från hörnet om än det inte går att genomföra att ha dom så i vardagen, kan vara intressant att se om du får bukt med problemet.

Jag har samma problem med mitt V-rum och testat när familjen var borta en eftermiddag. Det var intressant skall jag säga, och jo problemet försvann för mig ;)

Det lär finnas basfällor (typ rör) som är avstämda som vid rätt placering äter upp stående vågor och bashöjningar, det finns dom som är duktiga på sånt. Det estetiska får nog förmodligen en törn så... Eller man kanske kan gör nåt snyggt av dom vad vet jag, kanske en Totempåle :idea:

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
sand
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 10 Sep 2007, 20:53

Re: OA-2212 L

Post by sand »

Kul med fetinghögtalare.
Har tyvärr inga tips på förstärkare men det måste finnas många kandidater. Kan du inte posta lite bilder, det hade piggat upp.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: OA-2212 L

Post by nagref »

Ett par OA-2212 L???

Du råkar inte ha en som heter OA-2212 R (som i Right)? ;)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

Re: OA-2212 L

Post by Gurraman »

Hehe :oops: ...jaa du Nagref ,R modellen fick jag visst också med på köpet....
Nåväl, bilder på min anläggning samt mitt "antiakustiska" v-rum kommer jag att skicka in lite senare, lite tidsstressad just nu.Håller förnärvarande på att möblera om hela lägenheten och sticker ut till sjöss (jobbet) imorgon.
Jag och min sambo funderar för övrigt på att flytta om något år.Ganska bra utgångsläge att då väga in akustiken i vardagsummet innan byte.
Funderat lite mer kring dämpning av den "onda" hörnan, iofs bara att testa sig fram,men om någon skulle veta lite om "totempålerör" och ev rockwoll (lite överdrivet) så är jag tacksam för tips( min sambo gav mig dock en blick jag ej vill uppleva igen vid nämnande av rör i hörnet...hehe).Vad jag har kommit fram till nu är att bluddermullret dämpas och basen blir mer distinkt av filtar o dylikt i hörnan, men dock kvarstår att basen fortrarande framträder kraftigare och mer volymiöst än högtalaren som inte står i hörna.Blir en viss tröttsam obalans i ljudbilden, men men...vi får väl flytta för att råda bot på detta.

Ha de gött
Gurraman
Gurraman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 30 Nov 2007, 14:18

Re: OA-2212 L

Post by Gurraman »

Har nu haft hemma ett gäng förstärkare för test i en vecka.
Prövat Naim Nait5
Marantz PM 15-s1
Audio Space Galaxy-88

Naiten låter för "på" vass ,klinisk och utan bas till högtalarna i mitt tycke.
Marantzen lät bra, dock lite åt det luddiga hållet.
Audio Spacen...ojojoj, nu hände det grejer.Vilken dynamik, fantastisk detaljrikedom och järnkoll på basen.
Synd att jag inte har några audiofilstollar i min umgängeskrets som kunde tillföra sina värderingar gällande lyssningarna.
Rörstärkaren verkar vara melodin för OA-2212 i mitt tycke, någon som har någor annat tips?

Gurraman
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: OA-2212 L

Post by s.b »

Rör är ju bäst helt enkelt ;) 8-)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: OA-2212 L

Post by Danne »

s.b wrote:Rör är ju bäst helt enkelt ;) 8-)
Måste va så!.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
thokos
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Sat 11 Dec 2004, 14:35
Location: Pajala

Re: OA-2212 L

Post by thokos »

Basfällan!??
Jag spelar mina 2212:or tillsammans med 116 på var sin först kanal. Av estetiska själ står de placerade rätt nära varandra. Jag tycker det blir en enorm skillnad, främst i basen, när jag kopplar bort 116 högtalarna. Kan det t o m vara så att 116 basreflexerna fungerar som basfällor??
Tacksam för era synpunkter.
/Thokos
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: OA-2212 L

Post by lemmts »

Är de båda paren kopplade i motfas?

Lasse
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests