Inertia 1230

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Inertia 1230

Post by peter j »

Hej! Mattepatte nämner en skivspelare vid namn Inertia. Jag har köpt en reciever vid namn Inertia 1230 på loppmarknad i ett anfall av nostalgi. Minns att jag i början på 80- talet lyssnade på en sådan, men valde en NAD 3020 istället. Valet var svårt för den svenska förstärkaren lät mkt bra för priset.

Är det någon som har några erfarenheter/ kunskap om ovanst. Funderar på att bygga en retroanläggning med Systemdek/Helius/Grado, Inertia samt OA 116.

mvh Peter
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Inertia

Post by mattepatte »

Hejsan

Jo jag har stött på sådana tidigare i mitt liv.
Modellerna 1230 och den senare 2235, båda i strängpressad aluminium.
Har för mig att slutstegen använde TIP33, 34 effekttransistorer.

1230 kunde leverera 2x30 W i 8 Ohm och 2x40W vid 4 Ohm.
Priset 1975 var 995:-
2235 kom lite senare (1978) och hade någon dB högre uteffekt.
Tyckte på den tiden att de lät ok, möjligen var tunerdelen av lägre klass.
Men designen var i alla fall riktigt trevlig.

Undrar om du inte skulle skaffa en Sonab R-7000 i stället för att matcha dina högtalare. Ljudmässigt så minns jag den som den bästa av Sonab modellerna. Designen och kvalitets känslan var också högst tillfredställande.

För övrigt tror jag att Nad-3020 är ett bättre alternativ till att driva ett par OA-116.
nordinm
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Wed 01 Aug 2012, 22:42

Re: Inertia 1230

Post by nordinm »

Hej
Min andra förstärkare var en Intertia 1230 vilken jag plockade fram från vinden, efter röjning härom veckan. Den gick till tippen - men först efter en fotografi (kändes lite tungt att släppa ...).
Nästa stärkare blev en NAD 2030, vilken fortfarande är i drift som altan-stereoa - via en Apple AirPort. En perfekt kombination med spotify + airplay ut till utomhushögtalare drivna från nämnda NAD.
// Magnus
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests