Stötkänslig Linn

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Post Reply
P D F Björck
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 27 Jul 2006, 20:55

Stötkänslig Linn

Post by P D F Björck »

Köpte nyligen ett par OA-52:or uppgraderade till 52.3. För att få ut det mesta möjliga av dem insåg jag att jag skulle bli tvungen att uppgradera även CD-enheten. Valet föll på en begagnad Linn Karik III som jag fick för en billig penning. Väl hemma slogs jag över vilket utroligt lyft det gav rent ljudmässigt. Plötsligt gav högtalarna mer i frekvensområden som knappt varit registrerbara innan och jag insåg därmed vilken potential dessa högtalare har om den övriga utrustningen håller hyfsad klass. Strax därefter förbyttes dock den euforiska aha-upplevelsen i oro då jag märkte hur pass känslig spelaren är för stötar, i synnerhet då man går över golvet. Tilläggas bör att jag bor i ett gammalt hus med sviktande plankgolv. Stereoprylarna är dessutom plecerade i ett rustikt skåp. Den är mest känslig vad gäller brända cd-skivor. Då tolererar den inga vibrationer alls. Är detta ett tecken på att lasern börjar bli dålig eller är det normalt för såpass fina prylar att vara så känsliga? Oavsett vilket; hur löser jag problemet? Jag vore tacksam om någon på forumet med likartade erfarenheter eller kunskap om detta problem ville dela med sig av sin visdom.

Per, nybliven Carlsson- och Linnägare
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Post by tux »

Grattis till dina 52.3or!

Vad jag minns så har kariken ett rykte om sig att just lasern och upphängningen skall ge sig i tid och otid. kollas dock enklast upp med linnfantasterna på selleri.de. http://www.selleri.de.

Ett tips om det bara är så att spelarn är känslig är att ställa den på sd-fötter avpassade för cd-spelare.
En annan tanke kan vara att testa vägghängt stereorack.

Välkommen i Carlssonträsket!

Mvh Pontus
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 82 guests