Genmanipulation

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Genmanipulation

Post by Peter Olson »

Swedish meat/Scan
Har i tysthet tillåtit alla sina bönder att ge slaktdjuren genmanipulerad föda,och inte ett ljud om det på deras hemsida.

DÅ VET JAG I ALLA FALL VAD INTE JAG SKALL KÖPA !!

http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?number=77467&avdnr=5
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 45
Joined: Thu 13 Feb 2003, 23:34

Post by sanoj66 »

gener som gener, DNAbestår av samma byggstenar, oavsett genens (DNA) ursprung. Det är inte farligt att äta kött som ätit modifierad soja!
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Post by Peter Olson »

Hej Sanoj66 !
Är det vad du tror !

Läs och begrunda !

Med dom enorma riskerna som finns.

Multiresistens hos bakterier, insekter, protister, djur, samt växter.
Pollen kan spridas i vinden och korsbefrukta andra växter inom samma familj.
Det onaturliga proteinet som produceras i DNA-sekvensen efter genmanipuleration,
är helt okänt och kan interaktera med kroppens egna proteiner och skapa ett skräcksenarium.

Det naturen har selekterat bort för miljarder år sedan,
skall vi omgående ändra på.

Det har aldrig tidigare manipulerats med DNA-sekvenser över arter.

Alla djurförsök har skapat en för tidig död, med olika sjukdomar.

Bara för ett fåtal företag (läs Monsanto) skall tjäna pengar.
Men ingen talar om att 100.000 bönder i 3e världen begått självmord,
pga enorma skulder.
För dom kan ju inte ta utsäde till nästa skörd,
och är tvungna att låna för att köpa mera genmanipulerat utsäde.

Avla och genmanipulation är 2 helt olika saker.

Men så länge salladen är fräsch.........
Last edited by Peter Olson on Wed 14 Jun 2006, 21:35, edited 2 times in total.
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Post by Peter Olson »

+ att när vi har genmanipulerat och lagt in en viss gen hos tex majs för att majsen skall tåla ogräsmedel (En bakteriegen)
Så är risken överhängande att vi skapar ett superogräs och Insekter,
som fullständigt tar över och vi har inget botemedel !
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 45
Joined: Thu 13 Feb 2003, 23:34

Post by sanoj66 »

domedagen är här, rädda sig den som kan....domedagen är här, rädda sig den som kan....
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Kom inte och påstå att en mops är en naturlig variant av en varg. Genmanupulation har vi pysslat med sedan vi började med odling och uppfödning av djur.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Post by Peter Olson »

Avla och Genmanipulation är 2 helt olika saker.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det kanske finns ett skäl till den handelsdebatt som varit mellan EU och USA om Majs t.ex?

Inom kemikaliehantering etc gäller ju den så kallade försiktighetsprincipen. Samma tolkning är ju lämplig här.

Enligt "de 16 miljökvalitetsmålen" som Sveriges riksdag antagit så står det under delmålet "Ett rikt växt- och djurliv" att:

Främmande arter eller genetiskt modifierade organismer som kan hota människors hälsa eller hota eller utarma biologisk mångfald i Sverige introduceras inte.

Finns det inget tydligt väldefinierat stort mervärde med att introducera genmodiferade produkter bör man inte göra det eftersom vi inte vet vad det får för effekt och effekterna ej är reversibla.

Jag är inte en rabiat motståndare till detta men tycker personligen att en viss försiktighet är ett minimikrav.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Att tycka illa om / vara försiktig med genmanipulerade grödor är i mina ögon en fullt legitim åsikt.

Vad som förvånar mig dock är att de redan troende i frågan (fundamentalisterna/åsiktstalibanerna), inte tycker att grundfakta riktigt räcker till. Utan att man måste ta till överdrifter, förvrängande av fakta och rena tvärlögner för att driva sin åsikt.

Sanningen är ju att bondekooperationen har varnat för och försökt bromsa den här utvecklingen i ett antal år. Men eftersom man för det första inte kan ta ut mer för köttet. Samt att det praktiskt verkar mer eller mindre omöjligt att garantera icke GMO foder. så har ju Scan släppt på förbudet. Det har ju naturligtvis inte skett i det tysta.

Allt det här vet säkert Peter Olsson men det är ju inte lika "SEXIGT" att hålla sig till massa tråkiga fakta när man kan fabulera friskt.

Detta är en allmän utveckling som jag finner mycket tröttsam. Jag tror vi skulle komma längre om vi förde en sansad och balanserad diskussion. Som det är nu så orkar åtminstone inte jag lyssna.

Sten R
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Post by Peter Olson »

Hej Sten !

Det är just fakta och inget "fabrikerat" som du finner i mina inlägg.
Jag tycker du kan pricisera vad som ej är fakta ?
Jag är väl insatt i ämnet och är ej fundamentalist eller åsiktstaliban i vad det än gäller.
Men det är ganska vanligt att när man inte hänger med eller om man har en annan åsikt, då kommer personangrepen !
Omoget och dumt.
Samt att jag trodde att det inte var tillåtet här.

Det är ju mycket underligt att dom privata slakterierna kan ha kvar GMO-förbudet, och ej sett någon minskning i försäjningen.

När du blandar in graverande ord som fundamentalisterna, åsiktstalibanerna och sexigt som dessutom är direkt adresserat till mej.

Hur kan man då föra en sansad och balanserad diskussion med dej ?

Eller är det så enkelt att du är en av dom som matar djuren med genmanipulared föda ?

Peter Olson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 56 guests