Genmanipulation

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Post by Peter Olson »

En ny stor Fransk undersökning kan med all säkerhet påvisa att djur som ätit gmo-föda drabbas av lever och njurskador.

Jag väntar med stor spänning på att företag och föreningar som Scan/Swedish meat och LRF som lagt sig helt platta och godkänt gmo-föda skall reagera och sluta sprida direkta lögner.
(Jag har pratat med resp. info-chefer i timmar)

Jag har sällan eller aldrig hört större okunskap,
samt en demagogisk anda som är häpnadsväckande.

Många privata slakterier har kvar gmo-förbudet och har ej sett någon minskning i produktionen eller behövt att ta ut ett högre pris till konsument.

Hur länge skall vi dumma och ovetande konsumenter anamma allt detta ?
Tills nästa rapport kommer som kan påvisa att okända proteiner övergår direkt till människan.

Har alla glömt av hur tex. en kyckling skall smaka ? som inte är så sönder mixad av människan att den uppnår en slaktvikt på 28 dagar och inte smakar någonting.

Men den svenska konsumenten ser bara prislappen och försvarar EU med att all mat har blivit billigare utan att veta orsaken.

Felaktiga gensekvenser som naturen i samklang med allt annat selekterat bort genom årmiljoner,
skall vi ändra på och släppa helt lösa i natur,
samt att lägga in gener över andra arter är helt
befängt, med dom enorma riskerna som finns.

Till och med konsumentverket har vaknat upp och varnar nu med skarpa ordalag.

Men så länge den smaklösa sönder avlade, penicillin stinna, genmanipulerade med skelett trasiga kycklingen finns i kyldisken,
för en billig penning.......

Detta är en helt klart den största tickande bomb som finns.

AGERA NU !
Grantroll
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 05 Jan 2007, 11:22

Post by Grantroll »

Tyvärr så är ju inte Swedish Meats skuld i detta alldeles glasklar.

ett av kruxen är ju att det snudd på är omöjligt att garantera att man kan köpa garanterat GMO fri soja.
Och sojan är en av de viktigaste inköpsmedlen för grisbönderna.
Och kan man inte hämta ut ett mervärde av konsumenterna så är det ju svårt att upprätthålla ett GMO förbud.
Detta eftersom köttbranschen är så oerhört konkurrensutsatt.
Däremot så har ju Svensk Mjölk behållit sitt förbud, detta eftersom mjölken har ett lite annat läge.
Men i övrigt så håller jag med dej i det att Genmodifiering absolut är något man inte bör syssla med. Riskerna är alltför stora.

Frågan är bara hur man ska stoppa det.
för oss vanliga människor så är det svårt att greppa vilken makt de multinationella jättarna exvis. Monsanto har.
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Post by haec »

Jag kan inte inse vad genmanipulerade kycklingar och "tyska svin" har med Carlssonhögtalare att göra.
Men fortsätt ni för all del!
//Hasse
:x
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Genmanipulerade Carlssonhögtalare kommer nog det också så småningom, kanske till en början i form av hybridträslag i faneret.
Ni har väl hört talas om potatisen med gäddgener, som ska stå emot frosten bättre.

Man har ju faktiskt kunna konstatera att patienter som fått organ transplanterade från djur, har utvecklat en succesiv genförändring i hela patientens kropp. Förbaskat otäckt och mycket allvarligt. :shock:

Detta ska nu inte förväxlas med uttrycket; man blir vad man äter. :D
Den som vet mest, tror minst.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Jag tycker det är äckligt med den enorma Produktion vi har av kött. Pruduktion, inte uppfödning av djur. Anledningen att ta fram grödor som är resistenta på olika sätt är väl för att kunna odla strikt endidigt för att kunna göda våra produktionsenheter och producera överskott åt oss själva, iallafall i vår del av världen där vi inte har t.ex. vattenbrist?
Det är väl bara att växelodla eller göra nåt annat som gjordes förr!? Bönder har ju i alla tider fram till nyss klarat sej med naturligt förfinade grödor och utan gift, vad är problemet idag då?
piP frampå
OA14 där bak
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

GMO

Post by Peter Olson »

Det är väl därför det heter öppet forum !

"Öppet forum för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna"
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Sun 05 Jan 2003, 12:27
Contact:

Post by Peter Olson »

distortion

Trevligt att någon reagerar och inser alvaret i detta !
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

-distortion- wrote: Bönder har ju i alla tider fram till nyss klarat sej med naturligt förfinade grödor och utan gift, vad är problemet idag då?
Pengar.
För många Carlsson är inte nog.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

phon wrote:Pengar.
Ja, det är sant. Våra bönder kan ju inte leva lyx överhuvudtaget i vårat unkna klimat. Men producera ett överskott utan dess like det går bra!? Fan vilken konstig jordbruks politik EU kör med.
Våra bönder får bidrag för att producera överflöd som sen skickas till afrika för att sen lamslå deras jordbruk så dom blir helt beroende av vårt produktionsöverflöd och hamnar i ett förnedrande underläge när de själva kunde odla allt vi odlar med 3 skördar till varje år och leva fint på det.
Jag tycker svenska bönder ska behandlas som alla andra företagare och inte leva på bidrag. Detta skulle minska det överdrivna överflödet och på sikt minska mycket svält och ekonomiska problem i stora delar av afrika. De har en överlägsen odlingskapacitet och inte ens Pengar till maskiner och besprutning, vilket skulle innebära ett rent biodynamiskt odlande. Om våra bönder kunde hita på nåt bättre kunde vi importera från afrika och stooora problem kunde lösas där nere.

Att öka inkomsterna för våra bönder måste innebära en ökning av produktionen, vilket inte är bra. Vi har ju inget underskott på nåt.
Plus att jag tycker det är oerhört obehagligt med gemanipulerade grödor. Jag är inte så insatt men det jag hört, sett och läst känns aldrig rätt. Det finns alltid riskabla och oåterkalleliga baksidor med dessa växter. Majsen i USA t.ex. har ju helt tagit över marknaden och kan idag inte stoppas utan ett totalförbud och en total rensning.
piP frampå
OA14 där bak
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests