Nytt enklare sätt att infoga bilder från albumet!

Förslag/idéer/felrapportering/frågor/support om webbplatsen postas här. Förslag kan vara allt från små stavfel till stora projekt. Eller är det något som inte fungerar? Tveka inte att posta! Vi vill höra alla förslag. Här ställer du också frågor om hur saker och ting fungerar.
Suggestions/ideas/bug reports/questions/support for the website are to be posted here.
Post Reply
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Nytt enklare sätt att infoga bilder från albumet!

Post by Jonathan »

Jag har lagt in en ny BBCode-tagg som gör att det blir mycket enklare att infoga bilder från albumet.

Så här ser den ut: [album]Bild-ID[/album]

"Bild-ID" ersätter du med det ID som bilden har i albumet.
När du har klickat dig ända fram till en bild där så ser du i adressraden att det står exempelvis:

Code: Select all

http://www.carlssonplanet.com/forum/gallery/image.php?album_id=41&image_id=949&view=no_count
Det är alltså de siffror (inget mer än så!) som står efter "image_id=" som du ska infoga istället för "Bild-ID" ovan, i det här fallet 949.

Så om jag vill infoga ovanstående bild skriver jag alltså:

Code: Select all

[album]949[/album]
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nytt enklare sätt att infoga bilder från albumet!

Post by Jonathan »

Bumpar även detta då det har tillkommit förbättrade funktioner kring detta nu i och med implementeringen av albumet här på forumet.

Missa inte den lilla nya knappen "Gallery" ovanför inläggsformuläret (se bild). Klicka på den medan ni skriver ett inlägg så poppar ett nytt fönster upp där ni kan bläddra bland alla bilder i albumet och välja ut en bild eller flera som ni då direkt kan infoga på valfri plats(er) i inlägget!
Screen Shot 2012-11-28 at 22.11.32.png
Knappen "album" funkar precis som förr, med skillnaden att ni hittar bild-ID:t här på nya forumet:

Så här ser den ut: [album]Bild-ID[/album]

"Bild-ID" ersätter du med det ID som bilden har i albumet
När du har klickat dig ända fram till en bild där så ser du i adressraden att det står exempelvis:

Code: Select all

http://www.carlssonplanet.com/forum/gallery/image.php?album_id=41&image_id=949&view=no_count
Det är alltså de siffror (inget mer än så!) som står efter "image_id=" som du ska infoga istället för "Bild-ID" ovan.

Så om jag vill infoga ovanstående bild skriver jag alltså:

Code: Select all

[album]949[/album]
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests