Apropå väldigt få inlägg

Förslag/idéer/felrapportering/frågor/support om webbplatsen postas här. Förslag kan vara allt från små stavfel till stora projekt. Eller är det något som inte fungerar? Tveka inte att posta! Vi vill höra alla förslag. Här ställer du också frågor om hur saker och ting fungerar.
Suggestions/ideas/bug reports/questions/support for the website are to be posted here.
Post Reply
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Apropå väldigt få inlägg

Post by carlzone »

Vad jag kunde se så blockerade ni tiotusentals möjliga adresser bara från min provider.
"Well known spammer" fick man som info om man försökte byta lösenord eller registrera sig på nytt oavsett byte av ip-adress.
Det låg ingen som helst sanning i det.
Till slut fick jag registrera ett nytt konto genom att använda en helt annan internetleverantör.
Jag tror det är att skjuta sig i foten med de alltför massiva rensningarna.
Noterade också att mitt gamla konto raderats bara sådär... Det hade många inlägg och var inte inaktivt.
Vet inte vad jag ska säga mer. Ni dödar ju allt carlsson intresse på det här sättet.
Jag förstår inte syftet.
Jag har förståelse för att det var problem med spam
men tror att ni hyvlade bort väldigt många medlemmar med den rubanken.

/edit ändrade till dåtid mm.
Last edited by carlzone on Sat 17 Oct 2015, 14:54, edited 1 time in total.
Avregistrerad på egen begäran!
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Apropå väldigt få inlägg

Post by 12björn »

Det är möjligt att gränserna är för snäva.

Men det var inte heller särskilt roligt att dagligen rensa forumet från hundratals med inlägg om att köpa billiga Michael Kors-väskor (med största sannolikhet kopior), porrlänkar och obegripliga inlägg på ryska och där hitta det som var seriöst.

Tror inte att vanliga användare behövde se detta, men för oss som moderatorer var det verkligen "pain in the ass"

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Apropå väldigt få inlägg

Post by Jonathan »

Hej,

Först och främst: jag beklagar och är ledsen för att du haft allt detta strul! Det är verkligen inte det vi vill, och syftet med den här hemsidan är ju självklart inte att döda något Carlssonintresse, det vore ju absurt.

Vi blockar absolut inte någon kvarts miljon människor via en viss internetleverantör eller något i den stilen!
Vi använder oss av den välkända databasen Stop Forum Spam för att filtrera bort kända spammares IP-adresser.
Det låter dock oroväckande att du har blivit spärrad från att byta lösenord, för när jag kollar de 3 IP-adresser som ditt konto varit inloggat från, så förekommer inget av dessa i ovan databas (du kan själv gå in och söka där, på länken ovan) och du ska därför inte ha blivit blockerad
Så jag undrar om det var något som strulade just när du försökte eventuellt? Och om jag skulle kunna be dig testa igen, och ta en skärmdump på problemet ifall det uppstår igen, så får jag kolla på det närmare?

Avseende raderingen av ditt konto så är jag ledsen du blev drabbad där också, men de enda konton vi raderade var konton som hade 0 inlägg (så att man inte skulle tappa någon historik alls) och som inte hade besökt hemsidan på en lång tid - så vi bedömde att den irritation det skulle bli för ett fåtal att skapa nya konton (där de trots allt inte tappat någonting enligt ovan) vägde över att ha en databas på över 10 000 medlemmar där majoriteten var automatiska spam-konton.

Så precis som 12björn skriver så har vi historiskt blivit totalt överkörda av spam-inlägg, och det om något dödade motivationen att hålla på med sajten, när allt man såg var sådana konton och sådana inlägg hela dagarna :( Så svaret på din fråga om syfte till varför vi filtrerar kända spammares IP adresser, är helt enkelt detta!

Med vänlig hälsning,

Jonathan

PS: Flyttade tråden till "Om CarlssonPlanet"
PS2: Sen vi införde blockeringen av kända spammare så har 76 nya, riktiga, användare lyckats registrera sig - vilket är 6% av vårt totala medlemsantal (efter rensningen, men igen - bara inaktiva konton som raderades) - så jag tror ändå inte att det här är ett generellt problem, även om jag fortsatt beklagar att det uppstått
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests