Angående fotoalbumet + länk till gamla albumet samt sajten

Förslag/idéer/felrapportering/frågor/support om webbplatsen postas här. Förslag kan vara allt från små stavfel till stora projekt. Eller är det något som inte fungerar? Tveka inte att posta! Vi vill höra alla förslag. Här ställer du också frågor om hur saker och ting fungerar.
Suggestions/ideas/bug reports/questions/support for the website are to be posted here.
Post Reply
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Angående fotoalbumet + länk till gamla albumet samt sajten

Post by Jonathan »

Hej,

Nylanseringen av sajten har tyvärr medfört sig ett "offer".
Den programvara vi använde oss av för att tillhandahålla fotoalbum-funktionaliteten i forumet har inte underhållits eller på något sätt utvecklats sen 2012. Jag kunde inte längre motivera att hålla tillbaka uppdateringar och moderniseringar till resten av sajten bara på grund av detta - eftersom det inte fanns några som helst tecken på att detta heller skulle förändras i framtiden så skulle det i så fall blivit permanent - förr eller senare var vi tvungna "riva av plåstret".

Andra utvecklare har tagit på sig att göra en fotoalbum-programvara som fungerar bra med denna uppdaterade version av forumet, och det är den ni hittar längst upp till höger i menyn eller genom denna länk.
Tyvärr så fanns det ingen möjlighet att importera all den gamla datan till det nya albumet - jag har kunnat importera alla bilder från det förra albumet, så de finns kvar, men all metadata försvann - alltså till exempel vilken användare som laddat upp bilden, namn/beskrivningar till bilderna, kommentarer osv. :(
Detta är förstås tråkigt, men jag hoppas ni förstår ovan resonemang.

Jag har också bevarat det gamla albumet i sin helhet, så det går fortfarande att hitta allt exakt som det var innan, även det jag skrev ovan försvunnit - så det går bra att länka till bilderna och så vidare.
Det nya albumet (och faktiskt hela den gamla sajten om det skulle vara något annat ni saknar), kan ni hitta på:

Den gamla sajten: http://old.carlssonplanet.com/
Det gamla albumet: http://old.carlssonplanet.com/forum/gallery/index.php

Svara på detta inlägg om ni har några frågor om detta eller om det är något som inte fungerar som det ska med det nya fotoalbumet eller så!

Med vänlig hälsning,

Jonathan
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests