SPAM?

Förslag/idéer/felrapportering/frågor/support om webbplatsen postas här. Förslag kan vara allt från små stavfel till stora projekt. Eller är det något som inte fungerar? Tveka inte att posta! Vi vill höra alla förslag. Här ställer du också frågor om hur saker och ting fungerar.
Suggestions/ideas/bug reports/questions/support for the website are to be posted here.
Post Reply
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

SPAM?

Post by 12björn »

Kom tillbaka idag efter en veckas frånvaro , även från forumet. Brukar rensa från SPAM. Idag fanns närmare 1 600 inlägg :o som behövde godkännas. Bedömde alla som SPAM :evil: :mrgreen: och avslog dem därför. Om nu någon skrivit ett seriöst inlägg som jag missat i denna flod ber jag om ursäkt :oops: och ber vederbörande att göra ett nytt försök.

Gott nytt år!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: SPAM?

Post by Jonathan »

Tjena Björn,

Stort tack för hjälpen med den massiva upprensningen. Vi har blivit totalt överkörda av spam-konton här senaste veckorna.
Jag har idag gjort stora förbättringar till säkerhetsfunktionerna kopplade till registreringen, och nu ska det ha blivit väldigt mycket mer komplicerat för spam-konton att registrera sig samt posta. Installerat en del avancerade tillägg till forumprogramvaran helt enkelt, och försökt ställa in de så korrekt som möjligt.
Vi får utvärdera närmsta dagarna om det blir bättre eller inte.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: SPAM?

Post by 12björn »

Hoppas det funkar!

Det skulle vara skönt att slippa mötas av att det finns ett stort antal inlägg som behöver godkännas varje gång man tittar in på sidan.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: SPAM?

Post by 12björn »

Testar att jag kan svara och konstaterar att jag inte sett några spam på ett dygn på forumet. Overkligt, men glädjande! :o :D

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: SPAM?

Post by Jonathan »

12björn wrote:Testar att jag kan svara och konstaterar att jag inte sett några spam på ett dygn på forumet. Overkligt, men glädjande! :o :D

Björn
Extremt glädjande!

Jag kan också konstatera via loggarna att sen jag införde de nya blockeringsmetoderna så har 2400 försök att registrera konton blockerats (notera då att samma spammare har försökt registrera sig många gånger var, men ändå!). Forumet har helt enkelt blivit hett för dessa, antagligen för att det var så lätt att göra det förut.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: SPAM?

Post by 12björn »

När jag suttit där och rensat har jag funderat över hur dom egentligen tänker.

Varför läggar man in tiotals trådar med liknande innehåll - det är ju som att bädda för att väcka misstankar - och med användarnamn som uppenbarligen inte är avsedda att kommas ihåg eller användas igen (typ öewtlkjbn34).

Får dom betalt efter hur många dom kan lägga ut på olika forum oavsett effekter? Det är ju som när polisen fyller sin kvot av trafiknykterhetstester på måndagseftermiddagarna, för att dom vet att då får man inga napp och slipper det besvärliga arbetet som följer om nå'n skulle uppvisa ett positivt test.

Eller tror dom att vi är dumma - att hundra inlägg om rabatt på klockor, väskor och solglasögen skulle göra oss mera nyfikna än nå't enstaka.

Dessutom kommer ju inga av dessa inlägg förbi moderatorerna, som ju bl a finns där för att vara just misstänksamma mot det som kommer in. (Vet att jag släppt igenom några tveksamma inlägg som jag sedan tagit bort med hjälp av uppmärksamma forumanvändare; hoppas att jag dock inte har avslagit alltför många inlägg som borde godkänts).

Jag vet verkligen inte hur dom tänker ch vad som är meningen. :?

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests