Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Moln
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 14 Nov 2014, 14:44

Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by Moln »

Hej!

Min far har nyligen ropat in ett par renoverade OA-14 på auktion, och på grund av geografiska omständigheter så lånar/förvarar jag dem på obestämd tid. En tjänst jag är mycket nöjd över att tillhandahålla :)

Men nu till saken:

Jag driver dem just nu med en Beomaster 900K från sent 60/tidigt 70-tal. Info om den finns här: http://beocentral.com/beomaster900k

Utgångarna förser högtalarna med 6W vardera, vilket ju med dagens mått mätt inte är enormt. I manualen till högtalarna står det att högtalarna klarar 40W, och att 8W erfordras.
Att det kanske inte är idealt är jag okej med. Jag är väldigt imponerad av ljudet jag får ut ur dem, detta till trots.
Jag är inte särskilt bevandrad när det gäller de här sakerna, så min fråga är om det finns någon risk att jag gör någon skada på antingen högtalarna eller förstärkaren när de är kopplade såhär?

Tack på förhand.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by lennartj »

I vanliga fall finns en risk att man bränner upp diskantelementen om man spelar starkare än en (för) svag förstärkare klarar utan att klippa.
Klippning är när ljudet låter vasst och sprucket vilket beror på att förstärkaren klipper vågformerna rakt av när man försöker pressa ut högre vågor än förstärkaren kan leverera.
Högtalarens delningfilter tolkar de taggiga fragmenten från klippningen som diskanttoner och skickar dem till diskantelementen.
Vanlig musik innehåller inte alls lika mycket energi uppe i diskantområdet som nere i basen, så även om OA14 tål 40 W så gäller det inte diskanten, men du ligger bra till just för att du har OA14 med 4 diskantelement som vardera tål ca. 5 Watt så det är först med ansvarslöst använda förstärkre på över 20 Watt som de kan komma i riskzonen.
Med ynka 6 W/kanal orkar Beomastern inte förstöra ett par OA14 , men hade du haft en liten OD11 med bara ett diskantelement som tål 5 Watt hade det levt farligt om det vankas party.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by momus »

Det går (som föregående skribent skriver) att köra OA 14 med Beomaster 900 utan någon större risk. Kan bara förmedla min egen erfarenhet att mina OA 14 bara lät bättre med lite mer kvalificerad förstärkning. Bäst lät dom dock med ett pat LEAK TL 12 Point One (som inte är särskilt effektstarka). Alldeles ljuvligt också med ett par Dynaco SCA 35. I bägge fallen handlar det om ganska få watt. Men rörförstärkare klipper för det mesta snällt vid "partytoppar". En god vän hade däremot lite otur. Fyllde 40 år och brände diskanterna på ett par LS 3/5A med en liten effektsvag NAD-stärkare. Men dom hade ju bara var sin diskant (jmfr med OD 11).
Moln
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 14 Nov 2014, 14:44

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by Moln »

Underbart, tack för era svar. Då kan jag fortsätta mitt lyssnande utan att oroa mig, och påbörja lite mer experimentering med placering i lägenheten. Tusen tack!
davidl
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 22 Jun 2020, 01:35

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by davidl »

Spinner vidare på denna tråden ifall någon har ett förslag på mitt problem? Nyligen ägare till ett par OA-14. Högtalarna har nya basar från hifi-kit och ska vara i fullgott skick.
Använder Förstärkare Marantz pm25 som ger 2x30 w /8 ohm.

Problemet är att trots låg volym så sprakar/klipper ljudet med vissa låtar som jag spelar via Spotify genom Aux-ingången. Har provspelat Klassiskt och äldre remastrad rock vilket låter prima än så länge (på ganska låg volym).
Ska snart inhandla riaa-steg för att kunna spela vinyl vilket är huvudsyftet med hela köpet.

Kan det vara problemet att förstärkaren skickar ut för stark signal?
Finns det risk att jag förstör högtalarna eller någon festglad besökare vrider upp volymen?

Tacksam för svar! /David
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by 12björn »

Sprak hos äldre förstärkare brukar bero på korrosion i potentiometrarna som sitter i volym- och tonkontrollerna. Det gör att kontakten blir bristfällig och medför att det sprakar. Prova att vrida volymkontrollen och tonkontrollerna fram och tillbaka ett antal gånger, givetvis utan att du spelar nå't. Räcker inte detta kan du koppla ifrån förstärkaren försöka med elektronikspray på spolarna till volym- och tonkontrollerna och vrida dom fram och tillbaka enligt ovan. Vänta med att koppla in tills du är säker på att kontrollerna är torra igen.

Kvarstår problemet efter att du "gymnastiserat" ton- och volymkontrollerna kan det också bero på att AUX-ingången är skadad så att kontakten där blir bristfällig. Pröva med nå'n annan linjeingång.

Vänliga hälsningar
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
davidl
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 22 Jun 2020, 01:35

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by davidl »

Tack för svar!
Jag ska testa detta. Skulle kunna vara Aux-ingången. Skulle tape1 in fungera likvärdigt eller är det tokigt?
Men annars ser du inga problem med just min förstärkare till oa-14? https://www.radiomuseum.org/r/marantz_c ... pm_25.html
Köpte allt i ett kit. Kablar mm ska vara påkostat enligt säljaren.

Har tröskat igenom detta forum och testat några råd hittills. Kollat fasen, lyssnat in element för sig med ett papprör (sambon börjar bli skeptisk). Det som oroar mig kanske inte ska beskrivas som sprak, utan snarare som att diskanten knastrar under vissa låtar.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by 12björn »

För det första: vänta med att köpa riaa – det är möjligt att din förstärkare redan har ett inbyggd riaa för MM-pickuper.

För det andra: (sakerna hänger lite ihop) Ingångar som tape, tuner, aux och ev CD har samma nivå (benämningarna har mest en praktisk funktion så du vet vad du kopplat var). Däremot finns det inbyggt riaa så är in-nivån betydligt lägre och gör inga försök att koppla in via denna innan du vet. År förstärkaren så gammal att det inte finns nå'n CD-ingång är det nästan säkert att det finns ett inbyggt riaa. På dyrare förstärkare fanns ibland omkopplare mellan MM- och MC-pickuper. Du kan koppla in din skivspelare och se om det funkar som det är, eftersom utnivån från pickuper är mycket lägre än för andra signalkällor. Många gånger behövs jordning från skivspelare/pickup till förstärkare för att undvika brum.

Det är aldrig hälsosamt att spela med högtalare som knastrar/sprakar, så se till att åtgärda det hela. Annars kan jag inte se några problem att använda din anläggning som du tänkt.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by momus »

Beomaster 900 (har haft en) har en phonoingång (DIN). Jag hade den kopplad till en Hmv-skivspelar.(B&O. Sen ett par små Beovox till det (1967).
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Driva OA-14 med en äldre förstärkare.

Post by momus »

Beomaster 900 (har haft en) har en phonoingång (DIN). Jag hade den kopplad till en Hmv-skivspelar.(B&O). Sen ett par små Beovox till det (1967).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 86 guests