Förstärkare till OA-52.2

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Förstärkare till OA-52.2

Post by Russ »

Vad är lämpligt att använda som förstärkare till OA-52.2?

Stig Carlsson gillade själv Nad 208 THX,men är det verkligen nödvändigt att ta till ett sådant effektstarkt slutsteg som Nad 208?

Har läst lite på Faktiskt.se,att det är många som hyllar just Nadslutsteget.


Nadsteget har ju en del år på nacken och man tycker att ett slutsteg med samma kapacitet borde tillverkats efter det.

Eller har det inte hänt något på den fronten de senaste 20 åren?


Har själv(för tillfället) en Denon AVR-2808 som drivning av OA-52.2:orna och tycker att det låter ok.


Men går det att vinna mer ljudmässigt med ett kraftfullt slutsteg och använda Denonreceivern som försteg?


Vad skulle isåfall bli hörbart bättre?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by lennartj »

Det har verkligen inte hänt mycket på förstärkarfronten.
För 27 år sedan övertalade jag Erik Andersson att göra en total ombyggnad av mina redan "ful-moddade" Dynaco Mk.III slutsteg, som 1957 ersattte Mk.II
Sedan dess har jag förbrukat några uppsättningar rör och bytt några kondensatorer som åldrats.
Här är ena slutsteget:
Image

Av en händelse kom jag över en uppsättning fräscha men inte obegagnade 6550 slutrör tillverkde av General Electric för över 40 år sedan som jag först provade i mina McIntosh MC75 60th Anniversary-slutsteg
Image

men där hände inget särskilt, det lät som vanligt kompetent och kraftfullt men inte speciellt engagerande.
Jag anser att de med sina häpnadsväckande (för att komma från ett par 6550/KT88) 105 W rörwatt har all kraft OA52 kan hantera.

Oj, jag har en tid att passa. Får berätta vad som hände med de gamla rören i Mk.III i kväll och fixa bildlänkarna
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by Russ »

Tack Lennartj för svar.

Berätta gärna mer och kanske har du andra tips på inte alltför svårfunna slutsteg som är lämpliga till OA-52.2.



Image
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by s.b »

Hej
Audion silvernight mkII är en suverän stärkare till OA52.2
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by Russ »

Tack för tipset s.b.

Vad skiljer ljudmässigt en rörförstärkare mot t.ex ett NAD 208 THX slutsteg och med en Denon AVR-2808 som försteg?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by lennartj »

Javisst, ja
jag tog mig ju inte tiden att skriva klart vad som hände när jag satte de gamla 6550-rören i mina Perka-moddade Dynaco Mk.III
Vi blev "trollbundna" av musiken, ingen kom sig för att kommentera eller prata innan ett musikstycke var slut.
Testsnuttar, som de första 80 sekundena på Viola fora de Moda (låt 3 på Cheskys jazz sampler nr.1, som vi annars alltid avbrutit fick spela till slut utan att någon kommit sig för att säga att det räcker.
Den låten hade jag i och för sig spelat ensam innan mina lyssnarkompisar kom, och då borjade jag dansa som en stolle i rummet, troligen med ett fånigt leende. :oops:
Man behöver inte spela starkt heller för att musiken ska "bära".

Sådana upplevelser får oss nördar att hålla på med våra gamla prylar trots att rör förbrukas, kondensatorer ger upp med tiden och orsakar skumma fel med tiden.

Troligen skulle din Denon AVR-2808 använd som försteg, förta mycket av upplevelsen även om den är en av de bättre av sitt slag,
Har du bara digitala källor kan en Oppo BDP-105 eller separat DAC som min Mytek Stereo 192 DSD DAC göra ett gott jobb med aktiverad digital volymkontroll och direkt anslutna slutsteg..

Nytillverkade rörslutsteg med nya rör till rimliga priser kan komma en bit på vägen, men nytillverkat som kommer hela vägen brukar bli mångfalt dyrare.
Med allmän händighet, elektronik- och lödkunskaper och ett brinnande intresse kan man dock komma mycket långt för lite pengar.

Två trådar på faktiskt startade efter lyssningsträffar hos en kompis och mig i oktober
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=59602
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=59228
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by Russ »

Tack för ett utförligt svar lennatj.

Jag lyssnar mest på Spotify med en laptop kopplat till Denonreceivern.

Ibland kör jag cd-skivor med en Pioneer DV-LX50 dvd-spelare.

Har även hörlursförstärkare Matrix M-stage, som dessutom kan användas som försteg.

Sennheiser HD-650 står för avlyssnandet när Matrixen används.

Inga nördiga prylar direkt,men jag tycker det låter bra.


Image
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by Russ »

Det blev en XTZ AP-100 till OA-52.2.

Prisvärt och gott betyg på Prisjakt avgjorde mitt val.

XTZ AP-100 föll inte LTS i smaken,enligt deras test i Molt.(Nummer: 2 Årgång: 2010)

Steget färgade ljudet i diskanten och därmed var det inte intressant.(lät skrälligt enligt testet)

Har själv svårt att upptäcka den färgningen.

Tycker att det låter ok.

Tillräckligt bra för mina behov.(just nu)

Image
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by momus »

Har "receivern" (förstärkaren, edit 28/1) med samma slutsteg Är helnöjd. Kunde heller inte detektera vad LTS hittade. Olle Linder skrev också positivt om ditt slusteg i HiFi&Musik. Använde det till en Wilson-högtalare och tycket att det funkade bra.
Last edited by momus on Fri 28 Nov 2014, 10:38, edited 1 time in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Förstärkare till OA-52.2

Post by Russ »

Det var ju en hel del snack om huruvida XTZ AP 100 var trasigt eller ej i samband med LTS-testet.

Vet inte hur hela den historien avslutades.

Hursomhelst är det ju användaren som ska vara tillfreds med ljudet.

Och för de 4990:- som steget kostade är åtminstone jag nöjd. :D

Är det då fler som tycker som vi är det bara positivt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests