Har bytt till Satori och är lycklig!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Såvitt jag förstår, så har i alla fall Grafpro lagt det projektet på hyllan. Skulle bli för komplicerat och dyrt tror jag han skrev för ett tag sedan.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Nu är Grafpro klar med OA 50 Satori. Han rekommenderar dessutom ett nytt diskantelement förutom ett nytt filter. Öhman kritiserar Grafpros val av diskantelement.http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... &start=270
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig! (OA 50 och OA 12)

Post by momus »

För den som är nyfiken! Nu har jag även bytt till Satori på mina OA 12 som står i "sommarstugan" på Öland. Dom drivs just nu av en NAD D 3020. De antika CD-skivorna spelas med hjälp av en liten DVD-spelare av märket Philips, kopplad genom en coax till förstärkarens DA -omvandlare. Vinylen sköts av en gammal Thorens TD 150 med en Shure H 95 HE. Ett RIAA-steg från Cambridge kopplar härligheten till en AUX-ingång på NAD:en. Och så lyssnar vi på Spotify över Bluetooth. Vi streamar från våra telefoner.
Totalt har jag spenderat nästan 7000 spänn på nya element till mina OA 50.3 och mina OA 12. Var det värt det?
Jo jag tycker det.
Jag fick liksom ont i magen när jag visste att vi skulle kunna ta sommarhuset i besittning. Såg mig själv sittandes på verandan och läsa och lyssna på musik. Till skillnad mot förr så kunde man plocka med sig nästan vad som helst till sommarvistet - bara det lät hyfsat. Men nu när jag nog kommer att tillbringa många dagar nere på Öland så vill man ju inte lyssna på "vad-som-helst". Dessutom har Satori visat framfötterna hemma i mina OA 50.3. Det låter så bra att jag aldrig kan sitta och göra något annat än att bara lyssna. Till och med skivor (CD eller vinyl) som jag tidigare inte fattat storheten med har börjat avslöja sina hemligheter. Plötsligt förstår man vad musikerna menat med sitt arbete.
Så där vill jag ha det i sommarstugan också, så det var bara att byta till nya element där också. Även om min fru kanske skulle protestera (men det gjorde hon inte. Hon insåg hur viktigt det var för mig).
Så innan nedfärden till Öland så inskaffades ytterligare två Satori, "finely crafted in Indonesia". För 3795 kr!

Dom fick plats alldeles utmärkt i hålen efter OA B 65 II, men jag var tvungen att löda anslutningarna eftersom dom inte passar till filtertåtarna. Dessutom var "lödöronen" behandlade med något som mitt lödtenn inte gillade - det ville inte flyta ut sådär snyggt som det brukar. Dessutom såg jag inte först vad som var plus eller minus på Satori. Till slut hittade jag en liten papperslapp klistrad runt magnetgapet märkt med + för att visa den rätta sidan. Efter någon timme så hade jag i alla fall fått in mina Satori i dom gamla OA 12 från sjuttiotalet även om falsen på Satori är tjockare än den på B 65 OA II, så originalclipsen ser aningen vingliga ut. Men det funkar.

Jag har inte ändrat på filtret. Det har jag inte heller på mina OA 50 Satori. Så frekvenskurvan är säkert aningen orolig. Men jag har studerat Grafpros mätningar och inser att det blir inte hejvilt fel i alla fall. Möjligen kan jag detektera ett aningen förhöjt skivspårsljud, vilket kanske beror på en "bulle" på kurvan nånstans runt om mellanregistret. Men jag står ut.

Hur lät det då? Jo, jag vet "placebo" et consortes. Man vill ju gärna lura sig själv. Har man som jag lagt ut en massa pengar på nya element så vore det ju konstigt om det lät sämre. Man vill ju att det ska låta bra och då är det ju lätt att lura sig själv. Öhman har ju också skrivit och rekommenderat att man ska stoppa i dom gamla elementen igen för att ta reda på om man kanske lurar sig själv. Det har jag faktiskt inte gjort. Skillnaden var markant redan från början. Jag behövde inte gå omkring med ont i magen och fundera på "om det var bättre eller sämre än förut".
Det konstigaste var basen. Plötsligt fanns den där. Det är mycket luft att flytta på i det nya lyssningsrummet. Och motorn på Satori är lite svagare än B 65 OA II. Men basen blev tydligare och renare. Dessutom hörde jag plötsligt vad Stan Getz, Antonio Carlos Jobim och Thelonius Monk höll på med vid inspelningstillfället. Jag skulle förstås kunna få reda på mycket mer om jag bytte pickup och skivspelare men just nu tänker jag inte ändra på vinylcombon. Plötsligt lät min gamla pickup helt modern igen. Ortofon Blue eller Black får vänta.
Det finns många synpunkter på vad man hör eller inte hör. För mig är det uppenbart att det handlar om distorsion som har försvunnit. Något jag inte lagt märke till innan. Var det värt det?
Alla gånger!
Last edited by momus on Sat 01 Aug 2015, 17:21, edited 1 time in total.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Alla rum är olika. Vinyl och CD också. Och RIAA-steg. När jag bytt till Satori i mina OA 12 så försvann ingen bas. Nästan. Det var en sanning med modifikation. När jag kör CD så är basen där, tydlig och ren. Kör jag vinyl så finns det mindre av den varan. Därför införskaffades en lite sub - ”Andersson” på Net-On-Net i Kalmar. Billig (990 kr). Ett tiotumselement och en liten förstärkare på 150 watt. Nu kom den sista oktaven tillbaka när jag kör vinyl, men det blev för mycket när jag kör CD eller Spotify. Så då stänger jag av den. Jag vet fortfarande inte om det handlar om pickupen eller RIAA-steget. Hemma kör jag på ett Cambridge 640p och i sommarstugan Cambridge 540p. Hemma har jag inga problem - basen är likadan vare sig jag kör CD eller vinyl. Det kanske blir en Ortofon Blue i alla fall. Min Shure m 95 HE är i alla fall nästan 40 år gammal. Vet bara inte vilken version av Ortofon Blue som funkar med en Thorens TD 150 M II med originalarm.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by momus »

Sitter just nu och lyssnar på OA 50 med Satori. Slås av att bas, ljudbild och distorsion är bra mycket mindre än i OA 12 med Satori med T 22. Vad det nu kan bero på? Måste kanske skaffa en ny CD spelare till sommarstugan. Rummet? Här - 4x5 meter och betongväggar. Där - 5x6 meter och limträ som väggar.
User avatar
godag
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 168
Joined: Tue 14 Sep 2004, 20:22
Location: Stockholm, Sweden

Re: Har bytt till Satori och är lycklig!

Post by godag »

"Någon som hört hur det går med projektet att ha Satori som mellanregister i OA116?"

Talade med "grafpro" under hösten 2016, per mail och telefon, om Satori som mellanregister i OA116, men han hade ännu då inte funnit en lösning ang filter -och även så sist jag frågade nu i början av sommaren 2017.

Däremot har jag fått hem filtermod. av "grafpro" för Satori och T22 till mina OA12 -som jag inte hunnit installerat ännu (med tanke på min tumme i elektronikhanden..). Köpte f.ö. de sista två, av tre Satoris HiFi Kit hade i lager juni 2017.
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 83 guests