Tonbyglar
[quote="maGot"]Kan det inte vara så att det bara finns 2 lägen? Det läget närmast basen har inte någon funktion på oa12?
Någon som vet?[/quote]
Hej
Här kommer jag och rör om i grytan.
Jo det finns bara 2 dämplägen och sedan utan dämpning, på tidiga modeller verkar det vara 2st på 2.2 ohm men senare ett på 2.2 och ett på 1.8 ohm.
[/img]http://w1.871.telia.com/~u87124019/OD11_xo.gif[img]
Den intresanta frågan vorde lyda:
Hur mycket behöver men dämpa diskanten(a) när alla elementen är
riktigt inspelade?
Här kanske Red. kan svara som renoverat ett flertal olika modeller??
Stefan
Någon som vet?[/quote]
Hej
Här kommer jag och rör om i grytan.
Jo det finns bara 2 dämplägen och sedan utan dämpning, på tidiga modeller verkar det vara 2st på 2.2 ohm men senare ett på 2.2 och ett på 1.8 ohm.
[/img]http://w1.871.telia.com/~u87124019/OD11_xo.gif[img]
Den intresanta frågan vorde lyda:
Hur mycket behöver men dämpa diskanten(a) när alla elementen är
riktigt inspelade?
Här kanske Red. kan svara som renoverat ett flertal olika modeller??
Stefan
Detta var tydligen ett hett ämne! Ska försöka sammanfatta:
Det finns 3 lägen för bygeln på OA12, 2 stycken med motstånd o 1 utan. Det närmast fronten är utan motstånd o sedan "ökar motståndet bakåt ".
Karaktären förändras ngt efter inspelning (mindre vasst/mer värme tycker jag).
Ska man kanske vänta med att "brygga över" tills högtalarna är inspelade?
Förresten hur gör ni när ni spelar in - hög el låg volym/diskant/bas etc?
Det finns 3 lägen för bygeln på OA12, 2 stycken med motstånd o 1 utan. Det närmast fronten är utan motstånd o sedan "ökar motståndet bakåt ".
Karaktären förändras ngt efter inspelning (mindre vasst/mer värme tycker jag).
Ska man kanske vänta med att "brygga över" tills högtalarna är inspelade?
Förresten hur gör ni när ni spelar in - hög el låg volym/diskant/bas etc?
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
Det lär väl inte bli nån försämring av ljudet med tonbyglar kvar, så man kan ju lika gärna ha dom tycker jag.
En stor ljudförbättring man kan åstadkomma på OA116 och OA2212 är att placera hjulen på SD-fötter. En upplevd mycket större renhet i mellanregister och diskant. Dock har jag bara testat på OA116 men borde gälla även OA2212
En stor ljudförbättring man kan åstadkomma på OA116 och OA2212 är att placera hjulen på SD-fötter. En upplevd mycket större renhet i mellanregister och diskant. Dock har jag bara testat på OA116 men borde gälla även OA2212
Det är dom billigare som jag har under. Tror de fungerar bättre då de är ganska platta. Hårda fötter är väl att rekommendera då det är ganska liten kontaktyta mellan hjul och fot.
Förbättringen hörs tydligare i diskant/mellanregister, men visst kan basen ha förbättrats något.
Jag har bytt alla diskanter till 62CT13 eller vad de heter. Basar och mellanregister är renoverade.
Bland de bästa högtalarna jag hört alla kategorier.
Förbättringen hörs tydligare i diskant/mellanregister, men visst kan basen ha förbättrats något.
Jag har bytt alla diskanter till 62CT13 eller vad de heter. Basar och mellanregister är renoverade.
Bland de bästa högtalarna jag hört alla kategorier.
Tonbyglar
Hej
Jag håller också på att renovera mina OA12, så jag följer denna tråd med intresse.
Jag köpte mina på Sontec i Stockholm, med trasiga basar, men fick dessa bytta innan leverans. Ny byter jag bara diskanterna, som ser rätt fula ut, mot nya CT62.
Vad jag har förstått, indikerar färgplupparna fabriksinställning för optimal tonkurva.
Jag tänkte behålla tonbyglarna och möjligheten att ändra nivån på diskanten, i alla fall till jag vet hur de låter efter byte och inspelning. Jag sprutade kontaktrengöringsvätska på hylsorna för tonbyglarna och DINkontakten i botten för att få bort oxid. Hoppas det hjälper.
Tänkte använda dessa högtalare under tiden jag renoverar mina 0A116, ett betydligt vanskligare projekt ( När kommer den utlovade modifieringsanvisningen???)
Jag håller också på att renovera mina OA12, så jag följer denna tråd med intresse.
Jag köpte mina på Sontec i Stockholm, med trasiga basar, men fick dessa bytta innan leverans. Ny byter jag bara diskanterna, som ser rätt fula ut, mot nya CT62.
Vad jag har förstått, indikerar färgplupparna fabriksinställning för optimal tonkurva.
Jag tänkte behålla tonbyglarna och möjligheten att ändra nivån på diskanten, i alla fall till jag vet hur de låter efter byte och inspelning. Jag sprutade kontaktrengöringsvätska på hylsorna för tonbyglarna och DINkontakten i botten för att få bort oxid. Hoppas det hjälper.
Tänkte använda dessa högtalare under tiden jag renoverar mina 0A116, ett betydligt vanskligare projekt ( När kommer den utlovade modifieringsanvisningen???)
Demping av diskanter
Til alle som bytter ut diskantene på sine carlssonhøyttalere!
Husk at motstandene i delefilteret er tilpasset de gamle diskantene som har følsomhet på 92dB. CT 62 har følsomhet på 90 dB. Når du spiller gjennom begge motstandene i filteret (Fabrikkinnstilt, total motstand 4ohm) vil du få en demping på ca. 4 dB, m.a.o. til ca 88 dB. For å dempe CT 62 til 88 dB trenger du bare 2ohm i serie med diskantelementet for å få det teknisk korrekt. En annen sak er jo hva du liker best.
Med hilsen fra Norge!
Dere har Stig Carlsson, vi har Vebjørn Tandberg og Bjørn Erik Edvardsen(NAD)
Husk at motstandene i delefilteret er tilpasset de gamle diskantene som har følsomhet på 92dB. CT 62 har følsomhet på 90 dB. Når du spiller gjennom begge motstandene i filteret (Fabrikkinnstilt, total motstand 4ohm) vil du få en demping på ca. 4 dB, m.a.o. til ca 88 dB. For å dempe CT 62 til 88 dB trenger du bare 2ohm i serie med diskantelementet for å få det teknisk korrekt. En annen sak er jo hva du liker best.
Med hilsen fra Norge!
Dere har Stig Carlsson, vi har Vebjørn Tandberg og Bjørn Erik Edvardsen(NAD)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 70 guests