Tonbyglar

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
stefan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Wed 18 Dec 2002, 16:51
Location: Sundsvall

Post by stefan »

[quote="maGot"]Kan det inte vara så att det bara finns 2 lägen? Det läget närmast basen har inte någon funktion på oa12?

Någon som vet?[/quote]

Hej
Här kommer jag och rör om i grytan.
Jo det finns bara 2 dämplägen och sedan utan dämpning, på tidiga modeller verkar det vara 2st på 2.2 ohm men senare ett på 2.2 och ett på 1.8 ohm.
[/img]http://w1.871.telia.com/~u87124019/OD11_xo.gif[img]
Den intresanta frågan vorde lyda:
Hur mycket behöver men dämpa diskanten(a) när alla elementen är
riktigt inspelade?
Här kanske Red. kan svara som renoverat ett flertal olika modeller??
Stefan
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

stefan wrote: Jo det finns bara 2 dämplägen och sedan utan dämpning.
Alltså 3 lägen? Eller? :roll: :?:
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Post by gunnar »

Detta var tydligen ett hett ämne! :) Ska försöka sammanfatta:
Det finns 3 lägen för bygeln på OA12, 2 stycken med motstånd o 1 utan. Det närmast fronten är utan motstånd o sedan "ökar motståndet bakåt ".
Karaktären förändras ngt efter inspelning (mindre vasst/mer värme tycker jag).
Ska man kanske vänta med att "brygga över" tills högtalarna är inspelade?
Förresten hur gör ni när ni spelar in - hög el låg volym/diskant/bas etc?
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

byglar

Post by maGot »

Jag provade och ändra (har byglarna kvar (tur de)). Och jag tycker nästan att när man kör utan motstånd att det låter bäst. Fast jag ska nog lyssna lite till innnan jag bestämmer mig.. heh :wink:
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Nej jag har ändrat mig. De för mycket diskant då..
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Post by MangeO »

Det lär väl inte bli nån försämring av ljudet med tonbyglar kvar, så man kan ju lika gärna ha dom tycker jag.
En stor ljudförbättring man kan åstadkomma på OA116 och OA2212 är att placera hjulen på SD-fötter. En upplevd mycket större renhet i mellanregister och diskant. Dock har jag bara testat på OA116 men borde gälla även OA2212
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Post by gunnar »

Intressant med SD-fötter under OA116! jag antar att det är de enkla varianterna du menar. Visst borde väl basen också påverkas? Har du bytt alla element på dina OA116?
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Post by MangeO »

Det är dom billigare som jag har under. Tror de fungerar bättre då de är ganska platta. Hårda fötter är väl att rekommendera då det är ganska liten kontaktyta mellan hjul och fot.
Förbättringen hörs tydligare i diskant/mellanregister, men visst kan basen ha förbättrats något.
Jag har bytt alla diskanter till 62CT13 eller vad de heter. Basar och mellanregister är renoverade.
Bland de bästa högtalarna jag hört alla kategorier. :D
Lars H
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Thu 19 Dec 2002, 19:00
Location: Hägersten

Tonbyglar

Post by Lars H »

Hej

Jag håller också på att renovera mina OA12, så jag följer denna tråd med intresse.

Jag köpte mina på Sontec i Stockholm, med trasiga basar, men fick dessa bytta innan leverans. Ny byter jag bara diskanterna, som ser rätt fula ut, mot nya CT62.

Vad jag har förstått, indikerar färgplupparna fabriksinställning för optimal tonkurva.

Jag tänkte behålla tonbyglarna och möjligheten att ändra nivån på diskanten, i alla fall till jag vet hur de låter efter byte och inspelning. Jag sprutade kontaktrengöringsvätska på hylsorna för tonbyglarna och DINkontakten i botten för att få bort oxid. Hoppas det hjälper.

Tänkte använda dessa högtalare under tiden jag renoverar mina 0A116, ett betydligt vanskligare projekt ( När kommer den utlovade modifieringsanvisningen???)
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 108
Joined: Tue 17 Dec 2002, 12:14
Location: Bø i Telemark, Norge

Demping av diskanter

Post by kvaal »

Til alle som bytter ut diskantene på sine carlssonhøyttalere!

Husk at motstandene i delefilteret er tilpasset de gamle diskantene som har følsomhet på 92dB. CT 62 har følsomhet på 90 dB. Når du spiller gjennom begge motstandene i filteret (Fabrikkinnstilt, total motstand 4ohm) vil du få en demping på ca. 4 dB, m.a.o. til ca 88 dB. For å dempe CT 62 til 88 dB trenger du bare 2ohm i serie med diskantelementet for å få det teknisk korrekt. En annen sak er jo hva du liker best. :lol:

Med hilsen fra Norge!

Dere har Stig Carlsson, vi har Vebjørn Tandberg og Bjørn Erik Edvardsen(NAD)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests