Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Stefan Björklund »

Själv tror jag att jag hade sett några under min uppväxt, men inte tänkt mer på det...
Jag köpte sedan ett par OA5 II i slutet av 80:talet och på den vägen är det...
Efter att ha provat en rad olika högtalarmärken är jag nu helt "insnöad" på Carlsson

Hur hittade ni Carlssonplanet/forumet...

Jag vet att vi redan har en tråd om: "hur man fastnade för C-högtalare", -men den gäller ju bara oss fanatiker som redan fastnat.......

En anledning att jag startar denna tråd är att mer än hälften av medlemmarna på forumet, 4/7 eller ca 180 st inte har skrivit något i någon tråd på forumet...

Alltså släng in några trådar av mer allmänintresse för att få igång Carlssonfolket...

Mvh

/Stefan.3
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 96
Joined: Fri 24 Jan 2003, 14:17

Post by mapem »

Det fanns vad som måste ha varit "tonträffar" i klassrummen i mitt plugg i Blackeberg. Det var första mötet. Jag minns bara att jag tyckte dom såg konstiga ut. I Lund hörde jag kolboxar på Akademiska Föreningen. Dom lät fint vill jag minnas. Sen blev det en fluga bland vissa studenter att bygga popboxar på 60-talet, jag och min tjej byggde oss ett par. Dom har vi kvar fortfarande. Nån gång vid denna tid användes vid en elektronmusikkonsert på Moderna Museet i Stockholm massor med popboxar! På 70-80 talet fanns olika Carlsson-högtalare hemma hos många. V-1 och OA-14 var väl vanligast. 2212 var det mäktigaste man kunde höra, jag kände nån som kände nån som ett tag hade såna.

Jag var "insnöad" på Carlsson på 70-talet, sen blev det infinity, nu kanske jag är på väg tillbaka igen...
celef
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 117
Joined: Tue 29 Jul 2003, 22:46
Location: sööööööder

Post by celef »

min första kontakt med ett par carlsson-högtalare var på ett litet café i en källarlokal på skånegatan på söder. senare sprang jag på ett par oa12/oa14 (vet inte vilken) på en pizzeria på lidingö, de stod på en väghylla mkt nära tak - det lät förjävligt! men popboxarna lät faktiskt bra.
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Rishna »

Ett par svarta OA14 hemma hos en bekant till mina föräldrar. Nånstans, sent 80-tal i Malmö. Äldste sonen i familjen spelade så väggpanelen lossnade. jag tyckte det lät stort och mycket om så små högtalare. Ett år senare hade jag ett par i valnöt med nya basar. Snacka om att det var kul!
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Ranefjord »

Min första kontakt med Carlsson högtalare var OA52. En kompis föräldrar hade ett par som drevs av en Onkyo. Jag tror inte jag lyssnade på dem nån gång dock :cry: Den egentliga första gången var en långsam söndag nere på Dirty music i krstd med 52.2. Jag spelade själv då på AudioPro A4.14 hemma. Det lät fint, men jag 'fattade' inte riktigt hur bra det egentligen lät förrän långt senare när jag vant mig vid ljudet. Nu är jag totalt biten. Mina OA50.2 låter otroligt fint i min nuvarande uppställning. Blir det byte så landar jag på OA52.2. Sen lever jag gott resten av mitt liv.

Carlsson 4 life!
:D
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by tux »

Det första Carlsson jag träffade på var hemma hos föräldrarna...
Vissa av oss är uppfödda till ljudet av Carlssonkopior byggda i nån källare uppe vid Chalmers. Tänkte inte så mycket på det där med carlsson då på den tiden.

Det riktiga Carlsson-uppvaknandet var hos Rishna i hans dåvarande 21m2 studentlägenhet då han visade sina OA12 och OA14 tillsammans med nads svets 218 och försteg/slutsteg till. En riktig chock! jag som trodde att jag hade bra ljud i min studentlägenhet med mina Gale minimonitorer.
Visserligen är Galeburkarna inte dåliga, men det är en bit upp till ett par OA12...

Och på den vägen är det, OA12 inhandlades.
Idag står det även ett par OA14 i mitt vardagsrum och väntar på renovering.
Och låter de nya OA58 eller OA60 förträffligt så är det mycket möjligt att det är nästa steg... :o)
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by 12björn »

Köpte ett par 12:or -75, och så är det... :D Nu 12.2!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
HLindgren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Fri 19 Sep 2003, 09:10
Location: Göteborg

Post by HLindgren »

Första kontakten är dom V1:or som min pappa köpte nån gång på 70-talet. Sen tog det lång tid innan nästa kontakt togs. Och då var det OA51, 52 som provlyssnades mycket inne på ljudshopen i Malmö.. :-)
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by karlstorck »

Första mötet var hos en kompis som hade ett par oa14 som långlån. Jag kan inte påstå att jag fastnade för dem. Sedan hörde jag ett par oa51(?), men jag fick så småningom mina oa12:or gratis och använder demför att de är så barnsäkra för att skona mina Chaconner. Visst är oa12:orna fina men jag föredrar fortfarande Chaconnerna. Jag är en bastard :-)

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Johan P
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 01 Jan 2003, 20:12
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Johan P »

Hörde dem på demo hos Larsen Hifi på Arken-mässan
för ett par år sedan för första gången. OA-52.2 med cd som
signalkälla+tung elektronik av märke jag inte kommer ihåg.

På mässan hade man gått runt och lyssnat på än den ena, än den andra
högtalaren på fel sida 100tusen kronorsgränsen. Tyckte att det lät väl
okej, men oftast inte mer. Man "hörde" ju att det var ett par
högtalare som spelade, och inte musiker av kött och blod. Jag har livemusik
som referens i mitt lyssnande, och många av mässans högtalare lät helt inte "live"!

Sedan kom man in i ett litet rum med konstiga små högtalare som låg på golvet mot väggen! Konstigt tänkte jag, men kan väl lyssna en stund och se vad det är.

Efter nån minut kände jag att det var ju så här det skulle låta, högtalarna
försvann fullständigt ut ljudbilden och fram steg musikerna, levande som
i verkligheten. Då började man undra vad de andra 99,99% högtalarkonstuktörer hållt på med under de senaste 30 åren! Stig Carlsson rules!

Väntar nu på introduktionen av de nya modellerna, är spekulant på ett par OA58or (om nu ingen vill ge ett schysst pris på 52.2?)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 86 guests