Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by -distortion- »

Billy @ Sat Apr 23, 2005 12:12 pm wrote:Nu ska jag koppla in den andra och sen surfa in på hifikit och beställa internkablage, nya kontakter och kanske de nya diskanterna.
Köp diskanter av LP Elektronik istället.. Stöd inte HiFi Kit i onödan!  :P
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Min far har haft ett par oa12 så länge jag kan minnas och det var säkert de första högtalarna jag lyssnade på som liten sork :). När jag var runt 15-16 så hittade jag ett par vita oa12 i ett soprum och eftersom far hade lika dana tänke jag att dom kanske skulle kunna komma till användning. Dom blev stående på vinden bra länge tills jag rotade fram dom och började söka lite på internet. Hittade CP och blev mer intreserad utav dom. Tillsut gjorde jag en renovering. Tyckte dom lät ok. Blev sugen på ett par oa51 som jag renoverade till .3. Det nya tillskottet är ett par od11 som är tänkt att ha som bakhögtalare.

Yeah!
OA51.3
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Tyko »

"Jag märker att de kräver mer av förstärkaren för att få ut samma ljudstyrka (Denon PMA 735). Både CD´n (Marantz CD 67 mkII SE) och vinylspelaren (SONY PS LX 350H) låter som om de fått antidepressiva och THIS POST HAS BEEN IDENTIFIED AS <b>***SPAM***</b> - DO NOT CLICK ON ANY OF THE LINKS" (Billy)

Jag kan också uppleva ibland som om jag inte har så stor ljudstyrka - tills jag försöker prata och då märker att styrkan visst är där men på ett helt mjukare sätt. Det är lätt att uppleva ljudstyrka olika beroende på hur ljudets karaktär är. Carlssonkonstruktioner har en förmåga att mera omsluta en med (väl)ljud och detta upplevs iallafall av mig oftast som svagare ljudnivå.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Billy
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Sat 01 Jan 2005, 21:08

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Billy »

Det kan du nog ha alldeles rätt i. Sen upplever jag att jag kan spela bra mycket högre utan att det blir jobbigt och skrikigt - alla ljud sitter där de ska.

Har just haft några vänner här som provlyssnade mina OA14 och alla såg ut som fågelholkar. De var mycket imponerade.

En annan sak jag märkt är att mp3:or låter skit  :D  Dvs nu får jag öka skivköparkontot.

/Kristian
Martin
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 17 Feb 2005, 21:01

Post by Martin »

Första gången jag kom i kontakt med Carlsson var 1984 när jag klev in på Hi-fi Consult i Alingsås. Jag tittade förvirrat runt efter ny anläggning eftersom min fantastiska Rank Arena "allt i ett anläggning" skjutit ut knapparna till de olika signalkällorna en gång för alla. Nåja jag ville ju knäcka min brors splirrans nya Luxman Zachry kombination också. Nu blev det en Luxman Carlsson kombination för min del. OA51 i valnöt blev det eftersom jag tyckte idén med vägghängning var trevlig och ljudet var ju bara så bra när man jämförde med andra samtida högtalare i prisklassen. Jag fick 3500 i inbyte för Rank Arenan som kostat 900 ny p.g.a. alla kampanjer. Sedan blev det .2 uppgradering, Bas och diskant 1998, Delningsfilter och frontgaller 2001 samt .3 uppgradering med lyxfilter 2003. När kommer .4??
Högtalarna drivs med en Primare SPA21 så jag ser fram emot OA40CS.

Mvh Martin :D
JohanL
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Sat 13 Aug 2005, 16:30
Location: Stockholm

Post by JohanL »

Vad jag vet, så stod de bara där i vardagsrummet någon gång när 70- blev 80-tal. Ett par OA-116.

Jag har inget minne av exakt när de dök upp, men jag bör ha varit 5-6 år gammal.

De, liksom mina föräldrar, har genomlidit all den hårdrock, synth och pop jag och min syster spelat genom dem med bravur.

Någon gång i mina sena tonår blev de ( och resten av "stereon" ) ersatta av ett Kenwoodsystem som lät mycket "bättre" (läs: med mer påtaglig bas).
"Carlssonburkarna" förpassades till min fars lilla målarateljé, där de visste att uppskattas.

De har idag tack vare nya 6.5"-element återfått "hedersplatsen" i föräldrarnas vardagsrum och väntar tålmodigt på nya diskanter....

Mina OA-116 hade jag turen att få köpa av en före detta granne, som varken hade tid, lust, ork eller intresse att renovera dem.
Även dessa genomgår samma renovering som min fars. Om än med en smula mindre tålamod.... ;)

Jag kan inte skryta med att jag har upplevt det fantastiska Carlssonljudet förrän på senare år, men vilket uppvaknande det var!

Så just nu är jag antagligen lite för mycket fantast...! :oops:
Inte nog med att det nästan är som byggsatser att renovera dem, ljudet är ju underbart! :D
OA-116.1 -> .3
OA-14.3
OA-12.0 -> .0.1
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:53

Post by golodhir »

1992 skulle jag hjälpa min storebror att flytta till en lägenhet i Farsta i Stockholm. När vi skulle ställa in saker i hans källarförråd såg vi att det stod två små trälådor som såg lite skamsna ut i ett mörkt hörn. Det var ett par OA-12 i jakaranda i ganska gott, om än väldigt smutsigt, skick med sorgset flagnande baskanter. Nånting inom mig sa att jag nog borde ta hand om dem så jag frågade min bror om jag kunde ta dem och det fick jag gärna!
Jag tog hem dem och ställde in dem i ett skåp där de glömdes bort under några år.

Så, vid en vårstädning plockade jag fram dem och började fundera på hur jag egentligen skulle göra med dem. Kasta eller reparera? Jag kom då på att det fanns en högtalarfirma i Stockholm där man kunde köpa högtalarbyggsatser. Kanske de kunde råda mig? Sagt och gjort, fram med telefonkatalogen och där var det! HiFi-Kit.
Fram med telefonen, och ett antal siffror senare får jag tala med en trevlig herre som säger att "Visst finns det utbyteselement! Vi har originalelement till de högtalarna!". Men är det värt att reparera dem? Frågade jag. "Självklart!" Svarade han.
Så det blev till att införskaffa ett par baselement som raskt monterades.

Vilket ljud! Jag blev helt såld!

Tiden gick och sakta började ett djupnande intresse för dessa fantastiska högtalare ta form. Internet kom och nu kunde man börja söka efter information och visst fanns det! Först i form av en enkel hemsida med fragmentarisk information men snart dyker en annan sida upp: "Carlsson-planeten!" Nu började det hända grejer! Jag anmälde mig raskt till nyhetsbreven där det snart började talas om nya diskanter och annat spännande!

Så nu står jag här med ett par helt nedplockade OA-12 med nyinköpta diskanter och basar, rastlöst väntande på modifieringsbeskrivningen.
Kablar ska flätas(audiofilosofiskt), terminaler skall monteras, filter skall uppgraderas och lådor skall putsas.

Dessa OA-12:or behöver nog inte oroa sig för containerdöden under överskådlig tid!
Jag ser hur de stolt sträcker på sig!
Nu ska jag bara få ordning på förstärkaren (Carver CMV-1185) så ska de bli matade med de smaskigaste av signaler! Mina duktiga små OA-12:or! Det är de värda!
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Post by Snoopy »

Hej !

Ursäkta en fortfarande okunnig...
Köp diskanter av LP Elektronik istället..
Hur får man konakt med LP Elektronik ?
Mail-adress eller telefonnummer mottages tacksamt !

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
golodhir
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:53

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by golodhir »

-distortion- wrote:
Billy @ Sat Apr 23, 2005 12:12 pm wrote:Nu ska jag koppla in den andra och sen surfa in på hifikit och beställa internkablage, nya kontakter och kanske de nya diskanterna.
Köp diskanter av LP Elektronik istället.. Stöd inte HiFi Kit i onödan!  :P
Varför ska man inte stödja Hifi-kit?
Slår de små barn eller skrämmer de katter?
Audiofilosof.

Högtalare: OA-12 renoverade/uppgraderade enligt audiofilosofiska principer.
Förstärkare: NAD 3020b, Carver CMV-1185.
Skivspelare: Rega Planar 3 med Goldring Pickup.
CD: Nix, inte just nu.
Önskar: Ett par OA-60 i amerikansk valnöt samt en ROTEL RA 1062.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests