Yamaha RX-A1020

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Yamaha RX-A1020

Post by maGot »

Hej!

Jag är sugen på att uppdatera mitt system men vet inte riktigt vad jag ska byta ut :oops: . Idag kör jag med:

Rotel RCD-961
Denon DVD-1920
Denon AVR-1802
OA51.3

Efter att ha läst nyhetsbrevet och en del recensioner om Yamaha RX-A1020 blev jag lite sugen på att skaffa mig en. Men jag undrar om det är något större lyft än Denon AVR-1802 som jag spelar på idag. Jag har lite svårt att provlyssna på grejer då jag bor på Gotland och här finns inte någon hifibutik att låna hem grejer ifrån.
OA51.3
User avatar
petern
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Fri 02 Jan 2004, 13:53
Location: I skogen mellan Bagis-Skarpan

Re: Yamaha RX-A1020

Post by petern »

Finns det inte fina basmoduler att ställa dina högtalare på?

/Peter
NiklasJ
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 01 Jan 2006, 19:42

Re: Yamaha RX-A1020

Post by NiklasJ »

Hej,

Jag spelar också på ett par 51.3or, och har precis bytt till en Yamaha A1020. Min förra förstärkare var Denon AVR2308, alltså en senare och större variant av den du har (och som jag inte hört). Jag är mycket nöjd. Dock är det inte några avgrundsskillnader, jag upplever (eller är det placebo?) att ljudbilden är lite större, speciellt med akustiska instrument. Den har också lite mera kontroll på basen.

Sedan är det ju mycket trevligt att kunna styra allt från en app på mobilen, i mitt fall Android. Stöden via Ipad och Iphone är ännu bättre eftersom du har Airplay där. Från min telefon kan jag dock komma åt all musik på nätverket.

En blu-rayspelare är ett självklart ljud- och bildlyft. Kör du du ljudet via HDMI kan du välja en billig spelare, det kommer att låta superbra. Är du riktig audiofil kan det löna sig att gå upp en prisklass och köra med analoga kablar (men jag tycker inte att det är lönt för egen del).

Baslådor skulle jag avstå ifrån, tycker mina högtalare går otroligt djupt och rent i basen. Funderar faktiskt på att koppla ur min Audio Pro sub även vid filmtittande - bara bas via Carlsson är nog bättre.
/N
NiklasJ
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 01 Jan 2006, 19:42

Re: Yamaha RX-A1020

Post by NiklasJ »

Här finns en tråd om förstärkaren:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 445&st=150

Vad jag sett har den vunnit alla tester i klassen 10-15000 kr. Jag köpte min på nätet på Elgiganten för 8500 kr, värt att kolla in vilken rabatt de har, jag fick 2500 kr.

Lycka till.
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Re: Yamaha RX-A1020

Post by maGot »

NiklasJ wrote:Hej,

Jag spelar också på ett par 51.3or, och har precis bytt till en Yamaha A1020. Min förra förstärkare var Denon AVR2308, alltså en senare och större variant av den du har (och som jag inte hört). Jag är mycket nöjd. Dock är det inte några avgrundsskillnader, jag upplever (eller är det placebo?) att ljudbilden är lite större, speciellt med akustiska instrument. Den har också lite mera kontroll på basen.

Sedan är det ju mycket trevligt att kunna styra allt från en app på mobilen, i mitt fall Android. Stöden via Ipad och Iphone är ännu bättre eftersom du har Airplay där. Från min telefon kan jag dock komma åt all musik på nätverket.

En blu-rayspelare är ett självklart ljud- och bildlyft. Kör du du ljudet via HDMI kan du välja en billig spelare, det kommer att låta superbra. Är du riktig audiofil kan det löna sig att gå upp en prisklass och köra med analoga kablar (men jag tycker inte att det är lönt för egen del).

Baslådor skulle jag avstå ifrån, tycker mina högtalare går otroligt djupt och rent i basen. Funderar faktiskt på att koppla ur min Audio Pro sub även vid filmtittande - bara bas via Carlsson är nog bättre.
/N
Hej och gott nytt år allihop!

Hur funkar automatinställningen för att ställa in eq med yamahan för 2 kanalslyssning samt för flerkanal?

Vad det gäller akustiken i rummet så har jag inget på väggen bakom lyssningsplatsen samt på den vägg där högtalarna hänger. På golvet har jag dock en stor matta samt soffa och fåtölj :) Har läst att det är viktigast att täcka in golvet, men tror inte jag kan täcka in golvet mer. Hur ska man få fram en bra rumsakustik i ett vanligt rum? Det kanske inte världens lättaste fråga att svara på, men jag kastar ut frågan :)
OA51.3
NiklasJ
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 01 Jan 2006, 19:42

Re: Yamaha RX-A1020

Post by NiklasJ »

Yamahan kan ställa in allt automatiskt, dvs avstånd, storlek (den verkar dock ställa alla högtalare som stora per default). och ljudnivå. Efteråt kan du justera alla parametrar separat, förutom delningsfrekvens, vilket faktiskt är lite dåligt med tanka på vad förstärkaren kostar. Det finns olika konfigureringar för autmatiställningen, flat, eller front, där front försöker efterlikna klangen i frontarna hos de andra högtalarna. Flat gör så mycket korrektion den kan för att skapa en rak frekvenskurva. Front tycker jag låter bäst. Enligt mig och flera andra är det svårare att få bra resultat med multipunktsmätning, så kör med en mätpunkt.

Det finns mängder av olika DSP-inställningar att välja mellan, olika konsertsalar mm.

Det går att skapa "scenes" så att beroende på ingång är olika inställningar aktiverade. Kör man med pure, så stänger den av all ljud-och bildbehandling.

Det är lätt att använda, det är egentligen bara om du har väldigt olika förmåga att återge basen ditt system det kan bli problem, eftersom det bara blir en delningsfrekvens.
/N
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 59 guests