Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Ja jag har fått överta ett par OA-52L efter min farfar, och tänkte ta och renovera upp dom.
Diskanten ser väldigt fin ut, medan basen är ganska sliten, och ringen är helt borta på en, och på den andra är det flera hål.
Jag har inte provspelat dom så jag vet inte om diskanten fungerar, och tänkte inte göra det eftersom jag läst att man kan skada både högtalare och förstärkare då.

Min fråga är då, hur ska jag gå tillväga?
Har kollat på utbyteselement och sett att det är Scan-speak 8542 eller 8545 som ska användas, och sen om diskanten fungerar är det väl bara att köra på den om den låter okej?

Kan jag koppla ur basarna, och sedan testa om diskanterna fungerar?
Har jag missat något vitalt så säg till!

Så här ser dom ut.
Carlsson003.jpg
Carlsson004.jpg
Carlsson002.jpg
Carlsson001.jpg
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

Den enda renovering du behöver göra är att kanta om bas/mellanregistret, dvs 8542 elementet.
Förleds inte att sätta in 8545 element och ändra till OA52.3, i mina öron en klar försämring
av dessa utomordentliga högtalare.
Med det låga serienummer som du har på dina lådor så har du med stor säkerhet den högohmiga
varianten av 8542 elementet, låt någon seriös person, tex. Per här på Planeten kanta om dina
8542 och du befinner dig snart i den ortoakustiska stratosfären.
Kom ihåg att dessa högtalare i originalkonfiguration förtjänar bra elektronik för att leverera
det yttersta välljudet.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Tack för svaret.
Jag är osäker på om 8542 elementen är i det skicket att det är bara går att kanta om, men jag ska försöka få tag på en multimeter och mäta upp dem.
Farfar spelade ganska länge på dessa högtalare efter att kanterna gett upp, så frågan är hur mycket skada dom tagit av det?

Tappar man väldigt mycket om man köper ett par nya 8542 sätter i istället för att renovera dom gamla?
Här kommer bilder på hur dom ser ut. (Tyvärr dåliga bilder, men jag ska försöka få till bättre sen om systemkameran vill fungera)
IMG_1039.JPG
IMG_1038.JPG
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

Du behöver montera ur elementen och titta på hur spindlarna ( det gula vågformade som omger konens nedersta del )
ser ut. Ta gärna bilder från sidan så att det går att se hur nedsjunkna och i vilket övrigt skick de är.
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by bach4ever »

Vill bara påpeka att Stig C. knappast utvecklade och lanserade OA 52.2 för att de skulle vara till det sämre ;) , sedan är det ju upp till var och en att tycka till om vad som är bäst "i egna öron" tillsammans med en portion tro. Stort ämne, men också intressant, hur mycket styr våra förväntningar upplevelsen egentligen?
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

bach4ever wrote:Vill bara påpeka att Stig C. knappast utvecklade och lanserade OA 52.2 för att de skulle vara till det sämre ;) , sedan är det ju upp till var och en att tycka till om vad som är bäst "i egna öron" tillsammans med en portion tro. Stort ämne, men också intressant, hur mycket styr våra förväntningar upplevelsen egentligen?
Det är sant :) Just nu lutar det åt att jag köper nya element, och sedan skänker bort dom gamla om det är någon mening att renovera upp dom.
Men frågan är hur jag ska testa om diskanterna fungerar och låter bra.
Är det enklast att koppla ur diskanterna och sedan provspela dom på väldigt väldigt låg volym, eller kommer jag förstöra dom om jag kör utan delningsfiltret?

Ska börja skruva isär dom direkt efter jobbet, så då kan jag fixa lite bilder.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Om man kollar på första bilden här så är det brännmärken på båda kablarna, men annars verkar dom vara i ganska bra skick, så det kanske är värt att leja någon som kan kanta om dom?
Har inte fått tag på en multimeter så jag har inte kunnat mäta upp dom, men förhoppningsvis får jag tag på den imorgon.
Men frågan är fortfarande diskanterna, och hur jag enklast ska kunna testa dom.
En annan fråga är hur jag ska kunna se vilken som är plus och minus på högtalarna, då jag inte hittar någon märkning någonstans?
En kable är orange, och den andra är brun.
DSC_0030.jpg
DSC_0041.jpg
DSC_0045.jpg
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

Spindlarna ser bra ut, säkert värt att kanta om dem. Orange kabel är plus och brun kabel är minus.
Du ser en orange rund klisterlapp på chassit, det indikerar pluspol. Att diskantelementen funkar gör du lättast med ett
ett litet 1,5 volts batteri, + respektive - till varsin pol växelvis så hör du om det är ok.
För att avgöra om de låter ok får du nog prova dom i en färdig uppsättning med alla element och
delningsfilter på plats.
Skulle du vilja montera nya 8545 element i dina lådor så skicka mig ett PM så kanske vi kan göra ett byte.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by momus »

Det ser ut som orange är plus. Som du ser är det en röd prick på den sida på högtalarelementet och det är "plussidan".
Vad man i övrigt kan se är att spindeln verkar vara i bra skick. Så jag skulle tro att du tryggt kan låta kanta om dina baselement. Diskanter brukar jag testa med en väldigt svag signal från en lite transistorradio. Jag ställer mig mellan FM-stationerna så jag får ett brus och så ansluter jag en liten sladd till hörlursuttaget på radion. Sladden ska vara skalad i ena änden (två koppartåtar) och så ska det för det mesta vara en 3,5 mm kontakt i den ena. Är det en stereosladd så blir det tre tåtar det är frågan om - det är bara att testa. Sen låter jag dom fria tåtarna kontakta plus resp minus på diskanten. Men bruset har inget basinnehåll så det lär inte skada elementet. Brusar det så funkar elementet.
Om sen det gamla peerlesseldomen låter bra , det kan du bara avgöra meddelst lyssning. Det finns dom som säger att just dom här elementen åldras och låter dåligt. Andra säger att produkttkontrollen från fabriken inte var bra och att många element som sitter i dom första OA 52 är dåliga. Men som du kanske sett på sajten så finns det en del som tycker att dom gamla elementen låter bäst och att version 2 och 3 är sämre.
Men om bara spindel styr talspolen rätt (dvs det skrapar inte när du försiktigt för konen fram och tillbaka) så är mitt råd att kanta om basarna och behålla dom gamla diskanterna. Dom enda OA 52 som jag själv lyssnat på var just den äldsta modellen och det var en magnifik upplevelse.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Tack för alla svar!
Jag testade att försiktigt röra högtalarna upp och ned, och det skrapar i båda två.
Om ekonomin tillåter blir det en beställning på nya element i början av nästa vecka, så kanske jag släpper iväg originalelementen på en omkantning i framtiden, och sen kan jag avvakta med testningen av diskanterna tills jag fått dom nya elementen.
Då borde jag höra ganska snart om dom är så dåliga att jag vill byta ut dom.

Om diskanterna skulle låta illa, vilka kan man sätta som ersättare, och måste man då göra ett nytt delningsfilter?

Uppdatering!
Båda diskanterna fungerar utan problem, och jag måste säga att för mitt otränade öra låter det bra.
Det är ett litet brus om man har örat några cm från diskanten, men om man sätter sig en bit bort låter det helt okej.
Kanske en aning "vasst", men förmodligen är det jag som är förstörd av att lyssnat på min hembio dagarna i ända.
Det kan även vara att dom står helt naken utan dämpning som gör det :)

Jag ska läsa på lite mer om skillnaden mellan 8545 och 8542, sen blir det en beställning.

Måste säga att det verkar gå väldigt fort att vänja sig med dom här högtalarna.
Nu har jag inte ens rätt baselement inkopplat, utan ett provisoriskt jag hade hemma, och redan nu är mina Canton GLE 409 utklassade när det gäller mer "musikalisk" musik.
Sitter här med datorn i knät på golvet, och jag kan säga att Sophie Zelmani aldrig låtit bättre!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests