Alternativa högtalarelement till OA 14 och OA5 II

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Petter
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 18 Sep 2012, 16:00

Alternativa högtalarelement till OA 14 och OA5 II

Post by Petter »

Hej!

Har OA14 med splitternya Carlsson basar. Köpte högtalarna för 12 år sen. Jag blev lite förvånad över att det inte lät bättre efter bytet.
Innan satt det sunkiga? gamla MGR 17/20? element och det lät helt ok men kanterna var kass.
Detta fick mig att fundera på att prova helt andra element för det är mkt snack om det ena eller andra med hifigrejer men jag går helt på lyssning.
Är det nån som provat alternativa element i papp, kevlar eller nåt annat med lyckat resultat?

Osså en annan grej. Jag köpte en Marantz-reciever (2235B) häromveckan, med medföljande OA5 II i original från 1:a ägaren.
Tänkte lägga ut "junkhögtalarna" på Blocket... En ägare med manual och jättefin faner.
Tänkte att ... hmmm.... jag måste kanske i alla fall koppla in dem och lyssna på dem innan jag säljer dem.
Till min stora förvåning tyckte jag att de lät bättre och större än mina nyrenoverade OA14!!! VAD ÄR DETTA?!! :o
Bättre både bas och mellan. Trodde OA14 var mkt bättre...
Skit också, skulle aldrig ha provat dem, nu kan jag inte sälja mina OA 5 II :D
Och inte mina Jacaranda OA14 heller..... :lol:
Nån mer än jag som jämfört OA14 och OA5 II?

hälsn
Petter
unretrofied
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Wed 08 Aug 2012, 14:56

Re: Alternativa högtalarelement till OA 14 och OA5 II

Post by unretrofied »

Har både OA5typ2(orginal element) och OA14(orginal element (nya kanter på basarna)) och jag måste säga att OA14 är i en helt annan klass, OA5typ2:an är inte ens i närheten enligt mig. Det låter som att du borde försöka lägga vantarna på ett par sc165(orginal) basar istället, antar att det är den nya modellens basar du har satt i(B65-oa II)? Efter mycket läsande på detta forum och carlssonkult så verkar många vara missnöjda med sina nya "orginalelement" i just OA14. Finns rätt mkt info om detta som sagt, dock ej från dom som tog fram detta nya element. En sak till, spela ej med dåliga kanter, om du inte gillar att leva farligt dvs.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Alternativa högtalarelement till OA 14 och OA5 II

Post by momus »

Hej

Ordet "bättre" är ett farligt ord, eller rättare sagt, missvisande ord. Det betecknar nästan alltid en subjektiv upplevelse. Så om du tycker OA 5 II låter bättre än OA 14 så kanske det är så. Det finns en framfusighet och stuns i "undre mellanbasen" som är ganska publikknipande med OA 5. Gillar man det så gillar man det.
Själv tycker jag att OA 14 är helt överlägsna utifrån dom lyssningskriterier som jag har. Men det finns minst en i min bekantskapskrets som sitter nöjd med OA 5 II med felaktiga element, och som inte hör någon skillnad på OA 14 eller OA 5 II. Det aningen skarpa och slanka övre mellanregistret gillar jag inte på OA 5 II, men som sagt, andra reagerar inte.
Vad gäller "missnöjet" med B 65 oa II så handlar det kanske snarare om att just det elementet inte passar avstämningen så bra i en så stor låda som OA 14. Å andra sidan så passar originalelementet inte särskilt bra det heller. Men observera, det gäller snarare "nördbas" än normal bas. Diskussionen om Stig Carlssons sätt att anpassa basreflexen på dom större sjuttiotalarna hittar du på tråden "Avstämning, mystiska uppgifter" på den här sajten. Men - observera att det inte handlar om att OA 14 (eller OA 116) skulle vara dåliga högtalare, snarare en diskussion om vissa konstruktionskriterier för att få fram en mer "transientrik" bas. I övrigt tror jag ingen kan anklaga OA 14 för att vara slanka eller tunna i basen.

Att bara byta element och "lyssna sig fram" kan bli en dyr metod att hitta det bästa ljudet. Lite mer kött på benen kan du få på http://www.carlssonkult.se. Kolla OA 14 under menyn "modellerna". Där kan du lära dig ett och annat om att vissa element passar bättre i slutna lådor, andra bättre i små basreflexlådor och vad det beror på. Polypropylen, kevlar, papper eller andra konmaterial har visserligen olika egenskaper, men det är så mycket annat i ett högtalarelement som gör att det passar bättre eller sämre till en viss typ av låda, sluten eller basreflex.
Å andra sidan finns det dom som hittar ett par 6,5 tums-högtalare på hyllan i den billiga tillbehörsbutiken som dom stoppar in i sina OA 14 och är nöjda med det. Jag hör en enorm skillnad, men jag kan inte döma ut andras lyssningsupplevelse.
besvs
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Sat 08 Sep 2012, 21:53

Re: Alternativa högtalarelement till OA 14 och OA5 II

Post by besvs »

Hej

Jag gjorde samma reflektion som dig vad gäller ljudet i OA-14 med nya B65 OAII för tre veckor sen.
Ringde HiFi Kit trodde jag fått felleverans men måste säga att efter att nu spelat in dom nya elementen
i snart 3 veckor (på deras inrådan) så tar dom sig.
Har hela tiden jämfört med mina andra högtalare så det är inte som jag vant mig vid ljudet utan nu börjar dom låta
antagligen som dom ska och bättre än mitt Bose system. Så spela på ett tag och jämför sen med OA 5:orna igen

Mvh
Bertil
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 75 guests