OA 50.2 eller Larsen 4

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
janixa
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Thu 25 Oct 2007, 16:15

OA 50.2 eller Larsen 4

Post by janixa »

Jag hade tänkt uppgradera till 50.LE men har blivit lite tveksam, jag har varit och lyssnat på Larsen 4 som består av samma högtalarelement och filter som ingår i 50.LE.
Basen går lite djupare i Larsen 4 men mellanregistret låter lite renare och tydligare i mina OA 50.2 har jag fel på mina öron eller kan det vara så? :? :? :?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: OA 50.2 eller Larsen 4

Post by 12björn »

Visst kan det vara så! ... och skulle det vara nå't fel på dina öron så är det väl ändå dom du tänker lyssna med?? ;)

För att förvirra saken ytterligare för dig så inverkar lyssningsrummet och (trots att det finns en del som hävdar motsatsen) att högtalare måste spelas in för att kunna ge sitt bästa (antar att du lyssnat i butik). Dessutom finns det en rad andra faktorer som påverkar hur man upplever ljud - här på Planeten ofta kallat ormolja - så det är nästan omöjligt att få en helt objektiv bild av hur olika appareter förmedlar ljud. :? :geek:

Man får m a o försöka nöja sig med nå't man trivs med - hifibranschen lever på vår osäkerhet.

Björn
som snart haft sina 12:or i 40 år
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
janixa
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Thu 25 Oct 2007, 16:15

Re: OA 50.2 eller Larsen 4

Post by janixa »

Jag har lyssnat hemma på båda paren lånade hem av en gammal vän som hade Larsen 4,så dom avlyssnades under samma förutsättningar och samma rörförstäkare på 50w så effekten borde räcka till även om Larsen 4 är lite mer trögdrivna.

/janixa
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: OA 50.2 eller Larsen 4

Post by grafpro »

Skillnaden i basen finns obestridligen. OA50.2 är avstämd till 35Hz och Larsen 4 till 28Hz. Skillnaden i mellanregistret kan finnas men är kvalitetsmässigt mycket liten. Det är två olika element med lite olika klang och distorsion - men på samma kvalitetsnivå.

Inspelning som får element att låta bättre med tiden är nog en myt. Det händer inget annat än att upphängningen mjuknar lite och därmed ändras resonansfrekvensen något. Det kan lika gärna bli till det sämre som till det bättre. Det är sannolikt, som så mycket annat, enbart psykologi.

Är filtren i OA50.LE och i Larsen 4 verkligen identiska?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA 50.2 eller Larsen 4

Post by momus »

Hej

Kolla gärna på http://www.carlssonkult.se. Under "modeller" kan du kanske hitta intressanta fakta om just OA 50.
Själv har jag ett par OA 50.3 hemma och har dessutom lyssnat på ett par Larsen 4 för ett par år sedan i ett trångt hotellrum på en mässa. Jag var inte imponerad, men det tror jag snarare handlade om rummet än om högtalaren i sig. Vad man kan anta är att ljudbilden är något annorlunda - Larsen är ju högre. Och basen lär vara lite djupare har jag läst mig till. Vilken typ av bas det handlar om har jag ingen uppfattning om (OA 50.3 har djupare och "snärtigare" bas än t ex OA 12 enligt mitt förmenande).
Vad gäller OA 50 "serien" så verkar det i alla fall vara dött lopp mellan OA 50.2, OA 50.3, OA 50.4 och OA 50 LE.
OA 50 original har en Peerless-diskant som åldras tidigt och ett tämligen simpelt delningsfilter, och dom flesta tycks vara överens om att den bör renoveras. En gammal engelsk test av OA 50.2 tyckte att aluminiumdiskanten lät en aning "metallisk", men grafpro (som renoverat och lyssnat på de flesta OA 50-varianterna och som är mannen bakom carlssonkult) tycker att OA 50.2 är en alldeles utmärkt högtalare. Han tycker dessutom att Vifa-diskanten är minst lika bra som T 11 oa, både lyssnings- och mätmässigt.
Själv sitter jag helnöjd med ett par OA 50.3 men är övertygad om att OA 52 är en bättre högtalare. Det får bli nästa steg. (fast OA 50 är snyggare tycker jag).
Glöm bara inte att ställa OA 50 brett isär (ca tre meter). Annars blir ljudbilden låg och solister kan åka både hit och dit beroende på hur man rör huvudet (i alla fall mitt huvud).
Last edited by momus on Thu 01 Nov 2012, 11:52, edited 3 times in total.
janixa
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Thu 25 Oct 2007, 16:15

Re: OA 50.2 eller Larsen 4

Post by janixa »

Ang.filtren så vet jag inte,men har nu kollat med John Larsen de är inte lika lite annorlunda delning annars samma elementsats som i Larsen 4.

Finns det någon annan som tillhandahåller uppgradering till OA 50?
janixa
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Thu 25 Oct 2007, 16:15

Re: OA 50.2 eller Larsen 4

Post by janixa »

Du misstänkte rätt filtren är inte riktigt lika på OA50.LE och Larsen 4 jag har kollat med John L.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests