Varför låter OA 50.3 bättre än OA 12.5?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Varför låter OA 50.3 bättre än OA 12.5?

Post by momus »

Den ena högtalaren var en av Stigs favoriter. I alla fall så var han förbluffad över att en så liten högtalare kunde ge en så pregnant bas. Och följer man Grafpros tråd om avstämningar så finns måhända förklaringen där - OA 12 var till skillnad från dom andra sjuttiotalarna (med undantag av OD 11) väl avstämd vad gäller element och basreflexlåda. Och med den nya diskanten (Obi T 22 oa) så blir OA 12 tämligen konkurrenskraftig även jämfört med moderna högtalare, i alla fall inom rimliga prisklasser. Själv har jag under en lång tid lyssnat på dom enklare modellerna och varit helnöjd. Mest har jag lyssnat på OD 11, sedan ett par OA 14 och nu senast ett par OA 12.5 (nytt filter och nya diskanter).
Efter att ha lyssnat på ett par OA 50.4 så förstod jag att det finns bättre högtalare än OA 12. Så ett par OA 50.3 införskaffades. Observera att det var ett val som gjordes med "hjärtat". Det var alltså inte en intellektuell process utan det räckte med att lyssna några sekunder för att förstå att OA 12.5 borde lämna sin framträdande plats i lyssningsrummet.
Upp i förrådet bara.
Mina nyrenoverade OA 50.3 körde åttor runt OA 12.5. Ljudet från OA 50.3 var så mycket homogenare, visserligen aningen mörkare men med en myriad av detaljer som jag tidigare inte lagt märke till. Möjligen så skulle jag kunna hålla med vissa kritiker om att ljudbilden la sig på golvet om det inte fanns någon rumsakustik med i inspelningen. En gammal LP med Kustbandet från mitten av sjuttiotalet (inspelad av Gert Palmcrantz i Europafilms studio) lät alldeles utmärkt, men instrumenten formerade liksom en låg båge från den ena högtalaren till den andra. Till skillnad från en Opus 3-inspelning med Gitarrkvintetten, där instrumenten ligger flera meter upp i luften från golvet räknat, och "öppnar dörren" till inspelningsrummet som få andra högtalare i prisklassen mäktar med. Elementen i OA 12 och 14 ligger en aning högre upp, så där upplevde jag inte att att skillnaden var lika markant som med OA 50.3, även om det klart var skillnad från inspelning till inspelning även där. Men det som slog mig mest var att ljudet lät mycket renare och mer avslappnat. Härom kvällen så blev det än mer tydligt att skillnaden är stor mellan högtalarna.

Plötsligt så försvann ljudet från vänster kanal. Faan! Nu har en trissa gått i förstärkaren, tänker jag och suckar. Ingen Janine Jansen till fredagsmyset. Och jag som införskaffat Beach Boys nya med fem sjuttioåringar som ska försöka låta som förr. Hur ska jag nu lyssna? Det blir på den lilla köksstereon. Och mycket riktigt - sjuttioåringarna låter patetiska. På dom flesta låtar i alla fall.

Men tänk om det inte är förstärkaren? Det plockas ner två OA 12.5 och nya kablar ansluts. Och under av alla under, jag behöver inte släpa min 22-kilos förstärkare till HiFiKit för reparation. Ljudet fyller upp rummet på sedvanligt Carlssonvis. Pregnant och sensuellt. Det låter - bra! Dom är ju lite mindre dom där OA 12.5. Och kanske jag förhastade mig. Åkte dom upp i förrådet lite för fort? Hann jag lyssna på dom ordentligt? Var jag för snabb i mitt omdöme?

Med lite trixande med kontakter och kablar får jag igång vänster OA 50.3 igen. Det var helt enkelt högtalarterminalerna och banankontakterna som fallerade. Skönt! Det räcker med kabel- och kontaktbyte. Nå hur lät det? Var skillnaden stor eller liten? Hade jag förhastat mig?
Nej, det var inget fel på det val som mitt hjärta gjorde för ett knappt år sedan. Ljudet från OA 12.5 lät faktiskt rått i jämförelse med OA 50.3. Det första jag gjorde var att sätta tonbygeln på OA 12.5 i största dämpningsläget. Men det hjälpte inte. Detaljerna var som bortblåsta och ljudet var råare och t o m den berömda basen uppfattade jag nu som svagt bumlig. Ljudet från OA 50.3 däremot lät bara så - naturligt. Nya detaljer dök återigen upp, basen stannande och startade där den skulle och jag lyssnade inte längre på högtalare, jag lyssnade på musik. Och OA 12.5 åkte upp i förrådet igen.

Vad kan nu det här beror på? I princip samma bas/mellanregister. Och nya diskanter och filter på OA 12.5 (Öhman/Grafpro varianten). En titt på http://www.carlssonkult.se visar att skillnaden mellan T 11 oa och Obi T 22 oa inte är så stora rent mätmässigt. Visserligen ökar tredjetonsdistorsionen på Obi ganska snabbt och brant under 2000 Hz, men både T 11 och T 22 har under 0.1 % tredjetonsdistorsion runt 2000 Hz.
Mina öron säger i alla fall att ljudet från OA 50.3 är flera grader renare. Möjligen kan det här ha att göra med att det nya delningsfiltret på är så mycket bättre? Jag vet inte, men något är det i alla fall som gör att det blir en tämligen stor skillnad.
Och faktiskt, nu lät inte dom surfande sjuttioåringarna lika patetiska längre.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests