Byta diskanter oa14 - vilka välja?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
rado
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Sat 21 Apr 2012, 23:45

Byta diskanter oa14 - vilka välja?

Post by rado »

Hej. Sitter på 4 st oa14 helt original. Är ingen expert men tycker diskanterna (mt 20) låter ganska dåligt. Relativt lågt ljud, går knappt att höra om de fungerar via "hushållsrulletestet" och sen låter de vasst. Jag vill därför uppgradera.

Vilka ersättare ska jag välja? MT 24, CT-62 eller helt nya obi-22? Det sistnämnda känns lite dyrt då det blir 16 element som måste bytas.

Jag är en glad amatör så det här med filtermod känns lite överkurs för mig, så vilka element kan man sätta dit utan att ändra filtren eller finns det färdiga filter att köpa?

Basarna tänker jag låta renovera och sen byta terminalerna. Är det ngt mer jobb som verkligen kommer att lyfta ljudet?

Tacksam för hjälp!

Ps. Om någon där ute i Stockholmstrakten är bra på omkantning av basar tar jag gärna emot tips.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Byta diskanter oa14 - vilka välja?

Post by jansch »

I normala fall kommer aldrig en diskant ha lågt ljud pga ålder eller nån felaktighet. Kan inte heller tro att filtret skulle ha fel som ger lågt ljud.
Alltså, diskanterna ger inte mer tillskott, men kopplar du ur dom kommer du bli förvånad vilken skillnad det blir....

MT20 som är OK tycker jag är ett gott alternativ vid budgetrenovering. Om du får tag i 16 st. MT24/8ohm är nog det ett bättre alternativ än CT-22. Obi-22 låter bra men är ju dyrt. Med MT20 och MT24 kan du behålla filtren som de är men inte med Obi-22.

viktigt att lådorna är TÄTA (förutom porten!) och det konstaterar du bäst genom att köra sinuston, sådär 25 - 50 Hz. Numera väldigt enkelt då det finns massa tongeneratorer på nätet

Jag kan renovera basarna, men inte före mitten av juli....
070-5937878 Janne
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Byta diskanter oa14 - vilka välja?

Post by STDI! »

jansch wrote:......Jag kan renovera basarna, men inte före mitten av juli....
.....
Och jag kan gå i god för att Janne gör ett bra jobb. Så "rado", väljer du Janne som omkantare så får du nog så bra element som det går. Han har kantat om sex basar åt mig och jag har sett fler som han har gjort. De ser ut som nya efteråt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Byta diskanter oa14 - vilka välja?

Post by momus »

Som Jansch skriver, dåliga diskanter låter inte plötsligt lägre. Möjligen skulle det kunna inträffa om någon varit inne och gjort nåt konstigt med filtret men det är knappast sannolikt tror jag.
Att jag skriver det här beror på att jag såg att HiFiKit nu fått in CT 62 igen. Nu heter dom 62 CT 13 40 PPB FF och kostar 275 kr styck, alltså inte så mycket mindre än dom helt överlägsna Obi T 22 oa (325). Men skillnaden är förstås att till T 22.orna så måste filtret göras om. Gör man det själv så kostar det ca 400 kr per högtalarpar. Köper man helt nya filter från Grafpro så kostar dom 1500 kr paret. Nya CT 62 skulle alltså kosta 1100 kr per högtalare. Med Obi T 22, 1700 kr per högtalare och eget löderi. Och med nya filter och Obi 2800 kr per högtalare.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests