Carlsson frälst med OA-14 på inköpslistan

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Danne_gn
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 01 May 2012, 07:45

Carlsson frälst med OA-14 på inköpslistan

Post by Danne_gn »

Hej alla Carlsson vänner.
Bara för några veckor sedan så var Carlssons högtalare något jag aldrig hört om. Vi var på en middagsbjudning och i vardagsrummet stog ett par konstiga högtalare och spelade "The Best of Steve Wonder".
Jag blev helt såld direkt, designen, ljudet, makalöst!!
Jag bestämde mig samma kväll att jag skulle införskaffa mig ett par. Efter att jag läst runt lite så hittade jag modellen OA-14, jag tror att denna modell passar min nurvarande budget rätt bra 2000:-, eller rekommenderas någon annan hellre?
Min tanke är att köpa ett par för att renovera.

Tycker Ni att man kan köpa ett par utan att lyssna på dem, eller vore det för riskabelt med tanke på vad som kan hända med spolen m.m
De jag har tittat på finns inte i närheten där jag bor så en vän som ska köra förbi staden hämtar dom isåfall.

Jag kanske till o med har en sådan tur att någon här har ett par och bor i närheten av Falkenberg??

//Daniel The newborn Carlsson friend.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Carlsson frälst med OA-14 på inköpslistan

Post by grafpro »

Jag har flera par OA14 i varierande stadier av renovering/förfall. För 2000kr kan du få ett par med fullgoda originalelement - baselement med nya skumkanter och alla diskanter felfria (nästan alltid är ett eller flera av diskantelementen defekta). Då återstår allt det kosmetiska, tvätt/ommåling av galler/slipning och oljning av faner eller målning av lackskador etc. Har svarta, valnöt och jakaranda. Finns i Växjö.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Carlsson frälst med OA-14 på inköpslistan

Post by momus »

Visserligen var det OA 14 som spelade sig in i ditt hjärta, men i princip samma ljud får du med OA 12 (den lite mindre modellen) och i viss mån OD 11 (den minsta). OA 12 är väl kanske den bästa kompromissen vad gäller ljud/storlek/ kostnad. Dessutom tycker jag att basen är mer pregnant i OA 12 i jämförelse med OA 14. 12:an och 11:an är dessutom billigare att uppgradera med nya element och filter om du skulle vilja helrenovera nån gång i framtiden (färre diskanter). Jag såg på Carlssonkult.se att grafpro även hade några OA 12:or till salu.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Carlsson frälst med OA-14 på inköpslistan

Post by olaume »

Jag kan bara instämma. Matade med rätt musik och rätt elektronik kan OA14 spela häpnadsväckande bra. Det går säkert att hitta andra högtalare som gör det också, men OA14 har något visst.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 56 guests