Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 05 Mar 2012, 20:43

Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by Per-Arne »

Hej,
jag har mått upp några musikstycken efter renovering med Y-koppling. Jag har jämfört hur skivan är mastrad och hur en inspelning av högtalarna ser ut. Nu kan inte mikroponer ge den bild våra öron ger. Basen upplevs exv mycket mer vid en lyssning än vad micar i denna position tar upp. Här dominerar istället mellanregister och diskant. Därför ser jag inte den överbetoning som ligger i det lägre mellanregistret på dessa mätdata. Men skillnaden mellan inspelat ljud och återgivet kan väl sägas syns ändå. Jag har använt Frank Zappa då ljudet är väl fördelat över ljudspectrat. Jag mätte i lyssningsposition med vanlig X/Y uppkoppling på micarna, högtalarna 30 cm från vägg. Här är alltså hur låten är mastrad på skivan.
Image

Ett väl fördelat frekvensband mellan bas, mellan och Diskant.

Här är hur högtalarna återger, inspelat som ovan.

Image

Här syns däremot lite egenheter, det är helt uppenbart att mellanregistret är alldeles för framträdande och skapar ett visst burkljud och klangen kommer inte fram, varför balansen mellan bas,mellan och diskant inte bibehålls. Mellanregistret behöver dämpas i området 230-ca 2100 eller liknande. Sedan finns den illaljudande topp som tidigare påpekats rörande MMX, här ligger den, oavsett musiktyp på ca 3100 Hz. Den gör att det blir ett väldigt oprent ljud om ljudkällan har ett framträdande ljud just där. Jag har läst om dämpkorgen på OA5-2 men är lite osäker rent tekniskt hur den kan hjälpa till. Hittar inte tillbaka till det just nu. Helhetsintrycket ljudmässigt är ett på tok för påverkat mellanregister som bara skapar en oklar ljudbild med en diskant på topp. Inte bra ljud. Ändå har jag dragit ut högtalarna från väggen vid lyssning ca 50 cm, för att mildra denna förhöjning av inte minst det lägre mellanregistret. Hur åtgärda vete sjutton. Mer komponenter i filtret gör ingen människa glad. :roll:
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by PappaBas »

Ja tyvärr ser det väl ut som det gör när F87 sitter i MMX.
Elementet strålar ju väldigt mycket i nollgradersriktningen så takreflexen gör sig väldigt hörd.
Det man kan göra är att sätta lite gullfiber i bakkant och upp över baselementet (kanske täckande 1/4 av basen från väggen sett. Sätt något på kanterna så Gullfibern inte rör själva elementet. Det kommer dämpa bakreflexen lite och även takreflexen.
Det dämpar aggressiviteten rätt rejält. Annars kan man ju testa det filter Grafpro tagit fram för MMX. Det torde funka ungefär lika bra i OA5.3
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 05 Mar 2012, 20:43

Re: Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by Per-Arne »

Jag tackar för svaret, skall testa med ditt dämpningsförslag och jag snålade nog med isolering generellt. Men innan jag rusar iväg och köper nya komponenter undrar jag hur mycket sänktes delningen med den kollning som Gulbrandsen använde 3,9 microfarad. Har räknat på detta utifrån mina gamla läroböcker i signalbehandling men är fortfarande lite osäker. Det ser bra ut att mellanregisret sänktes med det nya filtret men samtiden verkar det låga mellanregistret svara lite oroligt på detta och området strax över 300 Hz är redan problematiskt för bl,a ljudkvalitén på basen. Använder idag en EQ när jag spelar mina 24/96 över datorn, funkar då med förstås inte på vinyl och tråkiga CD ( ljudmässigt- i diskantområdet). Är den någon som diskuterat den diskantsänkningslänk som föreslås i filterritningen, 4,7 micro och 27 Ohm. Hur påverkar den ljudbilden utifrån den problematik som diskuterats är den nån som testat? Jag frågar för det är jobbigt med trial and error genom allt skruvande det innebär så har någon redan testat är det väl också lite onödigt. Jag tackar än en gång för att du Pappabas tog dig tid.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by PappaBas »

Japp det filtret är testad och även massa andra :)

Jag skulle säga såhär: använder du ingen dämpning alls så skulle jag kört Grafpros filter rakt av! Det är en rejäl förbättring och det är egentligen bara att byta en spole och byta en kondensator och löda dit en annan där dämpningsmotståndet för diskanten är avsett att sitta. Jag skulle beställa från europe audio så blir det inte så dyrt. Man behöver inte den värsta kondensatorn heller så filterkostnaden blir inte skyhög.

Har man dämpning i bakkant/lite över elementet så förändrar det dock totalenergikurvan. Du ser ju inte bara elementets tonkurva i riktningen du lyssnar på utan även bidragen från alla reflexerna.
De reflexerna kommer att ha en helt annan tonkurva eftersom elementet har en annan tonkurva i den riktningen (tydligast i elementets nollriktning dvs rakt uppåt). Grafpros sätt att mäta är att summera alla reflexer och direktljud över tid och medelvärdesbilda dem.
Det är väldigt mycket mer representativt för totalupplevelsen än en direktljudstonkurva.
Dämpningen kommer att förändra det reflekterade ljudet men inte direktljudets så det filtret blir inte korrekt!
Det finns idag inget filter som är framtaget med dämpmaterial bakom/lite över. Det får någon gärna göra för det kommer nog låta ännu bättre eftersom man tar bort reflexer som kommer precis bakom elementet (de kommer interferera med direkljudet) en annan fördel är att dämpningen nog också att det reflekterade ljudet en tonkurva som liknar direktljudet mer.

Men jag testade bara dämpning och man kommer rätt långt med det också och framför allt är det jättebilligt... Det är bara att laborera runt genom att öka/minska mängd men även hur mycket ut över elementet man behöver gå.

Jag rekomenderar också att rikta om frontdiskanterna så de pekar snett bakåt. Sedan kan man nog experimentera med att sätta dem så att de inte har lika innbördes avstånd från varandra om en av dem är riktad framåt (då blir det nog lite mer OA ;)).
Kontentat av allt babbel är att om du dämpar kan du inte använda grafpros filter rakt av. Att kombinera ett nytt filter med dämpning är nog det som är det mest optimala!

Dock har jag tröttnat på SSC och den inkompetens varmed detta hanteras på, så jag har inte längre några MMX i min ägo utan nu får någon annan roa sig med det :)

Det är synd för jag tycker MMX är värd ett bättre öde.

Förstår du hur jag menar med filter och dämpning?
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 05 Mar 2012, 20:43

Re: Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by Per-Arne »

Hej, pappabas, jo jag såg att dina MMX var till försäljning. :!: Har räknat lite på olika filterlösningar, kostnaden är inte nå´t problem med tanke på elementen kostat och inte riktigt den ljudbild jag hade hoppats. Jag är musiker och mixar och mastrar ibland så min ljudbild kanske är annorlunda. Jag vill ha en så ren bas som möjligt för baskagge och basgitarrens skull. Vilket innebär ingen höjning av lägre mellanregistret då det påverkar basljudet. Rent subjektivt så känns det som delningen måste ner för att diskanterna skall komma fram mer. Jag skall börja med lite trial and error utifrån det jag räknat på och tycker borde vara fallet med frekvensgången och de olika registren, samt de världen på kollningar jag har liggande. Har jobbat lite med flerbands EQ för att ha lite ungefärligt hur jag vill ha ljudbilden. Så får jag se vad som händer. Tack för svaret.
Bengt A
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Sun 12 Feb 2012, 16:28

Re: Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by Bengt A »

Per-Arne wrote: Jag skall börja med lite trial and error utifrån det jag räknat på och tycker borde vara fallet med frekvensgången och de olika registren, samt de världen på kollningar jag har liggande. Har jobbat lite med flerbands EQ för att ha lite ungefärligt hur jag vill ha ljudbilden. Så får jag se vad som händer. Tack för svaret.
Det enklaste du kan göra, tror jag, är att du mäter frekvensgången med programmet RtSect (gratis från tolvan data) som mäter LTAS = Long time average spectrum.Med dess hjälp går det riktigt bra att trimma såväl filter, som att till slut finjustera energikurvan med en equalizer.
Jag har själv gjort det på mina moderniserade OA5:or (dock inte med F87 element) och det har lett till mycket goda resultat.
Jag är dels själv nöjd med ljudet och även när jag i A-B test jämfört mina högtalare med både OA116 och lite finare riktade system så har de visat sig "tåla jämförelsen".
Per-Arne
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 05 Mar 2012, 20:43

Re: Uppmätning av OA5-3 i relation till Mastringen

Post by Per-Arne »

Hej Bengt,
jag tackar för tipsen och programmet. Har hittat en filterprogram, får väl lära mig det. Så jag hittar mitt ljud.
P-A
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 75 guests