Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by Russ »

Intressanta uppgifter och man undrar varför det rekommenderas Silver Flute i basen på OA-116,när det enligt dessa mätningar verkar vara helt fel element,åtminstone när det gäller djupbas.
Man blir lite förvirrad över alla de rekommendationer som ges och undrar om man har rätt element i sina Carlssonlådor.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by masen »

Måste ju tillstå att förvirringen inte minskat, utan tvärtom snarare ökat på sistone genom dessa mätningar.

[...och så rullade mina OA116 in i mörka, djupa garderoben i avvaktan på vilket element som egentligen passar bäst som bas i ett par OA116?]

B65oaII eller kanske Silverflute W17RC38-4?
Det finns alltid någon som vet mer.
Bengt Allevad
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Wed 19 Mar 2008, 14:09

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by Bengt Allevad »

Jättetack till Grafpro för din publicering av simuleringen av element, avstämning och lådvolymer.

Jag har nog hittills tyckt att det låter ungefär som det ser ut i dina grafer men jag har känt mig som kejsaren i "Kejsarens nya kläder" och inte vågat tro på vad jag hört. I synnerhet när det gällt OA14-högtalaren.

Nu vågar jag tro på vad jag hör från mina egna experiment med Basta och alternativa element och lådvolymer.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by Russ »

Länken är till det just omtalade OA-116 projektet av Naqref.


http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by bach4ever »

Jag är inte speciellt teknikkunnig, men vad jag förstått använde Stig alltid en avstämning som gjorde att tonkurvan flackade från ca 300hz och neråt, vilket kompenserades av det lyft närheten till begränsningsytor ger. "Rak tonkurva i vanliga rum" skulle vara slutresultatet. Hur kommer detta in i ditt resonemang här?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by Russ »

För att öka förvirringen kommer här en länk till Stig Carlssons uppmätta värde.(sid 3)

http://www.carlssonplanet.com/downloads ... /oa116.pdf
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Är den publicerade kurvan i bruksanvisningen gjord i rumsmiljö? I så fall - hur kommer det sig att den simulerade mätningen pekar på en topp i mötet mellan element och basreflex. OA 14 borde ju ha ett tämligen brant fall just där för att kompensera för väggplaceringen om man ska tro på Stig och hans idéer.
Jag kan bara hålla med om föregående talares tal om "kejsarens nya kläder". Mina OA 12:or visade var basen ska stå - i det rum man lyssnar. Mina OA 14 hade bas, men den blev mest pregnant i köket en bit från lyssningsplatsen. Med mina OA 50.3 kom den verkliga basen tillbaka - den tar spjärn i det rum som jag sitter och lyssnar i. Och så vill man ju ha det. Jag har en liten XTZ subwoofer som hjälpte OA 14 och OA 12 att markera riktig djupbas. Tillsammans med OA 50.3 så behövs den inte längre (förutom då jag spelar Scritti Polittis senaste). Ett möte med Canton och Primare fick mig att förstå att mitt ljud var tämligen anorektiskt, men med OA 50.3 är jag nästan där. Plus att dom målar upp ett stereopanorama som få andra högtalare. Även med väl gjorda monoinspelningar konstigt nog. För er som vill testa så sök upp Lars Gullins "Fäbodjazz". Sublim mono överfört från en gammal Revox G 36. Och- tyvärr- "The Piper at the Gates of Dawn" låter bättre i mono. Det trodde jag aldrig. I alla fall så blir det så med OA 50.3 (Jag får väl försöka hitta den där djävla remastrade monoboxen med Beatles som jag trodde bara var ett kommersiellt påhitt). Konstigt med Stig - han började med monohögtalare och nu sitter jag här och lyssnar på mono i hans stereohögtalare.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

De senaste inläggen är högst relevanta. Hur kan det vara att mätningen i OA116-broschyren visar svagt fallande snygg tonkurva ner till under 30Hz, när simuleringarna här i Basta (obs att det jag visar är simuleringar, inte mätningar) visar en obehaglig resonanstopp vid 30Hz?

Skillnaden är att mätningarna i broschyren är gjorda utomhus mot vägg medan simuleringsprogrammet väger in en skönsberäknad total rumseffekt. I simuleringsprogrammet kan man slå av och på invägningen av rumseffekten och den gör i själva verket 8dB vid 30Hz. Om man stänger av den helt får man alltså en kurva mycket lik den i broschyren. Men det motsvarar ju en placering i fri rymd - upphissad i flaggstången eller i ekofritt rum. Mot mark och vägg borde det blivit något mittemellan. Jag kan alltså inte riktigt förklara hela skillnaden, men en stor del av den. Det finns andra som kan detta bättre, vi tar tacksamt emot en bättre analys.

Notera igen att den överdrivna resonanseffekten från röret främst har nackdelen att ge dålig transientförmåga, man bör inte enligt allmänna regler utsträcka tonkurvan för mycket med hjälp av resonansen, och det är just vad som sker i OA116. Men det syns ju inte i tonkurvemätning, bara i simuleringarna. Jag tror Stig själv tio år senare var mycket kritisk till detta sätt att presentera basförmåga. Vi har nog alla uppfattat att Stigs specialitet var just att göra högtalare som fungerar i vardagsrummet. Det man ser här är alltså ytterligare ett mysterium.

Ett par ord till om simuleringar i Basta. Man kan ju undra om dessa simuleringar är realistiska. Kanske programmet räknar fel? Jag kan ju inte garantera något men kan påpeka att programmets skapare, Svante Granqvist, är en av landets absolut mest kunniga i dessa saker och att man kan ju kan testa simuleringarna i vissa avseenden genom att mäta på en livs levande högtalare. Om man exempelvis simulerar en OA14 och sedan mäter impedanskurvan så stämmer den oerhört väl. Jag tror man kan lita på programmet.

Svante mailade förresten en länk till en mycket intressant artikel från hans institution, som en kommentar till mitt tidigare påstående att det kanske inte fanns full kunskap om elements och basreflexlådors anpassning när 70-talarna designades. Artikeln är skriven av Svantes företrädare Johan Liljencrants - 1966! T/S-parametrarna klarlades först i början av 70-talet av Thiele och Small som därmed skrev in sina namn i världshistorien. Liljencrants redde ut det mesta redan 1966 och påvisade också tydligt att poängen med basreflex inte är att utsträcka frekvensgången kraftigt neråt, utan istället att minska konrörelsen strax under elementets resonansfrekvens. Han har tydliga exempel som visar hur illa det blir med transientförmågan om man stämmer av för lågt i förhållande till vad elementet kan prestera. Stig läste alldeles säkert detta och gick sedan hem och gjorde en hel serie lådor på 10-75 liter för ett och samma element, just vad Liljencrats visar inte är någon bra idé. Visst är det konstigt? Länk till artikeln:
http://www.speech.kth.se/prod/publicati ... 07-022.pdf

Med allt detta sagt är det dags för lite simuleringar på OA2212.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by grafpro »

OA2212

Image

Sjuttiotalets toppmodell. Man väntar sig perfektion men misstänker det värsta eftersom vi redan sett att SC165 passar bäst i ganska små lådor. Här är det ju två element i 75 liter, det blir vad gäller anpassning som ett element i 37,5 liter, alltså som i OA14. Den var inte helt lyckad och så är det alltså här också. Energitoppen ligger på rörets resonans och där ska den inte vara. Jag tror man kan säga att en OA2212 i detta avseende är som att ställa två OA14 bredvid varann och köra samtidigt. Det skulle inte göra någon lyrisk, så varför säger folk att man blir helt betagen av basen i OA2212?

Förväntningarna på ett par Silverflute i OA2212 blir därmed också mycket låga.

Image

Låter nog bra om det inte finns någon djupbas i musiken, annars blir det bara muller.

Här borde också finnas möjlighet att hitta en annan lösning. En stor åtta-ohmare skulle kunna ersätta direkt utan filtermod. De två befintliga 5,3-ohmarna sitter i serie, alltså 10,6ohm. Två element i serie ger samma känslighet som ett, vad som behövs är alltså en åtta-ohmare med något lägre känslighet för att kompensera impedansskillnaden. LP-filtret är bara en spole, så den skulle inte behöva bytas. Bara att leta fram någon 8-tummare eller kanske 10-tummare (vet inte om det får plats) som uppför sig bra i 75 liter avstämt till 30Hz.

Därmed är sjuttiotalarna avbetade. Framöver kommer åttiotalarna. Jag lovar en helt annan bild där. Därtill ska jag visa Larsen-modellerna (ingen konst, alla uppgifter är publicerade) och, hoppas jag, OA5MMX. Där är det som vanligt, uppgifter saknas.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by olaume »

Oerört intressant - om än samtidigt lite ledsam - läsning. Jag har alltid trott att OA116 var kungen och OA2212 kejsaren, och att om man bara renoverade dem tillräckligt skulle de nå fantastiska höjder. Men det kanske är dags att revidera den uppfattningen. Känslan är ungefär som jag gissar att den var hos somliga när muren föll. Vad ska man nu se upp till? :?
Last edited by olaume on Wed 03 Aug 2011, 16:15, edited 1 time in total.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 67 guests