Omaka Carlsson

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Buffalo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Tue 18 May 2010, 05:40

Omaka Carlsson

Post by Buffalo »

DSCN0258.JPG
Hej

Plockade idag från källaren upp ett par OA 5:or jag inhandlade på en loppis för många månvarv sedan - men knappt spelat sedan dess.
Avsikten var att sälja till en seriös Carlsson-renoverare så jag företog en närmare inspektion. Varvid jag upptäckte att det var ett helt omaka par och blåste av affären.
På den ena ser plåten i botten ut precis som den brukar. Loggan med cirkel och stående fyrkant, sonab med gement s och det anges också klart och tydligt att det är en OA5 typ 2. "Ortho-acoustic" series är tryckt på plåten och serienumret är 76430.
Men på den andra högtalaren ser plåten helt annorlunda ut. "sonab" är kursivt och tryckt i rött. Det står enbart OA5 och inget om typ 2 vilket det absolut är. Som tillverkare står Aktiebolaget Sonab Solna Sweden. Den plåten talar även om vilken sida som ska stå mot vägg. Serienumret är 75777 och den plåten är spikad med vad som tycks vara pappspik.
Bortsett från allt detta är de helt identiska i; möjligen är faneret i den ena några grader ljusare. såvitt jag kan bedöma, Samtliga diskanter är desamma i bägge högtalarna och, såvitt jag kan bedöma, är baselementen hela och all övrig teknik inuti i fungerande skick. I Carlsson-otränade öron låter de helt OK och jag är säker på att de inte är hembyggen eller kopior.
Undrar nu från vilket/vilka år plåten med kursivt sonab i rött kan komma. Och om någon har några intressanta teorier om vad som kan ha hänt. Pappspiken får mig att tro att den plåten spikats på efter det att högtalaren lämnat fabriken.
Paret är för övrigt fortfarande till salu...

Hälsningar

"Förbryllad"
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 151
Joined: Sat 03 Oct 2009, 20:44
Location: Suomi/Finland

Re: Omaka Carlsson

Post by Villee »

Hej!

För mig bottenplattan sägs ut underlig, det är inte original.
Det skulle vara två hål varifrån kommer också högtalarkabel. Så någon har skruvat ett extra platta och darför du har ett minskat basåtergivning:(
Ta den extra platta bort och sen du skulle se två hål i original bottenplattan.
Jag också ser att du har en OA-5 typ 2 med normal typskylt och den andra har typskylten från OA-5 type 1.
Underlig... men lyssna gärna dina carlsson-högtalare :)

Ville
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Omaka Carlsson

Post by STDI! »

Jodå, OA5 typ 2 har bottenplatta som original. Men kan Villee vara på rätt spår i alla fall, dvs är den högra en OA5:a som modifierats med bottenplatta för att efterlikna en typ 2? Plattan är ju faktiskt ljusare än botten i lådan. Å andra sidan ser list och din-kontakt original ut. Om den är modifierad i efterhand skulle ju även hela baffeln vara höjd. Kanske är den istället levererad så här från fabrik, dvs vid tillverkningen har man tagit de sista OA5-lådorna och modifierat till typ2.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Omaka Carlsson

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Typ 1 hade inte bottenplatta medans typ 2 hade bottenplatta.
Den vänstra är nyare.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 86 guests