Byta MT20-diskanter mot MT24?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Lars H
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Thu 19 Dec 2002, 19:00
Location: Hägersten

Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by Lars H »

Hej Min syster har ett par OA-14 ärvda efer min far. De har MT-20 diskanterna kvar, och jag tycker inte högtalaren låter bra. Vi tror att basarna är bytta nån gång på 90-talet. Hon tycker att byta till nya Obi blir dyrt, nästan 3000:-
Själv har jag MT24-diskanter kvar sen jag uppgraderade mina OA116 för nåra år sen (med CT62). Jag har inte tittat på MT20-elementen, så jag vet inte skicket, men det lät inte bra. Mina MT24 tror jag är i hyfsat skick, spelat nån timme per dag under 20 år, aldrig speciellt högt.
  • Är det värt besväret att byta MT20 mot MT24?
  • Behöver MT24 åtgärdas, lim e.d.?
  • Behöver nån filterkomponent bytas?
  • Vad är andrahandsvärdet på en MT24?
Mvh Lars

PS Mycket nöjd med min OA116-renovering och min nya NAD C165/275
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Tycker du kan byta rakt av, de är ganska lika och MT24 brukar klara sig bra i OA-116.

Låter det inte hilla behöver du inte limma om kanten.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by grafpro »

Det är en utmärkt idé, men gör ingen "coating" av kanterna. Det är en myt att det skulle förbättra elementen. Det ger vanligen en liten försämring. Däremot kan man förbättra filtret i OA14 så att det bättre utnyttjar MT24. Jag har tidigare beräknat ett sådant filter och citerar här det jag skrev då:

**************************************************************************************

Att byta diskanten i en OD11 mot en T22 är en mycket prisvärd lösning. Att göra detsamma i en OA12 är också prisvärt. I en OA14 börjar det bli tveksamt, kan man tycka. För den som vill ha ett budgetalternativ för OA14 vill jag föreslå följande:
Gamla MT24-diskanter bör finnas åtskilliga liggande runtom i landet. Det är ett utmärkt element, betydligt bättre (hörbart och mätbart) än gamla MT20. Det sitter ju i OA116/OA2212 och de låter avsevärt bättre än OA14. De passar dessutom direkt i fästena i OA14, är mycket sällan sönderspelade och kan tänkas kosta några tior.
Problemet är att de inte passar filtret i OA14. I OA116 är filtret 24db/oktav jämfört med 12db/oktav i OA14, och det behöver det vara eftersom impedanskurvan för MT24 är annorlunda och svårare att kombinera med den önskade delningsfrekvensen. Det brantare filtret ger dessutom fördelen att den mycket besvärande distorsion som både MT20 och MT24 har strax under delningsfrekvensen dämpas effektivare.
Så varför inte ta komponentvärdena från OA116-filtret rakt av? Det går tyvärr inte eftersom de sex elementen i OA116 är serie-parallellkopplade så att de ger en annan impedans än de fyra i OA14.
Men man kan räkna om. Om man gör det får man följande värden:
4,7uF - 0,5mH - 6,8uF - 1,8mH.
Då ser man att försynen i viss mån är med oss. Det befintliga OA14-filtret har för diskanten 5,6uF - 0,5mH. Spolen kan alltså sitta kvar.
Vad man gör är att byta 5,6uF mot en 4,7uF, samt kopplar på en ny 6,8uF i serie med diskantutgången och en 1,8mH spole parallellt över diskantelementen. Hokus pokus får man:
Image
En helt snygg delning precis där den ska vara. Notera att vid exempelvis 500Hz dämpar detta filter 54db, mot 36db i ursprungsfiltret.
Allt som behövs är 8st MT24 8ohm, samt fyra kondingar och två spolar. Det kan kosta några hundralappar, måste anses vara korrekt orthoakustiskt och ger en påtaglig förbättring av ett par OA14.
Den noggranne kan påpeka att MT24 har en känslighet som är en eller två db lägre än MT20. Man får alltså en något lite dämpad diskant, men den tycker jag lätt man kan leva med.

*************************************************************************************************************
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har lite svårt att förstå invändningen mot att reparera kanten på MT20.

Givetvis gäller de vanliga sakerna:
- Laga inte om det inte är trasigt.
- Det blir (nästan) aldrig som nytt.

En MT20HFC kan ibland låta ruskigt illa, hörs exempelvis tydligt med cymbaler och elgitarrer.
I de fall det beror på att kanten delvis sitter dåligt fast låter det bättre efter en omlimning av kanten.

Det hjälper däremot inte mot andra fel.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
data_foggen
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 78
Joined: Wed 16 Aug 2006, 16:45
Location: Stockholm

Re: Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by data_foggen »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Jag har lite svårt att förstå invändningen mot att reparera kanten på MT20.

Givetvis gäller de vanliga sakerna:
- Laga inte om det inte är trasigt.
- Det blir (nästan) aldrig som nytt.

En MT20HFC kan ibland låta ruskigt illa, hörs exempelvis tydligt med cymbaler och elgitarrer.
I de fall det beror på att kanten delvis sitter dåligt fast låter det bättre efter en omlimning av kanten.

Det hjälper däremot inte mot andra fel.

Med vänlig hälsning

Martin
Tror att invändningen gäller att limma MT24.
//H
Ett par trasiga od-11 snik lever igen och oa6-IIa lever snart igen mha CarlssonPlanet och carlssonkult.se.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by grafpro »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Jag har lite svårt att förstå invändningen mot att reparera kanten på MT20.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag snöade för något år sedan - eller två - in på denna fråga och gjorde åtskilliga experiment som jag beskrev i inlägg någonstans, men nu kan jag inte hitta dem. Jag provade hur som helst att coata bra, medelbra och dåliga element med tunn coating i ett skikt, tunn coating i flera skikt, tjock coating, coating bara i kantvecket, coating över hela konen etc. Inte i något fall kunde jag med någon mätning eller lyssning påvisa någon förbättring men i flera fall en försämring. Jag utmanade då alla tillskyndare av coating att visa en metod och en ovedersäglig förbättring. Ingen har gjort det.

Det sätt jag mätte var framförallt att tonsvepa tills man hittar en ton med särskilt tydliga oljud. Titta på den med ett spektrumprogram (RTSect är utmärkt), då ser man tydligt alla toppar vid oregelbundna övertoner. Coata sedan och visa med samma mätning att oljuden minskade!

Idén med coating låter ju rimlig, en sannolik teori, men vi klentrogna vill se bevis!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Byta MT20-diskanter mot MT24?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Aha - då förstår jag vad det är du far efter!

Jag har själv haft ett par OA-5 och ett par OA-14 där ljudet har varit helt onjutbart.
På dessa har det visat sig att några av diskanterna har haft ett hemskt oljud.
Jag åtgärdade, om inte minnet sviker mig, totalt 7 diskanter.
5 blev bra och 2 blev elektronikskrot.

Efter limning av kanten (ingen coating av konen alltså, bara limning av kantvecket) så försvann oljudet och diskanten blev återigen lyssningsbar.
Jag har ingen mätning över detta då jag inte har någon mätutrustning.

Däremot så kikade jag på elementen i mikroskop och att släppning fanns i kanten var synbart på några av dem.
Jag har alltså hört felet, sett felet, åtgärdat felet och konstaterat att oljudet försvunnit efter operationen.
Som bevis på fel och felorsak räcker detta för mig.

Att bevisa lösningen kvarstår dock då jag ej har några objektiva bevis på lösningens effektivitet.
Jag känner själv en viss oro över overifierade lösningar, jag vet inte i vilken grad jag åtgärdat problemet, jag vet heller inte om jag tappat mer än oljudet i detta fall.
Vad får kantlimningen mer för effekt, har jag förändrat elementets egenskaper?
Det är en fråga jag inte vet svaret på.

Jag vet också att högtalarna inte fick stanna hos mig för denna oro gnagde.
Dock VET jag att högtalarna lät bättre efter än före, det behövs inga mätdon för att verifera att det inte låter skräp längre.

Så slutsatsen blir att jag vill också se en mätning som verifierar resultatet.
ATT det blir ett bättre resultat i de fall kanten släppt och limningen lyckas tycker jag är ställt utom allt tviviel men man kan ju inte veta om man fått med alla fel, det finns ju fler fel än kantsläpp och dessa åtgärdas ju inte av av kantlimning.

Så då vet du hur jag tänker

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests