Renoveringskit till OA 52??

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Erikgson
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 13 Jan 2010, 00:11

Renoveringskit till OA 52??

Post by Erikgson »

Hej ! Letade i sökfunktionen efter renoveringskit till OA 52. Det fanns väl tidigare ett helt set med bas diskant och delningsfilter? ELLER?
Kan man fortfarande köpa detta någonstans? Eller köper man separata delar? Tacksam för adresser tfn nummer osv
Mvh
Erik Gustafson
Erikgson
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 13 Jan 2010, 00:11

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by Erikgson »

Vad ligger kostnaden på för dylikt kit ovan förresten?
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 35
Joined: Wed 27 Aug 2008, 16:10

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by Josef »

Det närmaste något sådant du kan komma är om du kontaktar John Larsen. Jag är dock osäker om hans 52.3-paket (om han fortfarande säljer det) har en auktoriserad diskant, vars batch eller vad det heter är testad av dess utvecklare som sig bör? Det har varit en del diskussioner om det hur som helst. Han säljer även en egenutveckad (tillsammans med en forummedlem) uppgraderingsprodukt som heter 52LE. Jag vet inte hur många som testat den men jag vet åtminstonde en som inte var förtjust i den.

Jag tror du kan hitta Johns telefonnummer, eventuellt också prisuppgifter, om du söker här eller på faktiskt.se

Om diskanterna fungerar bra kanske det räcker med en eventuell omkantning av baselementen istället?

Annars kanske det gå att köpa lösa delar till originalversionen eller 52.2 på t.ex. hifikit, jag vet inte. Du kan höra med dem i alla fall. Det är ju någon dämpfilt som ska in om du byter baselementet, den kanske planeten/SSC kan sälja.

När kommer T11oaII?

vh
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by lennartj »

Det är problematiskt att få tag i rätt diskantelement om du vill ha korrekta Carlsson OA52.2 eller 52.3 och 52.1 eller 0 också för den delen. Alla har slutat att tillverkas såvitt jag vet. Allt annat du kan behöva kan John Larsen tillhandahålla, inklusive dämpfilten som du garanterat inte kan få tag på någon annanstans, troligen till bättre pris än HiFi-kit. Kontakt-info http://www.larsenhifi.com/info.htm
Helst vill han säkert sälja ett LE-kit.
Alla äkta Carlssonhögtalare jag har hört klingar enligt min åsikt ljusare än neutralt, mer eller mindre beroende på modell, rum och kringutrustning.
Jag fick en smärre chock när jag spelade på mitt par som jag "uppgraderat" till OA52.LE , de klingar mörkare än neutralt med en lite "snuvig" färgning i närheten av delningsfrekvensen jämfört med mina bevarade OA52.2 Tyvärr har har jag för mycket annat att stå i, så jag har inte hunnit ta ur LE-filtren och direktkoppla elementen utanför lådan så att jag enkelt kan experimentera med delningsfilter. Först tänker jag testa med .2 filtret samt L-pad för LE-diskanten som sägs 4-5 dB högre verkningsgrad än Vifa-diskanten i .2 När jag kommit igång med mina tester kommer jag nog snarare att skriva på Faktiskt.se under resans gång, om någon har intresse av vad jag kommer fram till
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by nagref »

John har alla detaljer så att man kan uppgradera till OA-52.3. Diskanten tillverkas inte längre av Vifa/Tymphany utan görs numera av Scan-Speak. De kan leverera T11oa enligt orginalspecifikationen. (Trots vad som har skrivits om den på planeten så är det enda som skiljer mot standardvarianten är att där finns en filtplupp under membranet som oxå är en standarddetalj.) Han ska faktiskt levera ett par OA-52.2 till någon som gillar de bättre än efterföljande varianter. Så ska man ha någon version av OA-50, OA-51 eller OA-52 ska man vända sig till Larsen.

Att Lennart tycker att 52LE låter märkbart mörkare är fortfarande ett mysterium då den har snarlik tonkurva. Jag har inte analyserat detta noggrannare utan kan bara konstatera att vissa inte anser att den låter mörkare. Däremot distar diskanten ordentligt mycket mindre och har en betydligt mjukare karaktär. Bäst är nog att man avgör för sig själv.

Kan ju nämna att när vi tog fram OA-51LE och jämförde den mot OA-51.3 i Trollhättan så kunde de flesta inte skilja dessa åt i klang men Erik_J ansåg att 51.3 lät betydligt precat och ansträngt medan 51LE saknade de problemen.

Kan ju också nämna när jag ändå är här att någon från SSC som lyssnade på OA-50LE relativt nyligen gav de lysande recensioner. Faktiskt så lysande att jag inte vågar återge dom. Men de låter inte som orginalet. Kanske därför recensionen blev så lysande? ;)

Det enda jag kan säga är att man bör lyssna själv.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by s.b »

Hej Anders
Vet du om Larsen har fått hem Peerless (scanspeak)diskanter till 52LE??

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by nagref »

Det förutsätter jag eftersom de används i Låtta (som skeppas just nu). :)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by lennartj »

Ja, mina OA52.2 och OA52LE mäter mycket mer lika varann än mitt subjektiva lyssningsintryck.
Image
Image
Jag har ingen bra förklaring till vad som händer vid 500 Hz,
kanske en resonans i en spegeldörren till köket?
Se inte frekvensgången i absoluta termer, bara som jämförelse mellan de två.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by Ranefjord »

Han ska faktiskt levera ett par OA-52.2 till någon som gillar de bättre än efterföljande varianter.
*bing* 8-) Ska nämna att jag inte hört .LE varianten än. Ett par .2or måste jag dock bara ha. Har ägt ett par 52.3or. Kom aldrig riktigt överens med dem. Föredrog ett par 50.2or med samma elektronik. Bättre släpp, luftigare, lättare anslag, större närvaro, "naturligare" klang, etc.
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: Renoveringskit till OA 52??

Post by Ranefjord »

Äntligen en riktig oa52a i hemmet.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests