Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Vee-eight: Kan tänka mig att man blir kräsen efter att ha lyssnat mycket på carlsson som tydligen ska va så bra! Men dessa högtalare är alltså inga all-round högtalare som man spelar allt möjligt med utan det ska helst vara välinspelad akustisk musik, konserter och sån typ av musik? Det är lite så jag önskar att dom är, all-roundhögtalare, jag ska kunna ha dom att lyssna på vilken musik jag än känner för att spela, metal, pop, klasiskt, techno mm...

En lite grej jag funderar över är vilken av medellerna OA12 och 14 jag ska ha, det är ju dom modellerna jag är mest intresserad av och det är med nån av dom jag vill börja min "carlsson-karrier" med! Så vitt jag förstår går 14 något djupare i basen, men borde även leverera mer diskant ioch med att det är dubbelt så många på den som på 12, det låter inte lika lockande som det där med den djupa basen som är bättre än vad 12:orna tydligen ska kunna presterar, men å andra sidan är det så många som tycker 12 är så bra, den låter rent och spelar så perfekt, kanske att 14 är lite för överdimisionerad på nåt vis?

Jag kanske bara ska slå till på första bästa par oavsett om det är 12 eller 14, ta en chansning helt enkelt???
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Tyko »

Allrondhögtalare vidhåller jag definitivt att de är!! Läs mitt inlägg tidigare så förstår du att det inte finns någon musikstil som inte passar. Dessutom vill jag hävda att många hårdrocksinspelningar och metal ofta är mycket välgjorda med bra ljud.
Att köpa oa12 eller oa14 kan nog inte vara en chansning utan istället ett bra köp.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Robbex »

OK det låter bra Tyko det där med allround som du sa!

Det är kanske så att alla hifihögtalare i dom lite högre prisklasserna låter dåligt med dåliga inspelningar, det är bara det att carlsson är hifihögtalare i den undre prisklassen ;) men kan användas till all möjlig musik - allround mao.!

Alltid när jag snöar in på en pryl så kan jag nästan inte tänka på nåt annat än den! Jag läser in mig på prylen i fråga, tänker, funderar och längtar så att jag nästan tröttnat innan jag införskaffat grejen! Hoppas det inte blir så med carlsson högtalarna, det är lite dörför jag startade den här tråden för att förvissa mig om att dom ÄR så bra som jag tror!

Även OM jag nu inte skulle bli nöjd med ljudet när jag fått tag i ett par OA12/14 och renoverat dom så kan jag ju alltid sälja dom (hoppas jag aldrig vill det) och glädjas åt att jag fick återuppliva ett stycke klassisk hifi historia! :P
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Jörgen »

jag håller på på lediga stunder och renoverar ett par OD11 och ett par OA12.
har dessutom ett par OA52.? att jämföra med.
Det som slår en är hur otroligt välkonstruerad basdelen i de första är.
Dessutom kom jag att tänka på att det troligen är en stor fördel för renheten och
snabbheten i basen att elementet är nedåtriktat(nästan). För att erhålla samma impulsmostånd i framåtriktade högtalare måste de ju väga 100-tals kg.
en annan speciell egenskap som sonab-högtalare saknar är låd-ljud vilket jag
tycker att många andra har.
mvh jörgen
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Vee-Eight »

Robbex:

Allroundhögtalare är de i allra högsta grad! Jag spelar allt från EBM (Electronic Body Music) som Das Ich och Front 242, till minimalistisk jazz som Jan Johansson. Jag har inte hittat ngt som inte funkar på carlsson. Tystnad är det enda de inte mår bra av... :? :shock:

Jag personligen är mer fäst vid oa12:orna, oa14 tycker jag låter lite för okontrollerade. Som sagt: allt ligger i lyssnarens öra. Hoppas du hittar din modell!
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Jesper
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Tue 17 Dec 2002, 07:24
Contact:

Post by Jesper »

Jag tycker att Carlssonhögtalarna är mycket bra. Visst det finns det som låter bättre, men faktum är att man ibland förvånas. Min kompis har en anläggning som kostar strax över 100' med elektrostater. Det låter sällsynt vackert hos honom, och när man sen lyssnar på min mycket modesta stereo, så förväntar jag mej att det ska låta väldigt mycket sämre. Men det gör inte det. Jag har varit med om det här fenomenet flera gånger och blir lika förvånad varje gång. Kul!
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur bra är Carlssons högtalare, igentligen?

Post by Erik Johansson »

En vanlig anledning att folk tycker att sina Carlsson låter sämre än kompisars "superanläggningar" tror jag beror på att man ofta driver sina renoverade Carlssonburkar med elektronik som inte gör dem rättvisa. Jag har spelat mina OA12.2 i ett 75000kr system och det var det absolut bästa jag hört, så enkelt är det. :)

Båda de aktuella diskanterna, CT62 samt T11-oa anser jag är element av yppersta klass och likaså baselementen SC165-4 samt Scan-Speak 18W/8545. Högtalarna är helt enkelt mycket, mycket bättre än vad ägarna själva förstår. ;)

/Erik
celef
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 117
Joined: Tue 29 Jul 2003, 22:46
Location: sööööööder

Post by celef »

det är ju inga stora pengar det handlar om så köp första bästa paret, även om du först måste renovera dem!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests