Trasiga OA-116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Hammar
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sun 23 Nov 2008, 04:03
Location: Timrå

Trasiga OA-116?

Post by Hammar »

Hejsan, något ytterst märkligt och mycket jobbigt har just hänt mig och mina OA-116.

Tar det från början, har ett par relativt nyinköpta oa116 som jag drivit med en gammal hitachi receiver, och det har låtit riktigt bra (med tanke på att förstärkaren är rätt oduglig), så nu var det dags för en ny stärkare, åkte in på mediamarkt och inhandlade en Harman Kardon AVR-255 och tänkte att det måste ju bli en grym skillnad, men döm om min förvåning när jag kopplat in den och det lät väldigt skrikigt, dåligt tryck i basen och ännu sämmre mellanregister. Så jag tänkte att det måste ju vara något tok med förstärkaren eller att den helt enkelt inte passade till mina oa116 så jag lämnade tillbaks den, och lånade istället en Marantz 6001 av en kompis. Kopplar in den, och det låter exakt lika illa... Det kommer ljud ur både bas och mellanregister men aldeles för lite, och det låter skit, diskanterna värkar, vad jag kan höra, fungera som dom ska, men det är svårt att avgöra när allt annat låter så illa. Så har någon en ide på vad som kan ha hänt? Kan en ny förstärkare förstöra delningsfiltren bara av att kopplas in i stort sett? Och i båda högtalarna samtidigt dessutom? Vad gör jag?

Liiite less just nu...

Mvh David
OA2212
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Trasiga OA-116?

Post by robban61 »

Hmm, låter märkligt det du säger! Har du kvar din gamla reciver? Prova koppla in den och ställ allt på rak kurva, kolla om den har någon typ av inbyggd loudness-funktion..

Svårt att säga om ditt filter är trasigt, men det låter osannolikt, spelar det på samma fina sätt med fint din gamla reciver så varför byta..

Mer info kan behövas för utreda detta ytterligare!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
TLA
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 16 Jul 2008, 12:01

Re: Trasiga OA-116?

Post by TLA »

Skall inte nya stärkare ha någon sorts inkörningstid, att lossna lite efter ett tag som högtalare? eller det kanske är något Hifi-tidningarna kör med för att krydda reportagen. ;)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Trasiga OA-116?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Nä oavsett vad folk menar om "inkörning" så skall det ju inte resultera i sådan skillnader så att det låter kass.

Har du kvar den gamla stärkaren och kan koppla tillbaks den för att utesluta om det är något som gått sönder?

Är dessa förstärkare inte hembioförstärkare?
I sådana fall kolla att inte förstärkaren är inställ i läge "small".

Kom med lite feed-back.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Hammar
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sun 23 Nov 2008, 04:03
Location: Timrå

Re: Trasiga OA-116?

Post by Hammar »

Har ju tyvär lånat ut den gammla stärkaren just nu, men jag har testat högtalarna på dels Marantzen och även en Nad stereo stärkare, med samma usla resultat, mer "klockradio" än carlsson känsla i bas och mellanregister nu ;)

Har även testat i stort sätt alla inställningar med "smal" och "large", EQ, avstånd och allt vad det är på matantzen utan nämnvärd förändring.

Testade dessutom att sätta en oa116 på vänster kanal och en gammal Martin Persson MP-2 (som tidigare låtit riktigt dåligt i jämförelse med 116) på höger kanal, och skiftade imellan vänster-höger, och då hörde man värkligt tydligt hur illa det lät ur oa116.

Men det känns ju värligen sjukt att det skulle hänt något med båda högtalarna samtidigt...

Mvh David
OA2212
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trasiga OA-116?

Post by MangeO »

Hej!

Det kan ju vara så att högtalarna har gått sönder samtidigt trots allt, det verkar ju så då ett par andra högtalare låter normalt. För att hitta felet i dina OA116 kan du ju alltid titta på hur elementen ser ut. Är de fräscha kan du montera isär högtalarna för att komma åt delningsfiltren och fortsätta felsökningen där.

mvh / Magnus
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Trasiga OA-116?

Post by haec »

Hammar wrote:Hejsan, något ytterst märkligt och mycket jobbigt har just hänt mig och mina OA-116.

Tar det från början, har ett par relativt nyinköpta oa116 som jag drivit med en gammal hitachi receiver, och det har låtit riktigt bra (med tanke på att förstärkaren är rätt oduglig)........................

Liiite less just nu...

Mvh David
förstärkaren rätt oduglig... skriver du. Det får mig att tänka på den Yamahareceiver jag hade i början på 80-talet. Den hade fått fin kritik i hifipressen och jag var jättenöjd med den. Kunde inte vara bättre. Så kom cd-skivorna! En dag när jag satte på en cd från skivmärket Bis så hörde jag ett missljud från diskantelementen. Jag trodde högtalarna (lättdrivna JBL) hade gått sönder! Men det var förstärkaren som var oduglig, den klippte! Ett fenomen som jag aldrig upptäckt tidigare när jag spelade vinyl. Jag lånade en NAD 3020 av en kompis och då blev ljudet rent och oansträngt. Det blev en 3020 för mig också. Men hade jag inte upptäckt Yamahans brister i tid så är jag rädd för att högtalarna snart hade tagit skada.
Kan det vara så att din "odugliga" receiver inte har orkat driva dina högtalare korrekt och att dessa är skadade? Och nu när du införskaffat bättre förstärkare så står högtalarna med byxorna nere!
OA58.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests