vilken modell? hembygge?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
albis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Tue 30 Dec 2008, 12:29

vilken modell? hembygge?

Post by albis »

med ansträngd ekonomi och audio pro högtalare som gick sönder köpte jag Carlsson högtalare OA4/OA5 teakpanel för 700 kr på Blocket. men nu misstänker jag att de är hembygge - det finns ingen logga o bara ett diskantelement i varje högtalare. kolla bifogade bilder. de låter också klent/vasst i diskanten men annars mycket bra. kan någon lista ut med mina taskiga bilder modell eller hembygge. och kan man renovera upp dem? kostnad? efter att ha läst denna suveräna hemsida inser jag vilka ringa kunskaper jag hade vid köpet men jag var så frestad att få äga carlsson då jag hade hört på en kompis anläggning.
jag undra också om OA58: är de att föredra framför de gamla 70-talarna? som OA14 eller 116?
jag har en NAD c320 förstärkare o Cambridge 640c Azur cd-spelare vilket kan spä på att diskanten blir lite vassare i de nuvarande högtalarna. vilken modell hade passat till min stereo?
tacksam för all hjälp då jag är en naiv amatör.
Attachments
Bild035.jpg
Bild033.jpg
Bild030.jpg
Presidenten
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Thu 03 Feb 2005, 10:50
Location: Umeå

Re: vilken modell? hembygge?

Post by Presidenten »

Hello,

Inte en susning hur om hur ditt hemmabygge är tilltrasslat. Nya bredbandselement lär ju vara på väg, de kan ju passa. OA58 har jag inte hört. Däremot hör jag mina helrenoverade OA 14, CT62 och Y-montering, de låter så bra så mina grabbar säger att "det här måste vara en annan inspelning av Dylan´s Blonde on Blonde är den gängse. Larsens nya högtalaare har fått bra recensioner i HIFI-press.

mvh
Presidenten
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 108
Joined: Tue 17 Dec 2002, 12:14
Location: Bø i Telemark, Norge

Re: vilken modell? hembygge?

Post by kvaal »

Du har valgt god elektronikk til dine høyttalere. Om du vil ha bedre lyd kan du skaffe en Beresford DAC, som regnes for et kupp til prisen. Den setter du mellom dvd og forsterker. Da kan du spille av alle format med meget god lyd.

Høyttalerene er det vanskelig å si mye om, de ser jo fine ut. En ny diskant kan ikke bli feil, 70-tallsdiskanter var ofte ille, og de har ikke blitt bedre på 30 år. Pass i tilfelle på at den blir riktig tilpasset - med riktig delefilter.



Svært god dac til rimelig pris:
http://www.beresford.me/others/main.html
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
albis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Tue 30 Dec 2008, 12:29

Re: vilken modell? hembygge?

Post by albis »

tack för ert engagemang. vad är bredbandselement? förmodligen dum fråga. jag tänker på bredband. och att man kopplar ihop sina värmeelement med den digitala tekniken. typ. förlåt den kassa nivån. blonde on blonde är grym. dylan är alltid grym.
och tack för tipset om bedeford till norge. ja. högtalarna är snygga. men jag känner mig lite lurad. och det är mitt eget fel.
men jag undrar hur det spelar in att jag bara har ett diskant element i varje högtalare?
och en renovering lär väl bli dyr. och frågan är om det är lönt? om det nu är ett hembygge? jag bor i malmö. finns det någon i denna gudsförgätna stad som kan hjälpa mig?
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: vilken modell? hembygge?

Post by henrik.sch »

Hejsan
Kolla in Carlsonplanets högtalarbeskrivningag på OA4 och OA5. Där står alla yttre mått vilket kanske kan ge dig en ledtråd. Baselementen är inte orginal i alla fall. Diskanten ser ut att kunna vara en orginal Peerless MT20 men i så fall saknas det några...
Om hela lådorna är hembyggen är väl svårt att säga utifrån dina bilder, ser rätt snygga ut i alla fall.
Vad är det du behöver hjälp med egentligen? Bor i SÖ Skåne, skicka mig ett PM med din e-postadress/telenfonnummer så kan vi pratas vid om du vill.
mvh
Henrik
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: vilken modell? hembygge?

Post by biake »

Förmodligen tänkt som en OA5-II, men med fel bas/mellan-element och bara 1 av 4 diskanter. Inte mycket rätt alltså. Hoppas du inte betalat för mycket för dom ..... jag skulle ställa dom åt sidan så länge och köpa ett par OA5-typ II. Dom är ganska lätta att komma över i södra Sverige och ganska billiga. Du borde få tag i ett par för cirka 1.000:-. Jag skulle kalla dom för en "instegsmodell". Dom tycker jag är typiska för "carlsson"-ljudet. Luftigt och plastiskt, i en positiv mening. När jag lyssnat på dom ett tag skulle jag kolla efter ett par OA14. Typiskt "carlsson" men lite mer bas. Med OA116 börjar vi närma oss "top of the line" för 70-talsserien, men nu börjar det kosta. Ett renoverat par går nog på cirka 6.000:-. Jag drömmer om ett par OA2212.....
albis
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Tue 30 Dec 2008, 12:29

Re: vilken modell? hembygge?

Post by albis »

tack för tipsen. ja, men OA12? verkar ju vara en favorit här på denna sidas redaktörer?
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: vilken modell? hembygge?

Post by henrik.sch »

OA12 är i alla fall mina favoriter. Efter att ha ägt/renoverat/lyssnat på/jämfört OA12 med OA14, OA116, OD11 samt OA5 och V1 är det OD11 och OA12 jag behåller. Distinkt bas och lagom diskant, mellanregistret är ju alltid bra i en Carlsson. Dessutom är de lättplacerade och såå snygga.
mvh
Henrik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests