OA 25

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
orjste
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sat 08 Dec 2007, 20:13

OA 25

Post by orjste »

Jag har kommit över ett par Carlsson(?)-högtalare som ser ut som OA6 typ1 men som har beteckningen OA 25.
Enligt märkningen är de tillverkade av firman Hetona, Stockholm.
Är det någon som vet vad detta är för någonting..?

-Örjan
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: OA 25

Post by Erik Johansson »

På OA6 Typ1 sidan finns att läsa: Modellen kallades från början Lund OA-25 eller "McProud", som formmässigt i stort såg ut som den kommande OA-6 men där bottenbaffeln satt ett par centimeter längre och där de "raket"-formade slutstegen från Kolboxen fortfarande stack upp genom uttag i bottenbaffeln och långt upp i högtalaren. Endast ca 5 par av McProud lär ha tillverkats, vissa exemplar var en sorts mellanting.

Undrar dock om de verkligen tillverkades i Stockholm? Det kanske någon annan på forumet vet bättre.

/Erik
johnboija
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 12 Sep 2013, 12:31

Re: OA 25

Post by johnboija »

Hej Örjan,

jag har också sett ett par OA-25 tillverkade av Hetona i Stockholm och de ser verkligen ut som tidiga OA-6 typ 1.

Har du fått tag i någon mer information eller dokumentation under de åren som gått sedan du ställde frågan?

Nyfiken! /John
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OA 25

Post by carlzone »

Det skulle vara hemskt trevligt att få se bilder på dem.
Avregistrerad på egen begäran!
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: OA 25

Post by Rolf Zetterberg »

McProud omtalades första gången i Radio&Television 1966.
Attachments
McProud.PDF
(1.48 MiB) Downloaded 446 times
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: OA 25

Post by carlzone »

Tack Rolf, det var kul att se dem, vilka majestätiska saker!
Avregistrerad på egen begäran!
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: OA 25

Post by Per Gulbrandsen »

Oj Örjan, vilket fynd du gjort! Det gjordes inte många ex av OA-25, så ditt fynd kommer säkert att bli ett litet diskussionsämne på nästa styrelsemöte på tisdag i Stiftelsen Stig Carlsson (som bl a förvaltar Stigs eget par OA-25). Egentligen borde modellen kanske ha en egen sida på CarlssonPlanet även om den inte såldes i många ex (minns inte siffran just nu), jag ska fundera på det.
Rapportera gärna vidare om hur det går för dig, hur de låter osv - och kanske du tar några bilder du kan lägga upp? Vore kul! Och så kan jag förvarna: om paret inte har renoverats sedan 60-talet lär du så småningom få problem med oljud från slutstegen. Men då är det bara att du hör av dig, så hjälper vi dig till den verkliga expertisen med det. SSC har sett till att ta fram en särskild testjig för dessa slutsteg, det finns ett unikt reservdelslager, en riktig rörprovare mm och framförallt: det finns djup ingenjörsmässig kunskap kring hela härligheten.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA 25

Post by STDI! »

Tråden är nu snart sju år gammal. Det vore kul att höra mer från Örjan om hur det gått med dessa unika högtalare.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: OA 25

Post by Per Gulbrandsen »

Haha, så dålig koll hade jag! Blev "lurad" av de förra oktoberinläggen, och tänkte inte på att kolla tråden ordentligt från start. Som straff borde jag ta lite bilder på SSC:s OA-25-par och lägga ut här, vi får se vad som hinns med.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests