OD - 11 i original

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

OD - 11 i original

Post by jazzpreacher »

Hej

Köpte ett par ospelade OD-11 i originalförpackning för ett par veckor sedan här i Helsingfors. De hade legat i ett garage sen början av 80-talet, då sångaren Viktor Klimenko och en kollega till honom köpte in Carlsson högtalare till Finland.

Kopplade in dem direkt och konstaterade att visst, Stig C var före sin tid. Väl mixad akustisk jazz och sång lät övertygande också bredvid 2212orna. Litet tunnare förstås med annan musik, men ändå väl balanserat. Hade litet distorsion i ena basen först men det försvann efter att jag tagit ut den och satt in den igen efter att kollat kontakterna. Funderat på elementbyten, men så länge skumkanterna är ok och det låter bra så är det väl bara att köra. Svarta är dom och rätt coola faktiskt. Fungerar också bra som hemmabiohögtalare.

Tänkte det kan vara kul att veta att Carlsson högtalare kan dyka upp där man minst anar det.

Jani Edström
Carlssons vänner i Finland
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OD - 11 i original

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kompletta med originalförpackning och allt?

Grattis till ett kul köp!

Se upp med skumkanterna bara, de kan komma att haverera snart då åldringen kommer ikapp, fast å andra sidan är ju UV en starkt bidragande faktor till åldring och i förpackning i ett mörkt garage har de ju fått mindre av den varan,.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
mrgrosvenor
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Tue 19 Sep 2006, 15:49

Re: OD - 11 i original

Post by mrgrosvenor »

Ja vad skall man säga... lyckligt lottad är du... inte varje dag man får plocka upp en NOS Carlsson högtalare från den årgången. Skulle jag vara du så skulle jag absolut behålla högtalarna så ORIGINAL som möjligt dvs. inte byta något som inte är sönder eller låter illa, dessutom hoppas jag du sparar kartongerna! kan vara guld värda vid en eventuell försäljning.

Du skrev att någon sångare köpte in Carlsson högtalare till Finland, var det i någon större omfattning eller endast för privat bruk?

Mvh :)
Jan R
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Sun 13 Aug 2006, 22:56

Re: OD - 11 i original

Post by Jan R »

Jo, högtalarna,två par svarta coola kuber, fanns i originalförpackning komplett med bruksanvisning och allt.

Enligt vad säljaren berättade hade sångaren och hans affärskumpan tagit in ett större eller mindre parti högtalare till Finland som de sedan sålde vidare till vänner av välljud. I hur stor skala framgick inte. När livet tog nya vändningar gick det sämre med affärerna och några högtalarlådor blev kvar. Säljare hade i något skede tänkt plocka upp dem och använda dem, men med småbarn i huset blev det sedan inte aktuellt. Nu ville hon bara bli av med dem och tog kontakt med carlssonplaneten för att kolla intresset.

Jag kommer nog att hålla originalskicket till det blir aktuellt med skumkantsbyte. Originalkontakterna fungerar bra och likadana finns i välförsedda elbutiker, konstaterade jag när var tvungen att byta ut en kontakt.

Inga andra julklappar i år, tack, förutom mera musik förstås.
Jan R
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Sun 13 Aug 2006, 22:56

Re: OD - 11 i original

Post by Jan R »

För undvikande av missförstånd: Jag var tvungen att skaffa mig ett alias när jag glömt password och det inte lyckades att får ett nytt just då.

Jan R alias Jazzpreacher
mrgrosvenor
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 20
Joined: Tue 19 Sep 2006, 15:49

Re: OD - 11 i original

Post by mrgrosvenor »

OK, intressant! Tack för att du delade med dig av infon. :)
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Re: OD - 11 i original med NYA basar

Post by jazzpreacher »

Skumkanterna höll i originalelementen höll inte längre än en månad. Men nu finns det ju nya element att tillgå. Så ut med dom gamla och in med de nya från Hifikit. Och vilken skillnad! De nya elementen tar ljudbilden ett steg djupare och bredare. Så även om jag tycker recycling oftast är att föredra, ångrar jag inte att jag köpte nya element. Vill nån förresten ha mina gamla element att kanta om går det bra.
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: OD - 11 i original med NYA basar

Post by robban61 »

jazzpreacher wrote:Skumkanterna höll i originalelementen höll inte längre än en månad. Men nu finns det ju nya element att tillgå. Så ut med dom gamla och in med de nya från Hifikit. Och vilken skillnad! De nya elementen tar ljudbilden ett steg djupare och bredare. Så även om jag tycker recycling oftast är att föredra, ångrar jag inte att jag köpte nya element. Vill nån förresten ha mina gamla element att kanta om går det bra.

Inte oväntat att kanterna rasade kul att dom fick nytt liv med dom nya elementen.. Arm upp för dina trasiga :ugeek:
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests