Stig Carlsson vs LTS, vem har rätt ?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Stig Carlsson vs LTS, vem har rätt ?

Post by Nitty Gritty »

Hej alla Calsson frälsta och alla ni andra.
Här kommer en undrande och utmanande frågeställning: HÖGTALARKABEL.
Vilken högtalarkabel skall inköpas till Carlssonhögtalarna?

Stig och Sonab skriver i sin instruktion till OA-2212:an följande/citat/ högtalarkabelns längd kan väljas inom vida gränser. Men i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm. De kabellängder av olika kopparareor, som ger seriemotståndet 1 ohm är följande:
2 x 0,5 mm² 14 meter
2 x 0,75 mm² 21 meter
2 x 1,5 mm² 42 meter
/slut citat/

Jaha, och läser man LTS sida (och dom borde väl ändå veta, eller) om högtalarkabel så finner man följande:
/citat/
Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och
högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall
ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara
grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när
det börjar bli långt får induktansen större betydelse och
att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt
att få ner induktansen på.
Följande är en måttstock som ger ungefär samma
resistans och induktans:
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade
/slut citat/
Skillnaden på en 14 meters kabel är verkligen markant! Stig Carlsson och Sonab anger att det skall vara följande kabel: 2 x 0,5 mm² och LTS anger att det skall vara: 4 x 2.5 mm², vad jag ser så är det en grym skillnad på kabeln, för att inte tala om priset. :shock:

Frågeställningar:
1. Vem har rätt? Stig & Sonab eller LTS, vilken koppararia gäller för, upp till 14 meter?
2. Varför har dom rätt?
3. Varför har den andre fel?

En intressant frågeställning när det kan gälla mycket pengar.
En hundring för 15 meter eller ett flertal (många) hundralappar per meter?

Nitty Gritty
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Stig Carlsson vs LTS, vem har rätt ?

Post by Stefan Björklund »

Det finns kanske inte så mycket "rätt eller fel" hugget i sten i denna fråga...

När Stig gjorde 70 talsmodellerna "fanns" det i princip inte dedikerad högtalarkabel som det ju finns en uppsjö av i dag.
Det fanns väl mest rätt o slätt kabel i olika dimensioner och Stig, noggrann som han var, såg till att utreda och implementera effekterna av den kabel som han antog fanns till buds för dåtidens konsumenter i sina högtalare. Samt då att ge råd i kabelfrågan.

Med moderna förstärkare med mycket högre dämpfaktor och moderna kablar av olika slag föreslår jag att du provar och ser vad du själv tycker låter bäst i din anläggning... Av egen erfarenhet vet jag dock att ett lagom seriemotstånd i kabeln kan få en 70 tals sonab att låta lite mjukare (i positiv bemärkelse) i mellanregistret drivna av en modern förstärkare.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

Aha,
men vad är ett "lagom" seriemotstånd? (Lagom är en så diffus angivelse).
Kan Stigs 1 ohm fortfarande vara en god vägledning (oavsett typ av kabel) ?

En liten rättelse, i butiker (radio & tv handlare, som var vanligt förekommande på 70-talet) fanns ett mycket stort utbud av "högtalarkabel" i olika varianter, nästan uteslutande RKK, med arian från 0,5 till 2,5. Däremot var "seriösa kablar" inte så vanliga, få kunder efterfrågade dessa blytunga kablar. (Har dock mina blykablar kvar :D )

Nitty Gritty
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

LTS skriver att deras mått ger samma resistans och induktans om det är rätt citerat.
Jag tror att induktansen inte var med i debatten tidigare.

Jag tycker att det Stefan skrev låter vettigt på alla sätt.

Sedan så är ju frågan om hur högtalartillverkare förhåller sig till kabelfrågan när de designar högtalare.
Har alla samma ideal, exv 1 Ohm? Tar alla med detta i dimensioneringen av konstruktionen?

Frågan ger ju en del belysning på kabeldebatten i stort.

Jag var och lyssnae hos en Hifihandlare vill tillfälle som ville belysa värdet av Bi-wiring.
Han kopplade upp ett par högtalare med ett par kablar och vi lyssnade, sedan kopplade han upp en till likadan kabel från förstärkaren och plockade blecken.
Vid lyssning så ville han visa att det inte lät på samma vis.
Det blev ju en förändring, men berodde den på ändrad resistans, induktans, reaktans, moms eller vad?
Detta hade han inget svar på...

Principiellt så är ju en Biwiring en ökning av kabelarean vilket bör leda till reducerad resistans, dessutom så ändras ju övriga elektriska egenskaper också.

Det riktigt roliga experimentet borde ju vara att Bi-wira med en uppsättning kablar och jämföra detta med en kabel som har samma tvärsnittsarea som summan av de andra två. Då kanske man kan komma någon vart med frågan själv.

Fast detta sista var ju nästan OT och inte alls svar på SC <==> LTS.
Den frågan tycker jag att Stefan har svarat på redan på ett sett som stämmer överens med mina uppfattningar.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
paa
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by paa »

I detta inlägg på Faktiskt, har iö kommenterat Stigs tunna kablar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 054#425054
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

Hej
Det var en klurig tråd, mycket utav tyckande, men iö har ju rätt i det han skriver :D
Följ länken ovan och läs vad iö har att säga i frågan om högtalarkabel !! :!:
Vill minnas att jag undrade över hur tunn tråd Stig använde när han demade OA-2212:orna, när dessa var nya, dyra och ouppnåliga (just då).

Nitty Gritty
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

Jepp, Martin

Frågan gällde högtalarkabel till Calssonhögtalare, det är som du själv skrev "om hur högtalartillverkare förhåller sig till kabelfrågan när de designar högtalare", Stig hade ett "förhållande" i kabelfrågan till sina 70-tals och 80-tals högtalare, 0,5 ohm. Så visst finns (fanns) det högtalartillverkare som hade koll på högtalarkablarna!!

Nitty Gritty
Martin Dellstig wrote:Hej!

LTS skriver att deras mått ger samma resistans och induktans om det är rätt citerat.
Jag tror att induktansen inte var med i debatten tidigare.

Jag tycker att det Stefan skrev låter vettigt på alla sätt.

Sedan så är ju frågan om hur högtalartillverkare förhåller sig till kabelfrågan när de designar högtalare.
Har alla samma ideal, exv 1 Ohm? Tar alla med detta i dimensioneringen av konstruktionen?

Frågan ger ju en del belysning på kabeldebatten i stort.

Jag var och lyssnae hos en Hifihandlare vill tillfälle som ville belysa värdet av Bi-wiring.
Han kopplade upp ett par högtalare med ett par kablar och vi lyssnade, sedan kopplade han upp en till likadan kabel från förstärkaren och plockade blecken.
Vid lyssning så ville han visa att det inte lät på samma vis.
Det blev ju en förändring, men berodde den på ändrad resistans, induktans, reaktans, moms eller vad?
Detta hade han inget svar på...

Principiellt så är ju en Biwiring en ökning av kabelarean vilket bör leda till reducerad resistans, dessutom så ändras ju övriga elektriska egenskaper också.

Det riktigt roliga experimentet borde ju vara att Bi-wira med en uppsättning kablar och jämföra detta med en kabel som har samma tvärsnittsarea som summan av de andra två. Då kanske man kan komma någon vart med frågan själv.

Fast detta sista var ju nästan OT och inte alls svar på SC <==> LTS.
Den frågan tycker jag att Stefan har svarat på redan på ett sett som stämmer överens med mina uppfattningar.

Med vänlig hälsning

Martin
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Jo frågan var mer generell, hur SC har tänkt och även IÖ vet jag, sedan vet jag att andra har tänkt på andra resistanser, har en gång talat med en som sade 0,25 Ohm, t.ex.

Frågan jag avsåg var mer i stil med tar ALLA konstruktörerr med resistansen i beräkningen och använder man lika stor resistans (plus andra elektriska egenskaper)?
Eller blir det vad det blir? Alltså efter de kablar som den aktuella konstruktören använder?

Att det tillmäts kablar så stora skillnader beror väl troligen på att de har olika elektriska egenskaper.
Leker vi med tanken att alla tillverkare hade samma ideal, hörselförmåga, kablar, referensanläggningar, samma referensmusik och samma testförfarande hade vi ju antagligen fått högtalare som var mer likartade än idag. (Precis som på 80-talet när väldigt många nya Amerikanska bilar såg ut som en något större volvo 740, då hade man samma datamodeller vid formgivning och luftmotståndsberäkningar.)
Med ett förfarande som detta hade vi kanske kunnat börja sälja kablar som klassades efter ljudideal.
Detta är en mörkare kabel, detta är en ljusare kabel, denna kabel framhäver...

Så min ståndpunkt är att kablar hanteras som ormolja och inte som vetenskap.
Eller så höljs, med avsikt, de vetenskapliga rönen i dimma...
Den kabelpåverkan som finns har alltså sin början redan vid högtalrens konstruktion.
Därför tycker jag att högtalartillverkaren borde ange hur han sett på kabeln i manualen till högtalaren.

Fast egentligen lägger jag inte så stor vikt på kablarna, jag bara irriterar mig på allt hokus-pokus kring dem :oops:

Hoppas jag lyckades förtydliga vad jag menade tidigare genom detta inlägg.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Jo frågan var mer generell, hur SC har tänkt och även IÖ vet jag, sedan vet jag att andra har tänkt på andra resistanser, har en gång talat med en som sade 0,25 Ohm, t.ex.

Frågan jag avsåg var mer i stil med tar ALLA konstruktörerr med resistansen i beräkningen och använder man lika stor resistans (plus andra elektriska egenskaper)?
Eller blir det vad det blir? Alltså efter de kablar som den aktuella konstruktören använder?

Att det tillmäts kablar så stora skillnader beror väl troligen på att de har olika elektriska egenskaper.
..............
Den kabelpåverkan som finns har alltså sin början redan vid högtalrens konstruktion.
Därför tycker jag att högtalartillverkaren borde ange hur han sett på kabeln i manualen till högtalaren.

Fast egentligen lägger jag inte så stor vikt på kablarna, jag bara irriterar mig på allt hokus-pokus kring dem :oops:

Hoppas jag lyckades förtydliga vad jag menade tidigare genom detta inlägg.

Med vänlig hälsning

Martin
Gott så Martin.
Vem är inte trött på hokus-pokus och högtalarkablar :evil:
Roten till denna tråd, var och är:
Vilken högtalarkabel skall inköpas till Carlssonhögtalarna?

Jag vet sedan tidigare att olika kabelmontage ger ett hörbart förändrat ljud (i olika stor/mindre omfattning).
Vad jag vet är att "någonstans" hade jag en uppgift nedtecknad gällande högtalarkabel för Carlssonhögtalare men kunde inte återfinna anteckningarna, så länken till IÖ var värdefull, och som bekant, några pusselbitar här och där kan sätta fart på minnet :idea: (ibland).

Anser därmed att frågan om högtalarkablar till Carlssonhögtalarna är utredd; använd Stigs egna uppgifter om kablarna.
:D

Nitty Gritty

PS
Du närmar dig Stigs tankar (nedtecknade) om ljudbilden, där hans åsikter om bas och diskantkontrollerna på förstärkarna är som ett "substitut" just för att man inte har studions förstärkare och högtalare/monitorer hemma i lyssningsrummet.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej igen!

Observera bara att Sonab skriver bör inte överstiga ett Ohm.

Skall du byta/köpa nya kablar tycker jag att EKK enligt LTS är ett utmärkt val, man kan ju göra dem snyggare om man vill förstås...
Däremot tycker jag inte att du behöver bry dig om konjugatlänken som de skriver om någonstans.

Kika lite på "DIY Högtalarkablar" samt även "Bygg LTS lågimpediva högtalarkabel" Den sista är den med konjugatlänken.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply