B65 oa II element i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Stefan Björklund »

Nitty Gritty wrote:Om inte Hifi Kit får köpa elementen, vem skall då se till att högtalarna finns tillgängliga för renovering av Carlssonhögtalarna?
Som det nu ser ut så väntar rätt många på att nästa leverans skall dyka upp.

Nitty Gritty
Förhoppningsvis kommer det ju en sändning (av för mig okänd storlek) den 25 aug till HiFi Kit.
Mitt råd till alla som är intresserade av B65 oa II är att köpa det man behöver så snart som möjligt då denna möjlighet ges.

Efter denna sändning verkar det ju vara så att det blir svårt för SSC och HiFi Kit att köpa elementet då det blir till att binda upp ca 300000 kr per år i element (lager) (i portioner om kanske 37500 kr/avropstillfälle) för ett element som har en markand som redan är relativt mättad, -ja hur många OD11, OA12 och OA14 kan det finnas kvar därute som väntar på element? Nyproduktion av en ny OA60 i volymer som skulle motsvara vad som måste beställas förefaller långsökt då OA58 såldes i 309 par under 3 år, och då fanns distribution och försäljningsled organiserade, något som inte finns nu.

Inträffar detta kan man ju hoppas på att SSC hittar ett annat element som fyller kraven som finns kommersiellt tillgängligt i de volymer det är frågan om.

Om SSC inte gör detta kan man ju hoppas på att Larsen/Naqref hittar på en lösning för de som behöver det på samma sätt som för OA50, OA51, OA52 och OA116 (OA116 i Naqref/Steindl regi), fler modeller är kanske på G.

Om inget av detta fungerar får vi Carlsson entusiaster reparera våra gamla element och nöja oss med det ljud detta ger!
Eller ta saken i egna händer och prova ut sådant som låter bättre än de ursprungliga elementen.

Hur som helst så får vi då bara inse hur bortskämda vi varit med uppgraderingar, nya element etc. etc. Räkna upp fler högtalarfabrikat än Carlsson som har haft denna service för sina entusiaster!

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

Hm,
tankfulla ord, hoppas då att även 2212:orna finns med på ett hörn, det krävs 8 element per par så det blir en hel del som går åt, låt oss säga en renovering av 10 par 2212:or genererar 80 element (det finns väl minst de fyrdubbla antalet av 2212:orna som inte är renoverade ännu) det motsvarar 40 par av OD11/OA-12/OA-14. Lägg därtill OA-116 samt snikmodellerna av OD11.

Det låter som om det blir lite panikartat i slutet av augusti för dem som står på tur att införskaffa nya B65 oa II element :(

Vår förhoppning får väl ändå vara att "trycket" på dessa element kvarstår några år, så att alla som vill får möjlighet till att införskaffa de senaste Carlsson elementen. Annars ett tråkigt slut på en lång era. Det finns nog en och annan därute som fortfarande letar efter "sitt ljud/carlsson högtalare". :D

Låt oss hoppas att kommer tid så kommer råd.

Nitty Gritty
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: B65 oa II element i OA14

Post by nagref »

Stefan Björklund wrote: Om SSC inte gör detta kan man ju hoppas på att Larsen/Naqref hittar på en lösning för de som behöver det på samma sätt som för OA50, OA51, OA52 och OA116 (OA116 i Naqref/Steindl regi), fler modeller är kanske på G.
Det står ett par OA12 hemma hos mig för vidare äventyr. 8-)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Stefan Björklund »

Ett par OA14 lådor går nog att ordna fram här i Trollhättan som du kan få leka med under valfri tidsrymd...

PS.

Nå plåt inhandlades i dag så i morgon spelar OA50 LE för fullt... :P
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

:o :( :x

Typiskt, Tymphany (fabriken) har ånyo flyttat fram leveransen av B65 oa II till 15 oktober :evil:
De (Tymphany) "skyller" på att något inte stämmer och att de har "problem" med någon detalj.

Trist att åter igen, behöva vänta på leveranser . . . . .
Å andra sidan, KT-23:orna kanske, kanske, ligger på lut vid den tidpunkten, då kan ju båda jobben bli fixade samtidigt :D
Voro rackarns trevligt om alla element byttes ut vid ett och samma tillfälle.

Den som väntar på något gott. . . . .

/N.G.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: B65 oa II element i OA14

Post by nagref »

Kanske är problemet att de "råkar" har skrotat pressverktyget. Uppriktigt så tror jag inte det finns något produktionstekniskt problem utan möjligen mer om ovilja. Från vem kan man spekulera. Det väljer jag dock att inte göra utan konstaterar bara att detta är ett rätt trivialt element att tillverka och Tymphany inte har några problem med den biten öht.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

nagref wrote:Kanske är problemet att de "råkar" har skrotat pressverktyget. Uppriktigt så tror jag inte det finns något produktionstekniskt problem utan möjligen mer om ovilja. Från vem kan man spekulera. Det väljer jag dock att inte göra utan konstaterar bara att detta är ett rätt trivialt element att tillverka och Tymphany inte har några problem med den biten öht.

Jasså, det finns (fanns) bara ett enda pressverktyg för 6,5:or ? Och så har dom skrotat just detta verktyg ? Och detta kommer direkt från Tymphany ?

Och ovilja mot; vad/vem/varför ?

Om detta element är så trivialt, och att det är en restpost sedan tidigare beställningar (som du tidigare hänvisade till), så varför levereras det då inte ?
Det finns väl förhoppningsvis någon form av affärsmoral och/eller affärsetik som styr upp detta, eller?


/N.G.
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: B65 oa II element i OA14

Post by tjus »

Man börjar ju undra vem det är som äger avtalet och beställningen. Någon som vet ?

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Mon 24 Mar 2008, 21:29

Re: B65 oa II element i OA14

Post by Nitty Gritty »

tjus wrote:Man börjar ju undra vem det är som äger avtalet och beställningen. Någon som vet ?

Hälsningar Lars

En gissning !
Min gissning är att SSC har specat elementet för tillverkningen. De har kanske även styrt upp vem som får beställa detta element.

OBS, detta är just vad det är, min gissning !

/N.G.
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Re: B65 oa II element i OA14

Post by CCL »

Hello boys!

Är en gammal renoverare :ugeek: som fixade till mina OA14 med CT62 i Y-formering, SC 4 basar och .3 modifierat filter för några år sedan. Har nu blivit helt förvirrad om det vore någon id'e att byta till nya basar (B65 OA II) i oktober? Om jag inte villat bort mig helt bland alla inlägg så bör man alltså modifiera filtret igen, för den nya basen? Eller är det överkurs? Dessutom har jag uppfattat det som om den nya modifieringen ännu inte sett dagens ljus.

Martin, Stefan m.fl: kan man få ett råd? :roll:

// C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 82 guests