Rätt baselement i OA 14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by robban61 »

Du sa i ditt första inlägg att det var nya element och det kanske det är men om det är rätt element är frågan..(?) Anser du dig för bakom ljuset skall du naturligtvis påpeka det till säljaren. Han kanske i sin tur är förd bakom ljuset av en annan säljare och trott att allt är ok..

Knepigt det där, det figurerar mycket konstigt på marknaden :roll: Jag har haft tur (nästan hela tiden) och endast köpt högtalare som behövts kantas om/renoveras. Men numera kan jag direkt se om det är nåt är lurt eller nåt fel med elementen! Skall tillägga att mina första Carlsson som köptes för fyra år sedan var en Oa5 mod2 som visade sig vara en byggsats, men det märkte jag först när jag besökt CP för första gången! Det fanns inget frontemblem på dom ej heller någon justerbar dämpkorg. Efter det har det gått bättre!

Hoppas du får blodad tand och fortsätter att utforska Carlssonvärlden för man lär sig hela tiden! Dessutom spelar dom musik på ett sätt som inte många andra högtalare gör till en billig peng dessutom!

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by tjus »

Har definitivt fått blodad tand av detta. Som sagt man lär så länge man lever. Blir väl så att man får besöka HiFi kit då.

H Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by robban61 »

Det finns billigare alternativ än B65 II Här.. http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =22&t=4030
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by CCL »

Hej !
Om jag inte minns fel är 833 413-elementet ett Peerless 6,5" "standard" som såldes hos Hifi-kit som (något felaktigt kallat) ersättningselement på 80-90-talet. Skillnaden, vad jag vet, är att det inte gick riktigt lika djupt i basen.

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by snillet »

Grävde lite i katalogarkivet och fann den, är frågan om det "felaktiga" men brukbara elementet.

Image
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by tjus »

tack snillet, från vilket år daterar sig produkt bilden ? Noterar att det står Sonab efter typbeteckningen. Kan man förmoda att detta inte var sanktionerat av Carlsson/Sonab/SSC. Nåväl får väl fatta beslut huruvida ett par serie 6 högtalare ändå skall införskaffas, det är mycket psykologi i detta.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by snillet »

tjus wrote:tack snillet, från vilket år daterar sig produkt bilden ? Noterar att det står Sonab efter typbeteckningen. Kan man förmoda att detta inte var sanktionerat av Carlsson/Sonab/SSC. Nåväl får väl fatta beslut huruvida ett par serie 6 högtalare ändå skall införskaffas, det är mycket psykologi i detta.

Hälsningar Lars
1997, saxat ur hifikitkatalogen.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Gert
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Thu 14 Feb 2008, 22:23

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by Gert »

Jag har sett och lyssnat till just ett par sådana element. Det som förvånade mig är att de knappast rörde sig trots tungt, högt, bastryck. Vanligen pumpar ju baselement på rätt bra. Har det med filtren att göra?
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by snillet »

Gert wrote:Jag har sett och lyssnat till just ett par sådana element. Det som förvånade mig är att de knappast rörde sig trots tungt, högt, bastryck. Vanligen pumpar ju baselement på rätt bra. Har det med filtren att göra?
Dom skall vara väldigt väl avpassade mot Carlssonhögtalarna om jag förstått det hela väl, men de saknar bland annat lite slagläng så de blir inte samma "bett" i basen som med riktiga element.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 50
Joined: Wed 02 Jan 2008, 22:56
Location: Södertälje

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by tjus »

Hej...

Jag tog ett tag i kassan och införskaffade ett par splitter nya basar som jag nu håller på och spelar in. Det är svårt att avgöra huruvida dessa låter markant bättre, man måste nästan köra någon form av a-b test för att avgöra. Nåväl, nu har jag i alla fall ett par fullgoda OA 14 med OK element i, nya filte kondingar och nytt kablage. Dessutom så har jag ju ett par element utifall att jag snubblar över något renoverings objekt.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests