INFO OM NYA BREDBANDAREN...

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

INFO OM NYA BREDBANDAREN...

Post by Ivil »

Hej! Tänkte visa ett litet citat från IÖ om vad som kan vänta sig av nya bredbandaren (ersättaren till bla oa5).

"Den nya bredbandaren (vars namn inte ännu är knackat i sten) kommer att vara så lik AD9710 som möjligt ur två avseenden, närmare bestämt:

1. Tonkurva och spridning i mellanregistermrådet.

2. Passning i lådan.


Ur andra kommer den att skilja sig en del. Närmare bestämt dessa:

1. Högre effekttålighet.

2. Lägre distorsion.

3. Längre slaglängd.

4. Större och snyggare avrullning över ~8 kHz (eftersom endast kolboxen använde det bredbandigt, och det var ändå ett 800-element som den nya inte avser ersätta).

5. Starkare motor och lika mycket tyngre rörligt system. (Således att verkningsgraden blir samma, strömningsdämpningen (som var en olycklig källa till distorsion) kan elimineras eller minskas, och slutligen så att högtalarens blir kapabel att spela djupare frekvenser än de ungefärligen 50 Hz som en OA-5 klarar. Gränsen sätts av att AD9710 helt enkelt är för motorsvagt för att orka driva basreflexsystemet. Samma motorsvaghet är orsaken till att strömningsdämpningen behövs för att kontrollera membranet så att det inte beter sig resonant och fult i basområdet.

6. Gjutet shassie för bättre värmeavledning.

7. Och lite annat smått och gott...


Om detta räcker för att du skall tycka att högtalaren tagits till en ny nivå vägar jag inte uttala mig om, men det kommer att räcka för att jag skall tycka det. I varje fall när det nya diskantelementet också är färdigt.


Vh, iö"
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests