Bumlig bas i oa52.3

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by s.b »

Tätningslist behövs , Hifikit har en som är bra ,men bumlig bar tror jag inte en list kan råda bot på..tyvärr
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Stefan Björklund »

nagref wrote: Dessutom så är problemet med den typ av tätning som användes (godkänd av den store Stig naturligtvis och föreslagen av Scan Speak) i OA50, OA51, OA52 och OA58 (en form av lim) inte problematiskt med de gjutna stabila elementen som används till OA51 och OA52. Det var faktiskt inget egentligt problem i OA50 heller. Problemet uppstod i samband med B65oa samt B65oa II som har en betydligt vekare korg (än Stigs egna element SC165) som deformeras när den spänns fast.
Jag har uppgraderat 8 par OA51 och det där limmet (coating) sitter som berget och är tätt på dessa i alla fall, samma borde gälla OA52 med samma element.

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Per Gulbrandsen »

Självklart ska det finnas en tätningslist bakom elementen i alla seriösa högtalarkonstruktioner. Men avsaknad av tätningslist är sannolikt inte upphov till problemet som denna tråd startade kring, nämligen bumlig bas i OA-52. (Tråden handlar inte om B65oa - lite skärpning här tack!)

Jag tror vi förr eller senare måste erkänna att OA-52 - om än kanske den läckraste och häftigaste av alla högtalare som någonsin tillverkats - att OA-52 behöver köras med lite volym för att vakna.

Jag har ägt och levt med OA-52 i alla upptänkliga varianter och uppgraderingsnivåer och detta problem har ständigt förföljt modellen i mina rum: på låg volym låter basen ofta bumlig, innesluten, otydlig och dov. Det är onekligen märkligt eftersom hela den övriga ljudbilden är så intakt och bråddjup vid alla volymnivåer. Och så fort modellen får lite kräm låter så låter den så knäckande realistiskt och levande att man aldrig vill byta till något annat i hela sitt liv!

Men problemet med bumlighet är inte helt omöjligt att förklara.
Orsaken är - så långt jag fattat - en och samma i alla varianter av OA-52, nämligen golvreflexerna.
Ju lägre volym desto tydligare hörs de störningar som reflexerna från golvet ger en högtalare med elementen så lågt placerade som i detta fall. Problemen försvinner så fort du drar på.
Men vid lägre lyssning kan mumlandet bli tradigt och nästan plågsamt i sin dysterhet.

Så i min bok:
Ska man äga ett par OA-52 behöver man kunna spela lite högt, gärna en volym som kan påminna om realistiskt musicerande. Men då knäcker OA-52 å andra sidan nästan allt på världsmarknaden...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Per Gulbrandsen »

Självklart ska det finnas en tätningslist bakom elementen i alla seriösa högtalarkonstruktioner. Men avsaknad av tätningslist är sannolikt inte upphov till problemet som denna tråd startade kring, nämligen bumlig bas i OA-52. (Tråden handlar inte om B65oa - lite skärpning här tack! ;) )

Jag tror vi förr eller senare måste erkänna att OA-52 - om än kanske den läckraste och häftigaste av alla högtalare som någonsin tillverkats - att OA-52 behöver köras med lite volym för att vakna.

Jag har ägt och levt med OA-52 i alla upptänkliga varianter och uppgraderingsnivåer och detta problem har ständigt förföljt modellen i mina rum: på låg volym låter basen ofta bumlig, innesluten, otydlig och dov. Det är onekligen märkligt eftersom hela den övriga ljudbilden är så intakt och bråddjup vid alla volymnivåer. Och så fort modellen får lite kräm låter så låter den så knäckande realistiskt och levande att man aldrig vill byta till något annat i hela sitt liv!

Men problemet med bumlighet är inte helt omöjligt att förklara.
Orsaken är - så långt jag fattat - en och samma i alla varianter av OA-52, nämligen golvreflexerna.
Ju lägre volym desto tydligare hörs de störningar som reflexerna från golvet ger en högtalare med elementen så lågt placerade som i detta fall. Problemen försvinner så fort du drar på.
Men vid lägre lyssning kan mumlandet bli tradigt och nästan plågsamt i sin dysterhet.

Så i min bok:
Ska man äga ett par OA-52 behöver man kunna spela lite högt, gärna en volym som kan påminna om realistiskt musicerande. Men då knäcker OA-52 å andra sidan nästan allt på världsmarknaden...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Stefan Björklund »

Ranefjord...

Om det nu är golvreflexen som spökar och du gillar utseendet på OA52 så får jag väl ta med Larsen 6 ner nästa lördag då så du får testa ;)
Problemet löst :)

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Ranefjord »

Jag delar inte riktigt uppfattningen att 52orna måste spelas högt. Jag har hört 52orna ett otal gånger låta precis hur fint som helst i basen på normala nivåer. 51orna är distinktare dock =).

Om jag ska montera en tätningslist, ligger tätningslisten innanför skruvhålen till elementet, eller måste man göra små hål i tätningslisten?

tack =)
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by nagref »

Ranefjord wrote:Jag delar inte riktigt uppfattningen att 52orna måste spelas högt. Jag har hört 52orna ett otal gånger låta precis hur fint som helst i basen på normala nivåer. 51orna är distinktare dock =).

Om jag ska montera en tätningslist, ligger tätningslisten innanför skruvhålen till elementet, eller måste man göra små hål i tätningslisten?

tack =)

Konstatera om det behövs tätningslist först (vilket jag betvivlar starkt) innan du ens gör några funderingar på att montera en. Det ska inte behövas med den tätningsmetod som används hos OA51 och OA52 när man har de element som används.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Jocke »

Kan ju vara en lösning att höja dom lite från golvet. Gör susen för ljudbilden oxå!

/Jocke
IngOehman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Nov 2005, 14:12

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by IngOehman »

Ranefjord wrote:Men vad tror ni om den där tätningslisten? Man kan ju tolka nyhetsbrevet som om Larsen har begått ett brott värre än det värsta när han har valt att inte använda sig av tätningslisten.
Nejdå, inget brottsligt. :-) Men nog tyckte vi att det var lite märkligt att det inte blev
någon tätlist trots upprepade påpekanden.

Hur som helt är det ju inget stort problem - bara att sätta dit den där tätlisten så blir
det ju bra! Lämplig tätlist kan köpas från HiFi-kit.


När det gäller trådens problem kan jag tyvärr inte bidra med något annat än spekula-
tioner, och de lutar isåfall mot att peka på problem med själva rummet.


Vh, iö

- - - - -

PS. Angående kritik mot korgen på Carlsson B65oa kan nämnas att det är precis
samma korg som användes på de senare versionerna av SC165. Den äldre tjock-
plåtigare korgen som bland annat användes på 70-talet är mycket sämre, även
om den förvisso är lite tjockare.
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Re: Bumlig bas i oa52.3

Post by Ranefjord »

IÖ: Tror också att problemet beror på rummet. Nu ska vi ju inte överdriva bumligheten heller. Det är det där lilla sista som jag vill ha bort ;). Egentligen stör jag inte mig speciellt mycket på det. Orkar nog inte montera tätningslisten för närvarande, även om jag har den hemma (men kanske sen, bara för att stilla min nyfikenhet :P). Det är skönt med OA52or iallafall. Ingen j-vla hifilyssning i pole-position mer tack! Back to roots =P.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 59 guests