högtalarkabel till oa-51.3/2?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Katmandhu
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 29 Nov 2005, 23:14

högtalarkabel till oa-51.3/2?

Post by Katmandhu »

Hej

Är det någon som kan vägleda mig vilken högtalarkabel jag ska köpa för att matcha mina oa-51.3/2 (lyxversionen)?

Övrig utrustning är S.A.T. Amplifix förstärkare och Hegel CDP2A mk2.

Mvh,

Michael
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

EKUA
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Supra funkar väl åxå? Jag har beställt Supra Classic 2x2.0mm2 till mina stundande oa51:or. 4m kabel till varje låda. Detta funkar väl? Eller vad säger ni...
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Kör EKK, det är så snyggt! 8)
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 123
Joined: Wed 29 Oct 2003, 15:21
Location: Örebro

Post by shuffle »

Jag har Supra Ply 3.4s (tror jag dom kallas!) till mina men har å andra sidan inte provat nåt annat så det är svårt att tycka något :?
Bra låter det iallafall :D
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Post by Tre Rosor »

Ajdå! Detta är ett mycket kontroversieltt område, som ger lika mycket (minst) frågor som svar. Se ex.vis diskussioner om detta på forumet Faktiskt.se. Själv är jag tveksam till om det inte är en förväntad upplevelse som gör att man tycker att en ny kabel låter på ett speciellt sätt. Själv föredrar jag QED Silver Anniversary XT vid val mellan denna och Supra Ply 3.4 som jag också använder.

Länk till en test av dessa budgetkablar.

http://www.avreview.co.uk/news/article/ ... 53/v/1/sp/

en annan länk

http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html

ytterliggare en

http://www.smartson.se/test/ljud-bild/1 ... i-test.htm

Söker du på nätet kan du hitta hur mycket som helst, men som sagt i vilken grad har kablar betydelse för ljudet?

Skriv gärna om din uppfattning efter köp och provlyssning.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Stefan Björklund wrote:EKUA
Den är väl lite klen den :wink:
man kan kanske köra med dubbla kablar?
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Mono

Post by lennartj »

Om du inte är lika radikal som jag utan har kontakterna kvar på utsidan av högtalarna och därmed lätt kan byta kablar - spela i mono (alla har väl monoknapp på sina förförstärkare? :)
Se till att ljudet kommer från en stabil punkt i mitten i hela frekvensområdet och vid alla former av dynamiska förlopp (annars har du problem någon annanstans).
Byt kabel i EN kanal, lyssna noga på varierad musik på olika nivåer.
Är punktformigheten och kvar och stabil, så är kablarna likvärdiga.
Behåll den billigaste och använd i båda kanalerna.
Om ljudbilden börjar röra sig vid olika frekvenser, notera noga vad som händer så vet du bättre vilka skillnader du ska lyssna efter när du jämför på vanligt sätt med ett kabelpar i taget i stereo, för vad du upptäckt i mono är verkliga skillnader och inte inbillade, som man kan lura sig till när man inte blindtestar. Detta hjälper dig inte att välja vad som är mest rätt, men du du undviker att betala dyrt för något du kanske tror är bättre, men som du i själva verket inte hör skillnad på.
User avatar
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 123
Joined: Wed 29 Oct 2003, 15:21
Location: Örebro

Post by shuffle »

Tre Rosor wrote: Själv föredrar jag QED Silver Anniversary XT vid val mellan denna och Supra Ply 3.4 som jag också använder.
Klart man blir nyfiken, vilken eller vilka egenskaper hos QED får dig att föredra denna?

MVH
Janne
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Post by Tre Rosor »

Citerade egenskaper nedan fick mig att välja denna, vilka stämmer mer på vad jag eftersöker (mikro dynamik, tight bas) än vad Supra levererar. Men som sagt om jag verkligen hör det beskrivna eller i testet beskriven skillnad, kan jag inte med fog påstå att så är fallet. Kanske var det min förväntan som gör att jag tycker mig höra dessa skillnader? Jag kan inte bevisa något, bara subjektivt tycka.

"...The result is a fine cable with a fast, tight bass and a timely eager presentation that enhanced the music without giving the impression of adding that effect on its own. It displayed an impressive resolve of micro dynamics, the level differences between notes,..."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 62 guests