Angående nytt baselement till OA116/2212

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
M_N
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Thu 03 Mar 2005, 22:43

Angående nytt baselement till OA116/2212

Post by M_N »

Undrar om någon med koppling till SCC kan klargöra planerna för baselementet till OA116/2212.

Det har ju tidigare från SCC informerats om att 5,3-ohmselementet i 116/2212 ska få en helt egen ersättare, (tex i elementläges-tråden, http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2370). Men, idag ögnade jag igenom sidan med renoveringstips och där stod bla följande:
B65-oa II kommer bara att säljas i 8 ohmsversion och för de applikationer där tidigare 16 ohms och 5,3 ohmselement använts förbereds istället filtermodifieringar som kommer att presenteras under -07.
Så, hur ser planerna ut? Kommer det ett nyutvecklat baselement, eller kommer det en filtermod för B65-oa II (8 ohm) som bas i 116/2212?

Mikael
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Per Gulbrandsen »

Hmm, inser nu att den nya skrivningen på renoveringstips inte blev bra. Så här ska det vara:

De filtermodfieringar som ska komma under året för att anpassa originalfiltren till de nya basarna Carlsson B65-oa II handlar om:

1. Att göra (mycket små) modifieringar i 70- och 80-talsmodeller där det idag sitter vanliga 8 ohmare (Sonab OD-11, OA-12/14/2212 och Carlsson OA-50).

2. Att anpassa basfiltren på Sonab OA-116 och OA-2212 till de nya Carlsson B65-oa II som ersättare för de gamla Sonab/Peerless 5,3-ohmarna.

Men dessutom kommer det i år ytterligare filtermodifieringar för:

3. Att anpassa basdelen på Sonab OA-116 och OA-2212 till de kommande Carlsson 7-tums basmonstren som SSC snart har klara och som kommer att ta båda dessa fina 70-talshögtalare till nya höjder.

4. Att anpassa äldre och nya kommande versioner av Carlsson OA-51 och OA-52 till dessa nya Carlsson 7-tumsbasar. Här ska det alltså som vanligt både gå att uppgradera sina gamla Carlssonhögtalare och köpa helt nya.

Jag har sett det nya Carlsson 7-tumselementet och ni kommer att älska det. Men det kommer inte att släppas förrän det dräper ScanSpeak 18W/8545, och det kommer det att göra, var så säkra.
Blev det klarare så? Hoppas det!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
M_N
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Thu 03 Mar 2005, 22:43

Post by M_N »

Hej Per och tack för informationen.

Några följdfrågor kring OA116 vilket är den modell jag snöat in på.

Fortfarande gäller väl att det även kommer en filtermod som gör att B65-oa II (8 ohm) kan användas som mellanregister istället för det tidigare 16-ohmselementet?

Sedan undrar jag om man fritt kommer att kunna kombinera basar och mellanregister? Det uppstår ju nu ett antal möjliga elementkombinationer från olika tidsperioder s.a.s. Alltifrån omkantade originalelement via de nyare W65-oa/5,3 & B65-oa/16 till dagens B65-oa II samt den kommande 7-tumsbasen.
Exempelvis så har jag uppgraderat ett av mina 2 par 116 med CT62:or inkl moddat diskantfilter samt nya B65-oa/16. Basarna är omkantade originalelement eftersom jag blev utan W65:or. Har därför ännu inte rört bas- och mellanregisterfiltren då jag ville avvakta de nya alternativen.
Kommer dessa två nya alternativ till bas i OA116 att kräva en annan modifiering av mellanregisterfiltret (till 16-ohmaren) än den som idag beskrivs i kompendiet?

Thanks,
Mikael
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ja, B65oa-II ersätter original mellanregister 16 ohm med en kommande filtermodifiering-

Angående nya basar (ersätter 5,3 ohm) är det för tidigt att svara på frågan om att blanda element från de olika generationerna.
Vi vet helt enkelt inte ännu. Frågan går inte att besvara förrän serieelement finns.

Men den som väntar på något gott..

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ingemar
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Thu 19 Dec 2002, 21:17
Location: Sällinge

Re: Angående nytt baselement till OA116/2212

Post by Ingemar »

När kommer de nya 7 tums ScanSpeak-elementen ?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 55 guests