OA-12, OA-14 eller OA-116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
simme
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 29 Nov 2006, 15:56

OA-12, OA-14 eller OA-116?

Post by simme »

Är på väg att införskaffa ett par Carlsson högtalare men kan inte bestämma mig för vilken. Valen står mellan OA-12, OA-14 och OA-116. Har lyssnat på OA-12 men skulle vilja ha något med djupare bas, funderat en del på OA-116. Skulle vara tacksam över lite åsikter och tankar om de olika högtalarna.

Angående min musiksmak så är jag i stort sett allätare när det gäller musik från 60, 70 och 80-talet. Allt från Dolly parton och Elton John till Black Sabbath och Rolling Stones.

PS. finns det något sätt att veta om det är riktiga Carlsson högtalare man är på väg att köpa och inga byggsatser eller kopior?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

OA-12, OA-14 och OA-116 är endast sålda som färdiga högtalare, byggsatser till dessa fanns aldrig från Sonab och ABS baffeln torde vara nästan omöjlig att hantverksmässigt kopiera så Räkna du med att allt du hittar med rätt beteckning är original.

OA-14 är lite kraftigare i fylligare i basen pga volymen, en del anser att OA-12 är rappare. Mest potent är förstås OA-116.

Ju större modell desto högre renoveringskostnad

Hur stort rum har du?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
simme
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 29 Nov 2006, 15:56

Post by simme »

Rummet är på ca 20m^2, men vill gärna ha ett par högtalare man kan växa med och använda i större rum (när den dagen kommer).
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Varför denna begränsning i val av högtalarmodell?

Post by Tre Rosor »

Har du inte funderat på OA-58/OA-60? Dessa kan du ju provlyssna på i butiker spridda över landet, eller säkerligen hemma hos någon entusiast? Är själv Motalabo om det kan passa i avstånd. Jag törs (nästan?) lova utan att ha lyssnat på OA-116 (har själv OA-14/OA-58) att nämnda modeller låter bättre än denna. Den nya diskanten är ett lyft ljudmässigt som inte de äldre matchar. De är också helt suveräna som hemmabiohögtalare med dess djupa bas. Kopplade själv ur min subbas p.g.a. detta. Dessutom är de mer möbleringsvänliga.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Varför denna begränsning i val av högtalarmodell?

Post by Tyko »

Tre Rosor wrote:Den nya diskanten är ett lyft ljudmässigt som inte de äldre matchar. De är också helt suveräna som hemmabiohögtalare med dess djupa bas. Kopplade själv ur min subbas p.g.a. detta. Dessutom är de mer möbleringsvänliga.
Om man får tag CT62 diskanten så tycker nog jag att den matchar den nya bra. Den djupa basen får du även i oa14 och oa116. Dom nya högtalarna har liksom ett helt annat ljud, kanske mer exakt. Sedan är det väl en smaksak vilket man föredrar. Dom äldre har ju ett utseende i en helt annan klass. Svårslagen design på dom lådorna! Skulle vara oa52 or då som jag kör med numera...... :D :D :D
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Post by peter j »

Jag skulle rekommendera OA 116, min absoluta favorit av dem jag själv ägt och jämfört. Har dessutom en byggkvalitet som de nya inte når upp till. Om jag skulle rangordna:
1. OA 116
2. OA 51.3 ( skulle erövra toppen med ett basstöd/basmodul) :)
3. OA2212
4. OA 12
5. OA 52
6. OA50
7. OA 14
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det finns ju en prisaspekt på frågan också.

Vad vill man betala?

OA-116 är ju mycket svårslagen men dyr att renovera.
4 st 6,5" och 12 st diskanter kostar ju betydligt mer än de andra modellerna vid uppgradering.

Jag hade nog själv satsat på OA-14 fast kan man kanta om själv så är det ju ongen större skillnad i pris på OA-116 och OA-14.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
simme
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 29 Nov 2006, 15:56

Post by simme »

Vad jag räknat så blir inte renoveringskostnaden så otroligt hög, man kan ju börja med bas mellanregister (ca 3200:-) och sedan fortsätta med filter, diskanter m.m. Borde väl egentligen inte kosta mer än runt 6 000:- att renovera OA-116, eller har jag missat något?

Vilka diskanter ska man satasa på, MT20, MT24 eller CT62?

Hur mycket ska man egentligen betala för ett par orenoverade OA-116?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

simme wrote:Vad jag räknat så blir inte renoveringskostnaden så otroligt hög, man kan ju börja med bas mellanregister (ca 3200:-) och sedan fortsätta med filter, diskanter m.m. Borde väl egentligen inte kosta mer än runt 6 000:- att renovera OA-116, eller har jag missat något?
... se'n finns det väl inte så mycket som slår känslan av att ha gjort det själv! (Tyvärr får jag nog aldrig uppleva detta när det gäller högtalare :cry: :oops: :roll: )
simme wrote:Vilka diskanter ska man satasa på, MT20, MT24 eller CT62?
CT62 - om Du får tag på nå'ra - dom tillverkas inte längre, men om jag fröstått det rätt ska det komma ersättare
simme wrote:Hur mycket ska man egentligen betala för ett par orenoverade OA-116?
Har diskuterats på forumet. Finns en tråd som heter "Priser OA116" med Roland Storm som författare om jag inte minns fel.

Björn
som tack vare s.b och Reference Audio har ett par 12:or i topptrim :D :D :D
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests