Varför namnbyte på OA58

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Förresten

Att Carlssonhögtalare från femtio- sextio- och sjuttiotalet vårdas, uppgraderas och lyssnas på i daglig drift måste ju vara ett kvitto på att principerna håller.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Exemplet med Saab999 handlade ju nu om att återanvända ett namn på ett misslyckat projekt. Inte att byta namn generellt

Ang. att bygga vidare med ett "inte perfekt" element är (vem har talat om mediokert...) kanske inte den bästa av idéer men här kan man ju ta till ytterligare ett bilexempel (tyvärr skrämmande nära sanningen)...
Olika omständigheter får GM europa att flytta Saab 93 tillverkningen till Tyskland (jmf Bas elementet till OA 58 tar slut)
Det blir inget att göra på fabriken i Trollhättan men GM europa försäkrar att vi skall nog hitta nån modell för er att producera, -det ska vara fina grejer så det tar en stund, ett halvår eller så... (SSC)

I detta sammanhang kan jag inte låta bli att inflika vad som står om OA60 under rubriken "väntan" på Carlssonplanet, jag vet inte om det CP's eller SSC's ståndpunkt:
Men tänk på att ju längre det tar, desto bättre blir den. De flesta kommersiella företag arbetar av ekonomi- och marknadsskäl efter strikta tidplaner, och inte sällan får produkterna lida för det. Så icke SSC!
Hur många företag/entreprenörer (läs t ex Larsen hifi som tillverkar och säljer Carlssonhgtalarna) klarar att verka under sådana förutsättningar.

Om man med denna stolta devis lyckas knäcka sin nuvarande tillverkare/ exploatör, och på kuppen delvis även skjuta sig i foten då man eliminerar en av de få inkomstkällor SSC har (royalty på sålda högtalare)
-så skulle jag vilja se hur man lyckas hitta en annan företagare som är villig att gå in och samarbeta med en stiftelse som uppvisat denna inställning till konceptet företagande.


Jämförelsen med Stephan Pantzer (var det väl) och hans varumärkesstöld är lite väl fånig...
Det jag önskar är bara en aning mer pragmatisk inställning till sin uppgift från SSC, så att inte Carlssonmärket tynar bort på SSC's sammanträdesbord...

Få skulle vara mer ledsen än jag om Carlsson försvann!


Mvh

/Stefan
Last edited by Stefan Björklund on Fri 09 Jun 2006, 19:34, edited 1 time in total.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Magnus2
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 64
Joined: Tue 04 Nov 2003, 16:56
Location: Trollhättan

Post by Magnus2 »

Håller med föregående talare. En sak som jag tycker är att det skulle vara bättre att lägga allt krut på att få fram nya högtalare och modeller, isället för att hålla på med Sonab 70-tals modellerna.

// Magnus2
OA 51.3
OA 14.3
OA 5
#################-
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Helt riktigt Magnus2

Nya högtalare har prioritet över de gamla sjuttiotalarna men utvecklingsarbetet för nya modeller tar längre tid eftersom det är mer än ett nytt element och ett filter som skall till på nya modeller. På gamla modeller är förutsättningarna givna och det blir mindre komplext.

Sjuttiotalarna utvecklas i de tidsluckor som uppstår under annat utvecklingsarbete.

B65oa-II basen är utvecklad för att passa i OA-60 dock med önskemålet att, om möjligt, använda korgstorleken 165 mm för att vara bakåtkompatibelt med sjuttiotalshögtalarna.

Nödvändigheten att släppa gamla modeller till historien har SSC med sig hela tiden, därav beslutet att släppa de högtalare som är utrustade med 9710 som ej längre tillverkas.
Vid en undersökning om intresse för uppgradering av OA-5/OA-6 typ 2 förra året kom inga intresseanmälningar alls.

Så länge det går vill SSC supporta gamla modeller. Genom att använda element där korgstorlekarna bibehålls kvarstår möjligheten att supporta gamla modeller utan resurser tas i onödan från nya modeller.

Med hjälp av fyra element där tre används i nyproduktion kan alla modeler från sjuttiotalet och framåt supportas. Tyvärr saknas ju f.n. det fjärde elementet som ersätter de gamla kondiskanterna.

Jag tycker att det är ganska rationellt faktiskt :D .

Med vänlig hälsning

Martin

Tillägg 060612:
En liten korrigering, det är faktisk en handfull som anmält intresse för uppgradering av OA-5/OA-6 men inte tillräckligt många för att det skall vara relevant i detta läget.
Last edited by Martin Dellstig on Mon 12 Jun 2006, 14:52, edited 1 time in total.
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Nu vill jag inte ställa SSC mot väggen och muttra "hörrö dudu!", men man måste ju ta tillfället i akt att rida på den vågen som hypen i tex Norge gav. Att sedan kalla den för oa60 istället för oa58.2 (som är en rätt inarbetad nomenklatur), samt att ta sig tid etc vinner man inga kunder på i min uppfattning. Jag tycker man borde vara mer aktsam och lyhörd än såhär.

Nu har jag, likt många andra, mkt dålig insyn i hur arbetet förs. Men jag har sett en hel del carlsson-deals som gått om intet pga att det inte finns tillgång till högtalare. Även om brist på pengar är en stor bidragande orsak så tror jag att ett fåtal smarta beslut i tid hade försatt Carlsson i en helt annan dager idag.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Törs man fråga vad som hände med nyproduktionen av OA51.3 ???

Jag tror att jag läste ngt. om att dämpvingen på det ex. som visadet på mässan i Sthlm hade fel storlek men jag är inte säker.
När det gäller den modellen saknas det ialla fall inte element. :wink:

Martin vet du när nyproducerade 51.3 finns i handeln ??????
OA 14.3Y
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Senaste info då jag frågade Larsen i ärendet är att det inte blir några 51:or förän tidigast till hösten.

Detta då p g a pengabrist för denna satsning i o m problemen med OA58 försäljning...

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
IngOehman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Nov 2005, 14:12

Post by IngOehman »

Stefan Björklund wrote:Peerless har väl ändå inget med namngivning av Carlssonhögtalare att göra :wink: :wink:

Nej, det har de förstås inte. :wink: Däremot är de delvis bidragande till att namnbytet kom just nu, eftersom de genom sina beslut framtvingade den nya modellen.

Hade de inte stoppat produktionen av gamla B65 skulle lanceringen av OA60 ha dröjt till årsskiftet, eller kanske
till och med ännu längre.

Det kunde den förvisso ha gjort ändå - om det funnits större lager hos Larsen, men av olika skäl (som han
känner bäst än SSC) så köptes inte högtalarelement i sådana antal vid last buy-tillfället, att det räckte för
den tid det tar att utveckla en ersättande högtalarmodell. Därav uppehållet.
Stefan Björklund wrote:Sedan är ju inte skillnaderna mellan OA58 och den nya "OA58" (OA60 eller vad den nu kommer att kallas)
större än mellan OA52 och OA52.2, snarare mycket mindre...
På vad grundar du detta på? :shock:

OA52 och OA52.2 är praktiskt taget identiska högtalare funktionsmässigt. OA58 och OA60 skiljer sig däremot
åt på många sätt:

1. De har olika utstrålningsmönster.

2. De har tämligen olika lådextreriördämpning.

3. De har olika baffelmått.

(Ändrade element allena hade inte räckt för att SSC skulle ha bytt namn.)

Kort sagt: OA58/OA60 är inte två högtalare där den ena bara är en uppgraderad version av den andra.
De skiljer sig åt ungefär som Volvo 740 och 940, eller som Sony HS50 skiljer sig från HS60.

Kanske till och med mera. :P

Tittar man noga på beteendet dem emellan (OA58/OA60) skulle man kunna säga att skillnaden inte är olik
den som råder mellan OA50 och OA52. :o



Tycker faktiskt att det är synd att namn-beslut motarbetas i sådana här "lobbying-trådar". :(

När den här namn-diskussionen påbörjades mellan SSC och John Larsen var en av de första saker vi kom
överens om - att ingen av oss skulle bränna några broar genom att försöka övertala folk utanför kretsen
Larsen/SSC att den ena eller andra namnidéen är dålig, däremot välkomnade vi självklart allihopa att
åsikter tas in för bedömning. Ju mera SSC får veta, desto lättare är det ju att fatta rätt beslut.

Ibland är det dock svårt att välja/veta vad som är bäst, och allra svårast är det för dem som inte vet
vilken framtid som faktiskt är planerad. Det kan ju faktiskt finnas MASSOR av skäl som inga andra känner till, än dom
som fastställer vilka namn det blir (läs SSC). 8)

Att då se att just denna nedsmutsnings-lobbying ske (av de namnval som har skett) är verkligen trist. Att den tycks
komma från ett håll som faktiskt borde värna om Carlsson snarare än att vilja skjuta Carlsson-skeppet i sank, är än
tristare. Carlsson som varumärke kan ju bara drabbas av att ett sådant meningslöst och småaktig gnäbb pågår. :?


Men, låt mig avsluta namndiskussionen med något lite mera uppåt! :wink:

Den som vill läsa mer om hela den Carlssonska namn-historien hänvisas till en artikel om detta som kommer att
finnas att läsa här på CarlssonPlanet om någon dag eller så. :P

Där lär framgå med önskvärd tydlighet att allting inte varit så logiskt i Carlssonnamnfrågan alla gånger, men att
Stig alltid försökte att anpassa namn och namnserier till den verklighet som förelåg - och kommer att föreligga!

Så ock gör SSC! :wink:


Vh, iö

- - - - -

PS. Någon frågade om man inte kan uppgradera en OA58 till en OA60, och det kan man av naturliga skäl inte
(lådorna skiljer sig ju åt). Däremot kan man med fördel uppgradera med nya baselemetet och det nya filtret
(som dock skall ha ett annat värde på en av komponenterna då) och det blir faktiskt en OA58-II. :P

Denna möjlighet att uppgadera en OA58 är ju nödvändig om inte annat för det fall som olyckan skulle vara
framme och man behöver reparera högtalarna.
Last edited by IngOehman on Tue 13 Jun 2006, 21:00, edited 1 time in total.
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Ingen av oss vill smutskasta Carlsson eller SSC, men fram till dags dato har de signaler vi entusiaster fått, sett ganska irrationella ut. Därav våra reaktioner. Informationen har varit rätt knäpphändig. Diskussionen, snarare än smutskastningslobbyismen, kommer därav att vi får veta rätt lite. Stundtals är det svårt att veta om ens Carlsson finns kvar som märke.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
Kristian
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 53
Joined: Fri 18 Jun 2004, 12:52
Location: Karlstad

Post by Kristian »

Stefan Björklund wrote:Senaste info då jag frågade Larsen i ärendet är att det inte blir några 51:or förän tidigast till hösten.

Detta då p g a pengabrist för denna satsning i o m problemen med OA58 försäljning...
Tråkigt, hoppas att det ordnar upp sig!
OA 14.3Y
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests