Vilket format spelar Ni mest på?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Ranefjord
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Mon 16 Dec 2002, 11:27
Contact:

Vilket format spelar Ni mest på?

Post by Ranefjord »

Hej alla.

Tänkte ta upp en gammal goding nu. Lite an.g Cd och vinyl. Jag tycker att Carlssonhögtalare och vinyl passar kanonfint ihop. Det är nått visst med vinyl.

Jag har själv fler CD än vinyl skivor, även om vinylerna knappar in snabbt.

Hur har Ni det? Var föredrar Ni?
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Hemma hos mig står det mellan en Pioneer DV444-dvd och en Thorens td318 mkII, matchen som ni kanske ser vinns med hästlängder av farbror Thoren. Även om min dvd slår det mesta i CD-spelarväg som jag ägt innan är jag en aning trött på ljudet. Det är platt, analytiskt och saknar spelglädje. Mycket hjälps upp av högtalarna men ngt saknas. Kanske har man blivit audiofilistiskt petig, men vatusan, man skall inte få höra på vad skit som hellst!

Vinyl gäller just nu, mao. :D :shock: :twisted:
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Vinylen låter ju bättre, men jag måste erkänna att jag för det mesta är för lat för att spela nå´t annat än CD. :oops:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 140
Joined: Mon 16 Dec 2002, 22:14
Location: Stockholm

Post by lennart »

Hemma hos mig snurrar CD-skivorna för det allra mesta. Det händer dock ibland att jag dammar av nån gammal vinyl från det tidiga 80-talet och snurrar igång den, men det är inte ofta.

Visst har vinylljudet sina fördelar men det beror mest på att det ljudet "passar våra öron bättre" än CD-ljudet. Man kan, enkelt säga, att vinylludets dynamik går bättre ihop med vad vår hörsel uppskattar och klarar av. En annan sak är att vinylbruset och andra störningar ligger som en matta under ljudet, och det uppskattar hörselcentra i hjärnan.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
UnholyRishna
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Wed 15 Jan 2003, 21:44

Post by UnholyRishna »

Får väl delvis hålla med Vee-eight. Själv har jag en pioneer DV 545 vilket är den dyrare versionen med en dac från Burr Brown. Denna låter inte speciellt spännande. Det är ju dock ett välkänt faktum att dvd-spelare inte når upp i nivå med motsvarande cd-spelare (samma pris). När jag senare bytade till en Primare D20 återfick jag i större grad förtroendet för Cd-formatet. Denna spelare låter nämligen betydligt bättre och med bra inspelningar är det en ren fröjd att lyssna. Som med alla Cd-spelare gäller det dock att vara ganska noga i valet av musik. Det är oftast inspelningen det är fel på, inte formatet.

Hade dock inte haft något emot en Thorens TD 125:a :P
Har fortfarande inte hört något bättre !! :-)
Andreas N
Valued Contributor
Posts: 19
Joined: Sun 15 Dec 2002, 22:09
Location: Boden

Post by Andreas N »

Har för tillfället ingen cd-spelare, det är min luftlagrade maplenoll som står för musiken och jag klagar inte :D
Just nu:
OA14
V1
Popboxar

Tidigare:
OA12
OA52
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

För tre år sen blev jag helt övertygad om CD-formatets förtjänster.

Då lystnade jag på mina egna CD-skivor med en Bremen-DAC till spelaren :lol:

Sålde hela min skivsamling inkl skivspelare Thorens TD-124 och TD-125, Ortophonpickuper och hela härligheten.

Ni som inte lyssnat på bättre CD-spelare/DAC, gör er omaket innan ni slänger ur er generella påståenden.

En bra pickup kostar ju också en slant som bekant och åldras ju dessutom. :x
Den som vet mest, tror minst.
Niels Nielsen
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 30 Jan 2003, 12:07

Post by Niels Nielsen »

:)
Ja, jeg veksler 50/50 imellom min Denon dcd 625 og Micro Seiki BL 51, Ortofon MC25FL, Lehman Black Cube, men egentlig liker jeg platerne bedst.
Hilsen Niels.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

MP3 rules... än så länge!

Post by Robbex »

För min del är det nästan uteslutande MP3 som gäller... jojo, bua ni bara... det förtjänar jag säkert...
Det är ju så bekvämt när man ändå sitter vid datorn att bara trycka igång en låt lätt som en plätt! Men nu har jag köpt nya högtalare - Proson Conquest 66 - ja fortsätt bua ni, inte världens bästa hgt men mycket bättre än mina gamla och jag börjar nu höra MP3's svagheter i kvaliten tyvärr.
Om man nångång i framtiden lyckas få tag i ett par OA14 (börjar tvivla på att det går) och sedan renovera dom så kommer man väl avsky MP3 i fortsättningen...
Men vinyl kommer jag aldrig att börja lira, lika säkert som amen i kyrkan!
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilket format spelar Ni mest på?

Post by Erik Johansson »

Robbex:

OA14 är ju en av de lättare modellerna att få tag på. ;)

/Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests