Filtklädd baffel runt diskanterna på OA 14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
josephus
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Thu 23 Feb 2006, 19:26
Location: Göteborg

Filtklädd baffel runt diskanterna på OA 14

Post by josephus »

Jag ska just börja renovera ett par OA14 och undrar om någon har testat att limma en filtmatta på den plana delen av av högtalaren där de fyra diskanterna står? Det borde i rimlighetens namn eliminera de första reflexerna från baffeln och öka upplösningen ytterligare när man har bytt till de nya CT62 diskanterna och monterat dem i Y-konfiguration.
Andra högtalarmodeller har ju ofta en filt-ring runt diskanterna för att ta bort eller minska difraktionsfenomen och öka precisionen i ljudbilden.
Till och med de nyare OA serierna har ju absorbenter nära diskanterna och till och med filt runtom vissa av dem. Skulle inte en liknande filtklädnad av runtomliggande baffel på OA 14 och de tidigare Sonabmodellerna med horisontell baffel kunna bli ytterligare ett litet ljudmässigt lyft?
Själv så tänker jag testa att göra detta, fast jag sätter nog bara vanlig dubbelhäftande tejp under filten till en början.
Återkommer med mina testresultat när jag är klar och högtalarna är inspelade.
Det är bättre att fråga och verka dum än att förbli det.
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 115
Joined: Wed 17 Mar 2004, 11:23
Location: Ekerö

Post by Conny »

Vill minnas att detta diskuterats tidigare. Och att det då kom fram att det skiljer i konstruktionen så att de äldre modellerna (70-talarna) arbetar med tidiga reflexer.

Jag hittade inte tråden vid en snabb sökning, men det måste gå om man lägger ner lite energi på det.

Edit. Hittade tråden, se sidan 3, inlägg från Per Gulbrandsen http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... a+reflexer

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
User avatar
josephus
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Thu 23 Feb 2006, 19:26
Location: Göteborg

Ingen filt alltså!

Post by josephus »

Tack för svaret, det underlättar renoveringen och tankarna kring reflexerna från diskanterna. Ingen filt med andra ord!
Det är bättre att fråga och verka dum än att förbli det.
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Post by Rishna »

Jag gjorde så med ett par tolvor för några år sedan. 5 mm svart filt i stil med den som sitter runt diskanten på t.ex. OA50. Jag tycker att diskanten blev aningen renare och ljudet som helhet blev inte så ljust som det annars gärna är på de gamla 70-talarna.

Prova och se. Jag använde dubbelhäftande tejp från Biltema (den med grön skyddsplast).

/Fredrik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests