Lite jämförelseförsök...

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Oj, vilken intressant tråd detta blivit för oss som vill fixa till våra oa52:or lite utan att ta det stora pengasteget......Jörgen och Jocke, tror ni inte att ni missförstår varandra och helt enkelt menar olika saker. Jocke kanske menar själva konen på 8542:an och inte damkåpan. Om vi nu bara coatar konen enligt Jockes förslag har du någon erfarenhet av det Jörgen eller någon annan? Förskräckligt kan jag inte hålla med om att oa52 låter orginal...mina låter ganska underbart, ja då har jag hört en hel del. Kan ju också vara så att en viss anläggning som kanske färgar tex diskanten något vassare får förödande konsekvenser med orginaldiskanten? Mao vore intressant att höra om tex coatad orginaldiskant har jämförts mot vifadiskanten eller To11:an, eller kanske CT62:an? Kom gärna med mera förslag till oss som vill fixa med våra 52:or. Det är ingen av er som monterat inre och yttre basport? Enligt Öhman skulle detta vara av stor vikt på just oa52:or (stog i ett gammalt nyhetsbrev). Man fick visst såga lite....
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

Jag tycker att både 8542 och 8545 mår mycket bra av denna dämpning
med ullfilten.Ljudet blir lugnare och renare man känner knappt igen högtalarna till en början.
Det är inte så liten filtbit det är faktiskt 2st relativt stora bitar som ska läggas dubbla ända utifrån baffelns utsida,och hållas på plats med en aluminiumprofil.
När det gäller PVA lim har jag faktiskt alltid använt detta på alla papperskoner,även MT20,SC165 osv.

CT62 tycket jag låter utomordentligt(om man inte spelar väldigt högt) och
har använt dessa i mina OA52 under ett par års tid.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Jag menar faktiskt att det är till glädje att coata även kalotten! Det är möjligt att det kan leda till dist men det finns massor av högklassiga element med helt tät kon utan ventilering av talspolen. Däremot påpekas i många DIY-böcker vikten av att kalotten är tät för att inte ödelägga m-reg! 8545-an har ju borrat polstycke så då skulle ju allt vara frid och fröjd, eller? Så visar det sig på tex Linkvitz (stavas det så) hemsida att man hänvisar till ventilationen ang dist i mellanregistret - så vad ska man tro på?

Det kan naturligtvis finnas en rad olika typer av coating som kan göra nytta. Hemliga häxbrygder finns att köpa för många $$$! En ren pappkon är ju porös vilket leder till att den ofta inte håller formen. PVA är elastiskt och ändå hårt och bildar ett styvt ytskikt. Konen håller formen. För bästa interna dämpning skulle man egentligen behöva lägga ett lager även på baksidan. Kan vara lämpligt pyssel när man byter kanter?

Förskräckligt, tja om dina diskanter är KO10DT/DT115 som hängt med sedan burkarna var nya så lämnar de mycket att önska! Låter de trots allt bra så är de antingen utbytta eller har någon redan varit framme med coating!

Jag tycker att det är trevligt att Stigs burkar hålls igång. Det är klart att en .3-uppgradering gör susen men det finns möjligheter under tiden! Det vore väl synd att behöva ställa högtalarna åt sidan tills finanserna tillåter dylika investeringar!

Det här med moddar/coating o filter har diskuterats flera gånger tidigare. Sök i gamla trådar så visar det sig att coating kan göras med fernissa, PVA, silikon... och alla är saliga över sitt eget recept!!! 8)

Den som känner sig det minsta osäker bör nog avstå men det här är ju liknande behandling som tillverkarna själva gör på sina element!


Lycka till!

/Jocke

PS. Jag köper nog min filt i textilaffären. 59Kr/m (Bredd 1.20) - Räcker till några högtalare!

PPS. Några tips till:
Man kan förstyva baffeln i 51-an med en regel (ek?) på insidan mellan bas och diskant. Kan med fördel fästas med ett par skruvar och lim under förhöjningsringen till basen. När man ändå har ringen lös kan man passa på att fylla håligheterna med tex silikon för att undvika resonanser. Samma behandling är lämplig för den lilla dekor-manicken mellan elementen.
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Post by Rishna »

Behöver OA51 stagas? Den lådan är ju bland det styvaste och stummaste som går att frambringa.

/Fredrik
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

Jocke du kanske har sett filten men för er andra så är detta en speciell
mycket tjock och porös filt.

När det gäller uppstyvning så kan jag passa på att nämna en map OA52.
Fyll alla tunna springor på utsidan, som inte är limmade, med PVA lim.Tar lite tid men är en klart hörbar förbättring.Går bra om man lägger en sträng och använder tex ett rakblad för att få ner limmet.
/jörgen
Attachments
Ullfilt.jpg.JPG
(555.55 KiB) Downloaded 47 times
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 45
Joined: Thu 13 Feb 2003, 23:34

Post by sanoj66 »

"Vad gäller den gamla diskanten så Låter förskräckligt!"

"51/52-or i originalutförande är inget roligt att spela på för de låter förskräckligt. "

Se där några citat från denna tråd. Jag måtte ha ull i mina öron, för jag tycker mina OA52orginal spelar mycket bra, ofta bättre än OA2212 (orginal med Peerlessdiskanter MT 24 HFC och serie 3 av mellanregister)
som är inkopplade på samma tandberg TIA3012 förstärkare från 1982 som OA52:orna. Inte tycker jag att de låter förskräckligt..utan snarare något av det bästa jag hört stundvis. Hur är det möjligt med sådan stor skillnad i intryck? Fascinerande.......
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

sanoj66 wrote:"Vad gäller den gamla diskanten så Låter förskräckligt!"

"51/52-or i originalutförande är inget roligt att spela på för de låter förskräckligt. "

Se där några citat från denna tråd. Jag måtte ha ull i mina öron, för jag tycker mina OA52orginal spelar mycket bra, ofta bättre än OA2212 (orginal med Peerlessdiskanter MT 24 HFC och serie 3 av mellanregister)
som är inkopplade på samma tandberg TIA3012 förstärkare från 1982 som OA52:orna. Inte tycker jag att de låter förskräckligt..utan snarare något av det bästa jag hört stundvis. Hur är det möjligt med sådan stor skillnad i intryck? Fascinerande.......
Jag tycker också att den gamla diskanten från Peerless låter helt ok - efter modifiering. Jag skaffade ett par originalare för en tid sedan. Monterade dem i 51-orna för att jämföra - det var inget kul alls att lyssna på!

Kan det vara som så att peerless har gjort det här elementet i olika utföranden eller har det bara med åldrandet att göra?

/Jocke
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Jörgen wrote:Jocke du kanske har sett filten men för er andra så är detta en speciell
mycket tjock och porös filt.
...

/jörgen
Jo jag känner till den typen av filt. Användes i en rad intressanta byggprojekt i RT/EV (nuvarande Ljud & Bild?). Men det var rätt många år sedan nu!

/Jocke

PS. Inte mycket som förändras. Grunderna för konstruktion av goda högtalare verkar vara fastlagda sedan många år !
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Rishna wrote:Behöver OA51 stagas? Den lådan är ju bland det styvaste och stummaste som går att frambringa.

/Fredrik
Visst verkar det som att formen och designen gör sitt till för att hindra lådan att "svänga med". Kan man staga/regla upp ett högtalarkabinett för mycket? Hur ser den högtalarlåda ut som är akustiskt - helt död och inte bidrar med egenljud?

En gång i tiden använde jag en kontaktmikrofon avsedd för akustiska gitarrer för att spela in en lådas egenljud och det är rätt anmärkningsvärt hur mycket som låter därifrån! Entustiaster av öppen baffel talar ju sig varma om avsaknaden av lådljud, så någon sanning bör det nog ligga i det, eller?

/Jocke
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Men om man byter till Vifa diskanten, ska inte filtret ändras då? Vad gäller peerless orginaldiskant så kan man iallafall inte se på mina att någon har varit framme med coating på den förut och den låter absolut inte illa. Den prasslar inte heller när man petar på den utan har verkligen en "tygkänsla". Men som sagt så har jag inte jämfört den med Vifadiskanten däremot med CT62:orna i mina oa14 och det är inget i diskanten som sticker ut som särkskilt störande. När man pratar ullfilt bakom elementet så menar man en filt som fästs på elementet eller direkt bakom väl? På mina orginal 52:or sitter redan en "klump" med Rockwoll i lådan strax bakom elementet men det är något annat man menar med ullfilten bakom elementet?
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest