Lite jämförelseförsök...

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Lite jämförelseförsök...

Post by Tyko »

Satt igår och verkligen jämförde oa52 med oa14 (uppgr). Inte några revolutionerande skillnader direkt... Bäst hade naturligtvis varit om man hade haft en högtalarväxel på något sätt så man snabbt och lätt hade kunnat växla fram och tillbaka. Men jag bytte iallafall friskt fram och tillbaka manuellt så att säga. Jag höll mig till ett litet musikaliskt material och försökte hitta specifika detaljer att fokusera på och sedan byta högtalare och jämföra just de detaljerna. Jag lyckades då hitta på Lisa Ekdahls "Back to earth" skiva ett slags anslag (transient kanske) i kontrabasen på just en låt som var väldigt svagt men hörbart på oa52 men som jag inte lyckades skilja ut på oa14. Det kan ju också bero på att något annan detalj saknas på oa52 och just därför blir den specifika transienten tydligare? På en annan skiva med Bo Sundström var det en total skillnad i klangen på hans röst (prövade även att gå in till od11:orna i ett helt annat rum och annan anläggning och fick en tredje klang....) I oa52 var den mycket ljusare och analytisk medan oa14 lät lite rundare och kanske aningen trevligare fast kanske också tamare......mycket svårt att säga då man inte vet hur det lät orginal vid inspelningen. Nåja jag kunde också höra en del andra skillnader fast hade svårt att bestämma mig för vad jag gillade bäst, ville heller inte hålla på för länge utan hellre jämföra med vakna öron. Karaktären på diskanten är olika iallafall. Sedan är frågan vilken som är riktigast eller trevligast. Jag hade egentligen hoppats på större skillnader så jag lättare hade kunnat välja en av högtalarna att ha i rummet....hm skulle vara mycket intressant att få jämföra med oa52.2 eller tre varianten, eller bara diskanten. Skulle också vara intressant att höra om någon annan har jämfört uppgraderade 70-talare med 80-talare eller kanske lite mer om skillnaderna på orginal 80-talare med uppgraderade till 2 resp 3.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Visst känns det bra att Stig uppenbarligen tidigt haft klart för sig vad han ville åstadkomma! Jag har inte haft möjlighet att jämföra de olika modellerna på det viset då jag bara haft tillgång till en typ åt gången.

52-an är en väldigt trevlig högtalare. Rätt placerad är den svår att slå. Fel placerad får du ett väldigt lågt perspektiv, svag bas och ansträngt mellanregister. Kom att tänka på det när du nämnde Bo Sundström som har en lite nasal klang i rösten. Uppgraderingar i all ära - de funkar säkert jättebra men är ju inte helt billiga! Om du vill förbättra dem finns det trådar här på forumet med lite tips om vad man kan hitta på tills plånboken är tjock nog!

/Jocke
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Jocke wrote:Om du vill förbättra dem finns det trådar här på forumet med lite tips om vad man kan hitta på tills plånboken är tjock nog!

/Jocke
Ja.. Varför inte en hemgjord .2 uppgradering!? Eller kanske bara byta ut diskanten mot .2:ans D25. Då blir de mycket trevligare att lyssna på.
Att jämföra orginaldiskanten med D25 är ungefär som MT20/24 mot CT62 i mina öron.
piP frampå
OA14 där bak
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

-distortion- wrote: Ja.. Varför inte en hemgjord .2 uppgradering!? Eller kanske bara byta ut diskanten mot .2:ans D25. Då blir de mycket trevligare att lyssna på.
Att jämföra orginaldiskanten med D25 är ungefär som MT20/24 mot CT62 i mina öron.
Jag tror att det blir utmärkt med en Vifa D25AG. Originaldiskanten har en tendens att åldras och bli spröd och prasslig. Låter inge bra alls!

.3 uppgradering är ju den modell som gäller idag. (6-8000?)
.2 uppgradering - nya D25-or + lite filtermek. (800-1000?)

.1-fix-Lite silikon, liten bit ullfilt, lite PVA och ferrofluid. (10-25Kr)

/J
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Jocke wrote: .1-fix-Lite silikon, liten bit ullfilt, lite PVA och ferrofluid. (10-25Kr)
Är det beprövat?
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Hallå,

har just skaffat Vifadiskanten till mina 52:or och ska byta så snart jag hinner men den där ullfiltsdämpningen av basen - hur ska den se ut. Samt om nån har erfarenheter av RC-länkar eller annan filtermod för att snygga till distorsion i basen?

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Ja, om någon har några sådana diskanter som dom vill bli av med så kan ni alltid sälja dem till mig! Precis som Thel är inne på vore det intressant att höra exakt vad man mer bör göra om man byter diskanterna.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

-distortion- wrote:
Jocke wrote: .1-fix-Lite silikon, liten bit ullfilt, lite PVA och ferrofluid. (10-25Kr)
Är det beprövat?
Vad gäller den gamla diskanten så åldras konmaterialet och blir sprött och frasigt. Låter förskräckligt! Så det finns två val:
1. Kasta dem och köp nya!
2. Kolla hur tillverkare behandlar sina produkter och härma dem!

Jag har tills vidare valt alternativ 2 i mina 51-or även om det ligger ett par Vifa här och samlar damm. På 80-talet var Peerless-diskanten en en av de bästa som fanns och användes i många respekterade konstruktioner. En annan dome som höjdes till skyarna kom från Audax. de hade impregnerat konen med butyllatex som verkar vara ett slags gummimaterial. Sagt och gjort - mina .1-domar fick en behandling med ett tunt lager svart silikon. Den kan späs med lacknafta så det går att pensla på ett tunt lager. En liten "kudde" av ullfilt med hål för domen runt kalotten dämpar diffraktionen och ger rakare respons. Några droppar ferrofluid i magnetgapet sänker impedansen vid resonans och gör att filtret fungerar bättre!

Simsalabim - nu är diskanten inte bara uthärdlig utan klart skaplig - kostar nästan ingenting!

ScanSpeak 8542 (.1-basen) har en elak peak i återgivningen i övre mellanregistret. Tillverkarens lösning på det här är 8545 som är i stort sett samma element men belagt med en coating som verkar bestå av kolfiber och bindmedel. För att mina 8542-or skulle uppföra sig ordentligt fick konerna en behandling med PVA (Vattenfast trälim). När jag renoverade kanterna upptäckte jag att kalotten var porös och släppte igenom luft. Detta är en klassiker vad gäller distortion i mellanregistret. Behandla den med PVA så den blir tät! För att ytterligare undertrycka störningarna över delning hakade jag på en RC-länk parallellt med basen. Det värde som jag upplever fungerar bäst är 2,2uF+4Ohm.

Jag gör inte anspråk på att de här förändringarna ska kunna mäta sig med .3-modellerna men det är billiga och rätt enkla sätt att hålla liv i sina högtalare om man inte har 6000-8000 över. Jag har haft mina 51-or i 20år och har pysslat om dem lite då och då. 51/52-or i originalutförande är inget roligt att spela på för de låter förskräckligt. Ville bara dela med mig av hur jag gjort för att kunna njuta av mina!

/Jocke

PS. Jag är också lite nyfiken på det här med ullfilten bakom basen!
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

Hej
Har en liten försiktig kommentar om att täta dammkåpan på 8542,skulle
bli förvånad om detta är bra,risken är uppenbar att man får en kompression som ger mer distorsion än original.

Ang ullfilt så har jag monterat ett flertal sådana i 52:or.Går ej att förklara
hur de ska sitta,man måste ha originalgrejor från Larsen.Pratar man vänligt med honom köper man ett kit inkl. instruktion för ca 300kr.
Om man bedömer prisvärdheten av detta är den enorm.Det blir helt
enkelt en högtalare av en helt annan klass.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Jag trodde den lille filtbiten enbart gjorde nyta på 8545an.
Ger den fördelar på 8542an också?
piP frampå
OA14 där bak
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests