Rangordna de olika Carlssonmodellerna

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
godag
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 168
Joined: Tue 14 Sep 2004, 20:22
Location: Stockholm, Sweden

Rangordna de olika Carlssonmodellerna

Post by godag »

Det skulle vara mycket intressant och roligt att få höra intryck, tyckande och kunnande -subjektivt och tekniskt i ett brett perspektiv- från alla på C.-Planet (och SSC!) ang. vilken/vilka modeller som anses nu vara de bästa Carlssonhögtalarna.

Med tanke på hur OA50-serien skiljer sig från tidigare Carlsonmodeller, så skulle det vara extra intressant utan att bara lämna ämnet med att säga att de olika modellera är just olika och inte går att jämföra!

Hoppas att jag på detta sätt kan starta en diskussion där alla delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande på området -jag är övertygad om att det skulle vara intressant läsning för oss alla.

Min grundidé är att jämföra och ev. rangordna modellerna utifrån nedan utgångspunkter:

1. Vilken modell är/var bäst i sitt ursprungliga utförande?

2. Vilken modell är bäst efter att ha renoverats och modifierats helt och hållet (element, filter m.m.) enligt SSC och C.Planets rekomendationer till dags dato?

---> 3. Till ovan två punkter skulle det också vara intressant att få läsa hur och vad som har gjort de totalt renoverade versionerna bättre i jämförelse med sitt ursprungliga utförande -kul om ni som har grafer och tekniska fakta kunde presentera dessa.



Hoppas att alla villa dela med sig av sitt kunnande och sina intryck av Stig Carlssons olika modeller genom 50 år!!

Mvh

Göran / godag
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Post by Rishna »

Ojoj... jag ska försöka skriva ihop några rader utifrån mina erfarenheter av Carlsson.

Jag har hört OA52 i originalutförande och .3-utförande. Redan i orig.utf. låter OA52 jättefint. Ett mjukt och behagligt ljud som definitivt tilltalar mig. För närvarande har jag ett par nya 52.3:or i bok som låter jättebra. De har kanske inte riktigt den mjuka och behagliga framtoning orig.utf. har, men högre upplösning. Orig. 52:orna tog en kompis hand om för snart två år sedan så jag kan lyssna på dem då och då :)

OA51 har jag lyssnat mycket på i .3 utf. och jag kan bara jubla. De har ett otroligt släpp och ljudet växer ut i rummet på ett sätt jag bara upplevt med just OA51.3. Jag hade ett par som jag sålde för att jag ville ha 52:ornas basegenskaper. Skillnaden är emellertid endast marginell i mitt tycke så jag har tidvis ångrat att jag gjort av med 51:orna. Hemma står dock ett par 51:or som jag äntligen fått tag på och de ska få nya gummikanter och kommer därmed låta "original" och det ska bli mycket intressant.

OA14 och OA12 har jag haft några par genom åren men de har aldrig riktigt slagit rot i mina öron. Såväl originalutförande som med bytta element har spelat till och från hos mig sedan början på 90-talet och den egentliga skillnaden med gamla och nya element är väl då renheten i ffa. diskanten.

Jaja...

/Fredrik
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Rangordna de olika Carlssonmodellerna

Post by 12björn »

godag wrote:Min grundidé är att jämföra och ev. rangordna modellerna utifrån nedan utgångspunkter:

1. Vilken modell är/var bäst i sitt ursprungliga utförande?

2. Vilken modell är bäst efter att ha renoverats och modifierats helt och hållet (element, filter m.m.) enligt SSC och C.Planets rekomendationer till dags dato?

---> 3. Till ovan två punkter skulle det också vara intressant att få läsa hur och vad som har gjort de totalt renoverade versionerna bättre i jämförelse med sitt ursprungliga utförande -kul om ni som har grafer och tekniska fakta kunde presentera dessa.
:roll: OJ!!!

Har haft förmånen att ha samtliga modeller från 70-talet och framåt hemma och lyssnat på dom. 8)

Mina (subjektiva) intryck från min soffa:

51:orna ger mig stundtals häftiga attacker av habegär! (bäst rumslighet och upplösning) :roll: :razz:
Dom kanske är lite tunna i basen, men det skulle gå att hitta lösningar på.

52:orna låter jättebra, men jag blir inte lika berörd av dom.

50 sa mig inte så mycket.

2212 gjorde inte heller nå't större intryck, förmodligen på grund av att mitt vardagsrum inte gör dom rättvisa - bara 20 kvm och 2,40 till tak (enl manualen till OA14 och OA12 har mitt vardagsrum nästan idealiska proportioner)

116 lät mycket bra, särskilt renoverade.

12 o 14 låter ganska lika - 12:orna vinner på att dom låter mera homogena och de är väldigt kompetenta för sin storlek! (har satt upp dom på stativ så baffeln kommer ung i höjd med "nya standarden", dvs 58.)

11:orna låter chockerande bra för sin storlek, dock kommer dom inte riktigt upp till 12:ornas och 14:s nivå.

58:orna låter också mycket bra - eg bättre än 70-talarna (kanske med undantag för 116) men skillnaden är inte så stor. Dom når inte upp till 52:orna och fr a inte till 51:orna, men mycket prisvärda.

Mina 12:or har omkantade basar och ct62:or. Dessutom stöder jag dom med en subb. Skillnaden mot .3-uppgraderade 12:or är ganska marginell. Däremot blev klarheten betydligt bättre och distortionen betydligt lägre med ct62 än med dom gamla diskanterna.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

De högtalarna som jag levt med i många år kanske jag rimligt kan bedöma. Ofta kan det vara bättre och vända på steken och försöka bedöma vad de inte är så bra på.
I original får man väl säga att det haltar lite då ingående element i
70-talarna knappast är till deras fördel,men ändå.
OD11:Låter inte så rent,i vissa vinklar speciellt i öronhöjd relativt vassa.
OA12:För ljusa,passar inte så bra i stora rum pga för lite vinkling av basen.
OA14:Diskanten lite konstig ,pga detta diffus i ljudbilden.
OA116:Integrationen mellan bas och mellan inte så bra , för utspritt ljud.
OA52:Ngt för låg ljudbild,dock lätt att åtgärda genom att ställa dem på
ngt stabilt ca 30 cm högt.När detta är gjort är 52:orna alldeles fantastiska.

Med detta menar jag givetvis inte att 70-talarna inte är bra,de är oerhört bra,bara det att jag tycker 52:orna är mycket,mycket bättre.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
User avatar
godag
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 168
Joined: Tue 14 Sep 2004, 20:22
Location: Stockholm, Sweden

Re: Rangordna de olika Carlssonmodellerna

Post by godag »

godag wrote:Det skulle vara mycket intressant och roligt att få höra intryck, tyckande och kunnande -subjektivt och tekniskt i ett brett perspektiv- från alla på C.-Planet (och SSC!) ang. vilken/vilka modeller som anses nu vara de bästa Carlssonhögtalarna.

Med tanke på hur OA50-serien skiljer sig från tidigare Carlsonmodeller, så skulle det vara extra intressant utan att bara lämna ämnet med att säga att de olika modellera är just olika och inte går att jämföra!

Hoppas att jag på detta sätt kan starta en diskussion där alla delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande på området -jag är övertygad om att det skulle vara intressant läsning för oss alla.

Min grundidé är att jämföra och ev. rangordna modellerna utifrån nedan utgångspunkter:

1. Vilken modell är/var bäst i sitt ursprungliga utförande?

2. Vilken modell är bäst efter att ha renoverats och modifierats helt och hållet (element, filter m.m.) enligt SSC och C.Planets rekomendationer till dags dato?

---> 3. Till ovan två punkter skulle det också vara intressant att få läsa hur och vad som har gjort de totalt renoverade versionerna bättre i jämförelse med sitt ursprungliga utförande -kul om ni som har grafer och tekniska fakta kunde presentera dessa.



Hoppas att alla villa dela med sig av sitt kunnande och sina intryck av Stig Carlssons olika modeller genom 50 år!!

Mvh

Göran / godag

Trevligt och intressant att läsa era tankar och omdömen, Fredrik, Björn och Jörgen.

Jag trodde att detta skulle bli en total hit som forumämne, när vi här på planeten har så många intresserade och framförallt kunniga personer.

Tråkigt att inte flera har velat dela med sig -ännu..

..men hoppas, som sagt, att mångfalt fler kommer in och delar med sig!!

// Göran
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Tror inte jag vill rangordna högtalarna men en lite kommentar kan jag ju alltid ge.

Jag har/har haft de flesta modellerna. Saknar: Kolbox, OA-6 typ 1 och 2, OA-4, OA-2212 och OA-58

V-1: Ligger bäst i förrådet.
OA-5 typ 2: Snäll och lättlyssnad från soffan, kanske inte alltid helt neutral.
Popboxen: väldigt lik OA-5 men det finns något som gör den lite trevligare än OA-5.
OD-11: Oslabar för sin storlek
OA-12: Kanske den bästa 70-talaren i lilla serien men lite tunn neråt.
OA-14: Har basen OA-12 saknar men kan möjligen vara mindre distinkt.
OA-116: Spelar i en anna dimension än småmodellerna från 70 talet
OA-50: Ett av de bästa begagnatköp man kan göra idag.
OA-51: Fantastisk men för tunn neråt, behöver en bas och det är svårt att få till riktigt bra.
OA-52: Bäst
OA-58: Bästa köpet

Själv spelar jag på OA-52 (original) i i vardagsrummet, en trevlig högtalare som skall uppgraderas på sikt. Domen funkar ba utom till applåder, cymbaler och vissa strängljud.
OA-14 kör jag i gillestugan, en bra högtalre utan krusiduller.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Hej,

har också några kommentarer. Har haft (eller har) OA5 II, OA6 II, OD11, OA12, OA14, OA116 samt OA50 och nu ett par OA52. Samtliga omdömen gäller renoverat orginalskick utom OD11 som blev helrenoverade med CT62 diskanten.

OA5II lät inte dåligt med lite understöd från sub och diskanterna i OA14 riktning - klart prisvärd - bra som surrounde - men stora...
OA6II var en positiv överraskning (förmodligen eftersom alla skriver att den är så dålig - det är den inte) Båda ovanstående har egentligen ganska dålig byggkvalitet, enkla, tunna spånskivor etc.
OD11 är min största besvikelse, visst bättre än de äldre, men kanske sämst av 70-talarna. Men det är klart i förhållande till sin storlek överraskar de, men de andra är roligare - tycker jag.
OA12 är lite av en favorit - de har jag kvar
OA14 ger ju mer bas, men är större otympligare och inte lika distinkta
OA116 är en stor favorit - bästa 70-talaren i mina öron. Dessa blev också kvar!
OA50 var igen en lite besvikelse - passade aldrig i mitt rum - tunnareoch tråkigare än OA116 jag hade samtidigt - men jag har hört dem låta bättre i andra rum
Sist men inte minst har jag fallit pladask för mina OA52 jag har haft i några veckor. Så välbyggda och snygga! Låter helt klart topp av de jag har hört - dessa kommer jag att lyssna på och de petar bort OA116 från favorittoppen. Sedan ska de väl uppgraderas allt efter hand och jag hoppas det blir så bra som alla skriver. :P

Hälsningar
/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 19 guests