Titta vad jag dragit hem.....

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Japp, färg vill ju jag med byta.....även om mina är i ganska gott skick men jag vill hallre ha vilken annan färg som helst i princip. 2 uppgraderingen tänkte jag också efterlysa. Borde ju finnas någon som ligger överbliven någonstans som du sa. Spännande ska det bli men jobbigt också då jag just nu har lite annat också och är så nöjd med mina oa14 på alla sätt och vis.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Blev förresten lite besviken när jag skulle kolla in på renoveringsbeskrivning ang oa52. Den sidan var nämligen stängd fram till sommaren om man inte hade regat sig innan. Störigt nu när man ville läst lite om de tipsen. Kanske någon som kan förmedla vad det stod där (om det nu inte är olagligt eller nå´t).
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Vilken sida menar du nu?? :shock:
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Jonathan »

Tyko wrote:Blev förresten lite besviken när jag skulle kolla in på renoveringsbeskrivning ang oa52. Den sidan var nämligen stängd fram till sommaren om man inte hade regat sig innan. Störigt nu när man ville läst lite om de tipsen. Kanske någon som kan förmedla vad det stod där (om det nu inte är olagligt eller nå´t).
Vad pratar du om? Ingen sida är stängd för icke-registrerade över huvud taget, det enda är att man inte kan skapa nya konton "fram till sommaren" (gammal text), men för det ska du väl kunna läsa alla sidor. :P Du måste klickat fel eller något, jag kommer åt sidan utan att vara inloggad i alla fall.

http://www.carlssonplanet.com/ShowPage.asp?p=oa52.2
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Japp, nu funkar det bra! Det var alltså inte under "Carlssonhögtalana" utan under "Renoveringstips" som jag igår försökte gå in och då fick meddelandet att sidan bara var öppen för redan registrerade och att det inte gick att registrera sig mer före sommaren.....Men som sagt nu funkar det igen! Gott!
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Nu spelar 52:orna med bytta kanter och lite coating - men den nya färgen får vänta tills det blir varmare att slipa utomhus. Och mina OA116 får nog stå i källaren härefter...

/Jonas :lol:
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Då jag inte fått nya kanter ännu och man är nyfiken tänkte jag bara pröva lite med ett totalt oansenligt 6.5" element utan något som helst märke och se hur det lät i oa52:orna.....och jag häpnade! Lisa Ekdahl tillsammans med Peter Nordahls trio satt som uppflugen ovanpå stereon (som står emellan högtalarna), Deep Purple "Made in Japan" lät otvivelaktigt som om jag stått två meter från scenen som var betydligt bredare än mitt rum....Bruce Springsteens "Sad eyes" fick en högre och bredare ljudbild än någonsin....och så fortgick det alldeles för lång tid då jag skulle gjort andra grejer ikväll. Detta är i mitt tycke ganska intressant då elementen är totalt fel (var iofs ganska välanpassade till oa14 vad vissa värden beträffar), funderar på om detta kan bevisa på något sätt hur mycket bara lådans konstruktion spelar in på ljudet? Om inte originalelementen kommer att sänka ljudbilden (höjdmässigt) kommer iallafall inte jag ha några problem med höjden på ljudbilden.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

thel wrote:Och mina OA116 får nog stå i källaren härefter...

/Jonas :lol:
Sälj dom och köp basar för pengarna
kanske räcker till .2-diskanter också
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Jag har tyvätt lite problem med ljudbilden som är lite låg och "till vänster", men placeringen av högtalarna är långt ifrån optimal ty det bor fler än jag hemma...

Klang och perspektiv finns det dock och upplösningen är bättre än på äldre Carlsson jag hört och de spelar mycket avspänt och naturligt. Kanske finns den där antydan till distorsion i mellanregistret och lite vasshet i diskanten som jag har hört i kritiken av de äldre elementen - jag har också bara spelat på rätt låg volym då barnen sover - men visst låter de bra. Jag tycker att ljudet släpper vid lägre volym än på mina 116...

Lyssna mera (och högre) i morgon...

O du S.B. - jag har en stereo i källaren oxå...

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Men där ska väl OA12:orna vara??
Ja, det är inte lätt att bara sälja ett
par fina högtalare

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests