Vilken är den bästa högtalaren av OA51 och OA52?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vilken är den bästa högtalaren av OA51 och OA52?

OA51
19
54%
OA52
16
46%
 
Total votes: 35

Mr Ekan
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Mon 04 Jul 2005, 22:51

Vilken är den bästa högtalaren av OA51 och OA52?

Post by Mr Ekan »

OA12-renoveringen har givit mersmak och sneglandet på 80-talarna har redan börjat. Jag har lyssnat till OA51 hos Stefan Björklund, både aktivt och passivt (tror jag i alla fall...). Fantastisk högtalare. OA52 har jag dessvärre bara hört i mässammanhang, men även den låter lovande. OA52 spelar ju djupare bas både vid frifältsmätning och i verkligheten, men... Vilken av de båda modellerna håller du som den bästa återgivaren? I båda fallen avses .3-versionen.

Vh

OA12.3 (jakaranda)
OA51.1 (valnöt)
OA51.1½ (vita)
OA52.2 (vita)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Frågan är nog inte helt enkel: man måste ta hänsyn till rummet!

Visst, 52:orna spelar djupare, men min uppfattning (med den grad eller brist på insatthet jag nu har :roll: :oops: ) är att 51:or med basstöd har större potential. Förutsatt att dom funkar i rummet ...

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Mr Ekan
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Mon 04 Jul 2005, 22:51

Post by Mr Ekan »

Rummet måste man alltid ta hänsyn till! :wink: Ponera att modellerna står uppställda i varsitt rum, där akustiken i ena rummet optimerats för OA51 och i det andra rummet för OA52. Samma drivelektronik. Om någon av modellerna avlastas med basstöd kan man ju förmoda att den låter bäst, men basstöd kan vi väl lämna därhän för frågans skull.

Vh

OA12.3 (jakaranda)
OA51.1 (valnöt)
OA51.1½ (vita)
OA52.2 (vita)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Mr Ekan wrote:Rummet måste man alltid ta hänsyn till! :wink: Ponera att modellerna står uppställda i varsitt rum, där akustiken i ena rummet optimerats för OA51 och i det andra rummet för OA52. Samma drivelektronik. Om någon av modellerna avlastas med basstöd kan man ju förmoda att den låter bäst, men basstöd kan vi väl lämna därhän för frågans skull.
Tveklöst 51! :D
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Rishna
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 82
Joined: Wed 25 Dec 2002, 16:49

Post by Rishna »

OA51.3 och OA52.3 är mycket lika varandra. Det 52.3 vinner i djupbasen kompenserar 51.3 för genom den högre ljudbilden. Jag har valt 52.3 eftersom jag tycker det är omständligt att ha 51.3 på stativ. Helt plötsligt blir högtalaren väldigt stor. Det ska i så fall vara att ha dem på vägg men det är inte heller helt problemfritt. Jag föredrar faktiskt att ha högtalarna en eller två decimeter ut från bakväggen. Designmässigt vinner 51.3 tack vare sitt unika utseende. Larsen måste ha haft ett rent h-lvete med de vinklarna :)

Nåja. Hade jag haft råd hade jag nog haft båda högtalarna i vardagsrummet.

/Fredrik
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

Jag tror att jag tycker att OA52 är mer exakt än OA51.Dvs den tillför inte
lika mycket efterklang till musiken och den är mer fullregister.
Tyvärr är den enl min mening lite för låg,men det är relativt lätt att höja
den ngt.Har höjt mina c:a 25cm,passar mitt rum perfekt.
Skulle inte byta mot ett par OA51,men vill ha ett par av dessa också.
Iofs ska man nog ha ett par av alla OA, i alla fall från OA14 och framåt.


jörgen
Last edited by Jörgen on Thu 04 Aug 2005, 10:05, edited 1 time in total.
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Mr Ekan
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Mon 04 Jul 2005, 22:51

Post by Mr Ekan »

Tack för synpunkterna alla inbitna Carlssonfans! :D Själv är man ju nybörjare... En någorlunda genomgående anmärkning mot OA52 verkar vara den låga ljudbilden. Det kan ju tyckas märkligt att Stig återgick till golvplacerade högtalare efter att han konstruerat OA51 (som väl var den första 80-talaren?). Värför gjorde han det ijenklien?

"Ett helvete med vinklarna" på OA51 var det ja... Själv har jag gett mig fn (nästan, i alla fall) på att klona någon av modellerna. Blir nog en delikat uppgift.

Vh

OA12.3 (jakaranda)
OA51.1 (valnöt)
OA51.1½ (vita)
OA52.2 (vita)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Mr Ekan wrote:Tack för synpunkterna alla inbitna Carlssonfans! :D Själv är man ju nybörjare... En någorlunda genomgående anmärkning mot OA52 verkar vara den låga ljudbilden. Det kan ju tyckas märkligt att Stig återgick till golvplacerade högtalare efter att han konstruerat OA51 (som väl var den första 80-talaren?). Värför gjorde han det ijenklien?
Ljudbilden har inte varit nå't problem dom gånger jag har lyssnat till 52:orna. E u uppträder detta problem "bara med dåliga inspelningar". Trots att 52:orna vida överträffar mina 12:or och även 58:orna så saknar jag ändå den luftighet och rymd som fanns den gång jag hörde 51:orna (skillnaderna är inte jättestora, men ändå tillräckliga för att min längtan ska stå till 51:orna - som någon anmärkt dom är svårmöblerade :cry: , så det realistiska alternativet för mig är att fortsätta leva med mina 12:or 8) (avdelningen det är billigare att vara missnöjd med sina 12:or än med att par 52:or! :roll: ).
Mr Ekan wrote:"Ett helvete med vinklarna" på OA51 var det ja... Själv har jag gett mig fn (nästan, i alla fall) på att klona någon av modellerna. Blir nog en delikat uppgift.
Stefan Björklund, aka avr7000, har klonat 51:orna och skapat en centerhögtalare - det är bara att leta upp i galleriet; det ska också finnas en tråd där man kan se hur bygget framskrider - så problemet med vinklarna verkar inte helt oöverstigligt! :wink: :)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Bäst?

Post by Jocke »

Hej alla Carlsson-frälsta!

Jag vill först ge min uppskattning till personerna bakom denna site, utmärkt initiativ.

Valet mellan 51 och 52 bör väl styras av tycke och smak samt möjligheterna att möblera med dem hemma. De är ju i stort sett samma högtalare - skillnader i filter är i stort sett bara till för att anpassa tonkurvan efter placeringen mot vägg (51) eller golv (52).

Själv föredrar jag 51 då jag har ett par. Antagligen hade jag föredragit 52:an om jag hade haft ett par.

En annan sak man kan reflektera över är hur många modifieringar och förändringar högtalarna tål och ändå kan kallas Carlsson!

Hälsningar

/Jocke Lingegård
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag har ett gäng OA51.3 (5 par) och hade tills för en tid sedan ett par OA52.3 med lyxfiltret... Jag sålde dessa då de i 3 rum av 4 jag testade dessa två modeller i fick se sig slagna av OA51...
(Hemma hos Pontus, aka Tux lät 52 bättre... och han har oxå nu ett par OA52.3 :D )

Det blev tämligen ointressant att lyssna på dem då OA51:orna lät bättre på alla punkter utom möjligtvis den lägsta basen... Detta löste jag med separata basstöd till 51:orna i stället...

OA51 är "orginalet" :wink: medan OA52 och OA50 tillkom ganska hastigt pga ett krav från den tillfrågade distributören att, -visst, jag skall gärna sälja dina högtalare, men då får du ta fram 2 golvmodeller oxå... :)
OA52 tog några månader att utveckla ur Oa51:an...

Varför inte OA51 kom som i en .2 utgåva från Stig själv 1996 kan jag bara gissa om, men min personliga gissning är att han kanske hade lite dåliga erfarenheter av klåpiga handlares demonstrationer (en 52'a och 50'a har ju alltid golvet även om den inte står mot en vägg, medan en 51'a har ingenting om den står ut från vägg i en hylla eller på ett par stativ...) samt höga startkostnader för att få igång lådtillverkningen då de mycket fina exakta sågmallarna från 80-talet förmodligen var kasserade...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests