OA-58: Placering og lyd

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
mirland
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Sun 05 Jun 2005, 16:21

OA-58: Placering og lyd

Post by mirland »

Hej !

Jeg er en dansk hifi-interesseret, der er meget interesseret i at købe et sæt OA-58. Men, da jeg ikke har mulighed for at høre dem inden, har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, I vil hjælpe med at få besvaret:

1. De skal placeres op ad en væg, men hvordan har de det med at være placeret i et hjørne ?

2. Gælder de samme regler omkring afstand mellem højttalere som ved "normale" ?

3. Hvordan har de det med dynamisk musik såsom rock og electronica ?

På forhånd tak for svarene

/Mirland
Johan P
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 01 Jan 2003, 20:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Johan P »

OA-58 är en mycket trevlig högtalare, du blir nog nöjd med den.

Försök till svar på dina frågor;

1. Carlssonhögtalare skall inte placeras i hörn. Så står det i instruktionerna från fabriken, och de låter heller inte bra placerade på det sättet, högtalarna behöver lite luft från hörnen för göra sitt bästa.

2. De Carlssonhögtalare jag hört (inkl OA-58) har låtit bäst när de stått något bredare isär än vad andra högtalare vanligtvis står.

Mer erfarna Carlssondiggare får gärna korrigera eller fylla ut mina svar.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

Om högtalarna placera för nära sidoväggarna brukar det bli en hemsk föstärkning i basen och stereobilden kan bli diffus.
Jag tror att det är lättare att få en bra mittpunkt på ljudet om de inte står så långt isär, men det hänger ju på möblemang och rum. (..och smak?)

Eftersom de har en rak och fin tonkurva och en mycket bra bas, som kan hantera bra mycket mer ljud än vad jag kunde ana, och en diskant som är riktigt bra, spelar de rock med bravur! Jag och dynamic22 spelade en låt med överdrivet pådragen bas, basarna slog sin fulla slaglängd utan missljud, ändå klarade basen av att spela klockrent mellanregister utan en enda bristning i ljudet! Riktigt imponerande! :shock:

Att lyssna på elektronisk musik är faktiskt nåt som är helt överlägset på Carlssonburkar. På 70-talarna är det häftigt eftersom ljudbilden blir så gigantiskt stor och med en enorm rymd. På 80-talarna, och då även OA58, är det häftiga att det finns samma rymd i ljudet, det sprids i hela rummet, men med mycket mer precission än på 70 talsmodellerna. Varje ljud får en bestämd plats i bredd höjd och djup.




Men..
Om du tänkt köpa OA58 ny (6000:-) ska du nog överväga om du inte ska ta steget till OA51 eller 52 och uppgradera. Inköp ca 2-3000:- och komplett uppgradering till .3 ca 5000:-
Det är nog värt att vänta en månad till och gå hela vägen.
piP frampå
OA14 där bak
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests