Prisbildning på Carlsson-högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Snoopy »

Hej !

För ett tag sedan hade vi en diskussion här på forumet om priser och prisbildning på Carlsson-högtalare.
Tyvärr måste jag konstatera, att det jag sett på sista tiden i detta avseende, fått mina värsta farhågor besannade !
Jag tycker att vi som är Carlsson-entusiaster (om jag nu får räkna mig dit) måste ställa oss frågan vad vi egentligen är och vill.

Vill vi köpa och äga de fantastiska Carlsson-alstren ELLER vill vi sälja dem och tjäna så mycket pengar som möjligt ????????

Det står naturligtvis var och en fritt att välja hur han vill agera, men jag vill bara göra Er Carlsson-vänner uppmärksamma på vad som håller på att hända.

Om utvecklingen mot rena fantasipriser fortsätter, kommer detta att bli en (för) dyr hobby.

Många säljare riskerar att bli besvikna när de inte får sina OA-5'or sålda för de 1000-tals kronor de förväntar sig att få för dem, trots att de först tänkte köra dem till tippen. Samtidigt blir många av oss Carlsson-entusiaster besvikna för att vi inte kan uppfylla säljarnas önskemål.

Jag föredrar för egen del ett par Carlsson-högtalare i mitt hem, framför ett par på tippen eller fortsatt trasiga i en garderob.

Innan ni bjuder ut Era högtalare på allmänna forum/annonsmedia, fundera över vad ett par 30 år gamla högtalare egentligen är värda.
Tänk på att det är som med så mycket annat, upprepar man det tillräckligt många gånger blir det till slut en sanning.
För att vara tydlig så är det förmodligen så att om tillräckligt många begär ett pris på tex. 3000 kr för ett par OA-14 så kommer alla att till slut tro att det är det pris de är "värda".

Detta riskerar att leda till att vår hobby och våra möjligheter som Carlsson-entusiaster får ett sorgligt slut.
Dessutom så omöjliggör det naturligtvis för "de yngre" att komma i åtnjutande av Carlsson-ljudet, utom de få som får ärva oss en dag...

Jag tycker att vi Carlsson-entusiaster måste gå före och visa måttfullhet i de summor vi begär när vi vill sälja våra högtalare.
Om det nu är möjligt att en sann Carlsson-entusiast över huvud taget skulle vilja sälja, och inte bara köpa.

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by 12björn »

Snoopy @ Wed 16 Feb, 5:45 am wrote:För att vara tydlig så är det förmodligen så att om tillräckligt många begär ett pris på tex. 3000 kr för ett par OA-14 så kommer alla att till slut tro att det är det pris de är "värda".

Jag vet inte om jag förstår vad Du menar; jag var en av dom som drog igång debatten om prisnivån. Dom "verkliga fantasipriserna" stod Per Gullbrandsen (red.) för på CarlssonPlanetens sida i beskrivningarna av de olika högtalarna. I hans etusiasm över Carlssonhögtalarna och i jämförelse dagens produkter föreslog han prisnivåer fr a på renoiverade högtalare som var betydligt högre än dom som gick att få ut. Mitt syfte var att få dom som trodde att dom kunde köpa in högtalare, renovera dom och sedan sälja dom vidare och få tillbaka det dom lagt ut att se att detta nog inte var helt realistiskt. För OA14 topprenoverade i Y-konfiguration är 3 - 4 tkr helt rimligt efter vad jag tycker (byter dock inte ut mina tolvor :D :wink: )

Jag vet ingen av dom som jag rekommenderat köpa Carlssonhögtalare som varit missnöjda och jämförelsen med dagens produkter faller alltid ut till Carlssonhögtalarnas fördel; dom är oerhört prisvärda oavsett ålder.  Du får gärna peka på alternativ som motbevisar ovanstående.

Hur mycket man sedan lägger ner och hur många Carlssonhögtalare man vill ha måste man ju välja själv. Det är klart: skulle dom vara avsevärt billigare är det möjligt att jag också skulle köpa på mig en drös, men i nuläget väljer jag att prioritera annat.

Björn
som inte förstår varför Porschar måste vara dyrare än Oplar - det är ju ändå samma skrot
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
mikeett
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 01 Feb 2005, 09:57

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by mikeett »

Carlssonentusiaster har svårt att skiljas från sin kära högtalare.
Att ett högt pris sätts ut kanske är just p.g.a. de innerst inne inte vill sälja  :wink:

Carlssonhögalare finns att komma över i ett otal prisintervalloch skick,
att priset blir högre beror kanske just på att de förr eller senare blir sålda för
det priset ändå. Mycket p.g.a. just detta eminenta forum och en levande
CPhemsida med renoverings och prisrekommendationer.

Som sagt är det inte många andra högtalarmärken som bringar så höga
begagnatpriser som just Carlssons (procentuellt sett till inköpspriset).

Köper du Carlsson så får jag känslan att det är mer än ett par högtalare du köper,
det är Svensk hifi-historia och lite kult, att nu också mycket av 70-tals inredningar
börjar bli lite modernt gör även till att Carlssons idag får en väldigt hög WAF.

Det var lite av mina reflektioner över dagens Carlssonpriser.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Carlssonvänner!
Ser att ni har kritik t ex mot  att priserna på renoverade OA-modeller ibland är för höga på sajtens modellsidor. De priserna angavs när sidorna upprättades för ett par år sedan och minst ett OA-par har sålts för det högsta pris som där angavs då.

KAN JUSTERAS
Men ni aktiva på forumet har säkert idag en bättre bild av vad dagsprisena faktiskt bör vara och jag ska självklart justera de priser som är fel angivna på sajten. Jag kan även tänka mig att vissa modeller är för lågt prissatta numera.

KOM MED EN LISTA!
Kom gärna med en lista på vilka priser som är för höga/låga för vilka modeller och vad det bör vara för priser istället! Jag lovar att ändra - sajten ska vara seriös och ett stöd för den Carlssonintresserade, och absolut inte bluffa om överpriser.

För en mycket intressant prisdiskussion (som de flesta av er säkert redan läst) så Roland Storms prisjämförelse i nyhetsbrev 45, artikel nr 6:

http://www.carlssonplanet.com/ShowNewsletter.asp?id=45

mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by 12björn »

Red. @ Wed 16 Feb, 11:34 am wrote:Hej Carlssonvänner!
Ser att ni har kritik t ex mot  att priserna på renoverade OA-modeller ibland är för höga på sajtens modellsidor. De priserna angavs när sidorna upprättades för ett par år sedan och minst ett OA-par har sålts för det högsta pris som där angavs då.

KAN JUSTERAS
Men ni aktiva på forumet har säkert idag en bättre bild av vad dagsprisena faktiskt bör vara och jag ska självklart justera de priser som är fel angivna på sajten. Jag kan även tänka mig att vissa modeller är för lågt prissatta numera.

KOM MED EN LISTA!
Kom gärna med en lista på vilka priser som är för höga/låga för vilka modeller och vad det bör vara för priser istället! Jag lovar att ändra - sajten ska vara seriös och ett stöd för den Carlssonintresserade, och absolut inte bluffa om överpriser.
Prislistor av det här slaget blir väl alltid post hoc medan faktiska priser (förhoppningsvis) är nå't dynamiskt. Följden är att man alltid hamnar mer eller mindre fel. :?

Bara man vet vad listorna representerar går det att förhålla sig till dom.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Snoopy »

Hej !

Mitt inlägg var INTE avsett att "baissa" Carlsson-högtalarna !!!!!!!!!!!!!

Ni måste läsa det och försöka förstå vart jag vill komma med inlägget.

Jag får försöka att förtydliga vad jag menar.

Ett exempel:
Du har en gammal trasig Zorn-tavla hemma i garderoben som är ful och du vill göra dig av med den. För dig är det en trasig ful tavla som du inte vill ha på väggen.

Hur gör du då när du skall bestämma dig för vad du skall begära för den ?
Jo, de flesta skapar sig nog en uppfattning om detta genom att titta på vad andra tidigare begärt för sina Zorn-tavlor. En god vägledning kan också vara att höra med "experter" på Zorn-tavlor vad de anser att den är värd.
Kommer du med ledning av detta fram till att den är "värd" ca 500 kr, begär du förmodligen detta. Får du uppfattningen att den är "värd" 5 milj kr så är du glad och annonserar ut den för detta pris.
/slut på exempel

Förmodligen är det som i falet ovan även med Carlsson-högtalare.
"Nivån" på marknaden bestäms framför allt av:
- Vad entusiasterna/"experterna" och andra begär (dvs. utannonserat pris) för sina högtalare när de annonserar ut dem.
- Vad "experterna" anger i sina listor över vad alstren "borde" vara värda.

För säljarna är det i de flesta fall bara ett par 30 år gamla, trasiga och fula oanvändbara högtalare !


Mitt första inlägg i tråden var orsakat av att jag tyvärr konstaterat att flera "entusiaster" på senaste tiden bidragit till att "dra upp" priserna på Carlsson-högtalarna.

Vill ni sälja (varför man som "entusiast" nu skulle vilja göra detta ???) så visa måttfulhet när ni sätter "begärt" pris. Detta gäller framför allt på "amatör"-siter.
De som inte är Carlsson-frälsta ser bara det BEGÄRDA priset inte vad högtalarna faktiskt såldes för !!!!!!!

Vi håller i mitt tycke på att "skjuta oss själva i foten" !
Fundera över vilket som är viktigast för oss, att köpa till ett överkomligt pris, eller att sälja till ett så högt pris som möjligt ! Valet är helt och hållet vårt !

När ni läser mitt inlägg, försök förstå vad jag MENAR med det !

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by 12björn »

Snoopy @ Wed 16 Feb, 2:18 pm wrote:När ni läser mitt inlägg, försök förstå vad jag MENAR med det !
... :? du menar att vi inte ska visa för andra hur entusiastiska vi är över våra högtalare ... :? :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 123
Joined: Wed 29 Oct 2003, 15:21
Location: Örebro

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by shuffle »

Snoopy @ 2005-02-16 wrote:För säljarna är det i de flesta fall bara ett par 30 år gamla, trasiga och fula oanvändbara högtalare !
Helt sant, men detta innebär också att "vi som vet hur bra Carlssonhögatalare är" drar nytta av säljarens okunskap/ointresse.
Visst ligger det oss köpare i fatet, men är det verkligen helt schysst?

MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Snoopy »

Hej !

Jag tror att jag ger upp mina försök att förklara vad jag menar.

Viljan att vantolka verkar vara större än viljan att försöka förstå  :cry:

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Daniel »

Jag försökte faktiskt förstå innebörden i dina inlägg, men jag kan tyvärr inte se annat än att de som köper Carlssonhögtalare är beredda att betala de priser som begärs - då är det svårt att få ner priserna igen. Priserna kan inte jämföras med de för andra högtalare/annan HiFi från 60/70-talen, dels för att det inte finns samma "kult"-stämpel på t.ex. en gammal AlfaTon eller Mirsch-högtalare, men dels också för att Carlssonhögtalarna är så mycket bättre än det mesta som tillverkades under denna period.

Om nu en säljare blir besviken för att han inte får ut begärt pris, så slänger han inte bara bort det han tänkt sälja, utan han sänker priset till dess att saken blir såld. Att annonsera ut för lägre priser än man kan förvänta sig att få är att börja i fel ände. För att få en förändring kan ju vi som tycks köpa Carlsson lite då och då vägra att betala de priser som begärs. Problemet är att någon annan då köper högtalarna istället. Observera att det redan står här på Planeten att ett par orenoverade OA-14 bör vara värda "100:- uppemot 1500:-". Det tycks ju tyvärr inte medföra att det finns så värst många till salu för 100:-... Jag tror dessvärre inte att någon människa vill ta på sig uppgiften att "dumpa" ner priserna på sina samlarobjekt, i vårt fall Carlsson-högtalare.

Min åsikt är att man, trots stigande priser, än så länge får valuta för pengarna. Ett par orenoverade men välfungerande, kantbytta OA-14 går att få för ca 2000:-. I en HiFi-äffär får man inte mycket högtalare att tala om för det priset, än mindre några som motsvarar även orenoverade OA-14.

Detta var min åsikt. Jag beklagar om jag missförstått dig, Erland, och tar tacksamt emot kommentarer!
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 81 guests